Resepi Gulai Ikan Tongkol



Oh ya, saya masak ni versi saya la. simple. ikut style mak saya. janji mantop. lagi satu saya suka gulai ikan kembung ;)

Jom tengok bahan2nya. simple je ;)
  • Ikan tongkol sekor (jenis tuna)
  • 1 biji bawang besar
  • 4 biji bawang putih 
  • cabai kering -dalam 15 tangkai
  • rempah ikan cap alagapas
  • air
  • daun kari
  • halba campur
  • bawang putih dan bawang ros -hiris untuk tumis
  • santan
  • air asam jawa secukupnya
  • garam sesedap rasa

Caranya:
  1. cabai kering potong, pastu rendam air panas. 
  2. bawang putih dan bawang besar kisar bersama cabai kering tadi (saya hanya guna 2 senduk je untuk bahan kisar ni)
  3. tumis bawang hirisan bersama daun kari dan halba campur. biar bawang garing.
  4. kemdian masukkan bahan kisar. biar cabai pecah minyak.
  5. kemdian masukkan bancuhan rempah kari ikan yang dibancuh dengan sedikit air(pandai2 la ye). biar sampai pecah minyak. 
  6. pastu masukkan air asam(pandai2 agak juga, jangan telebih masam sudah)
  7. agak mendidih baru masukkan garam. 
  8. masukkan santan secukupnya. sesuaikan rasa. bila cukup rasa
  9. masukkan ikan. biar mendidih.
  10. cukup rasa, tutup api.

* boleh letak bendi atau tomato. saya tak letak.

pppsssttt: ini anggaran untuk 2 orang makan tau tapi untuk dua sesi, paham ke. hihi :)




Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Resepi Gulai Ikan Tongkol"

nanti nak bagi kat mak saya resepi nih , hehe ,

menariknya..masakan ciksu...nak rasa boleh ?..ehe.. err ciksu,.tgk folower tu cantik laa 1234 sudah

resepi akak lebih kurang jer cuma ada tambahan halia..

Ikan tongkol buat masak rendang pun sedap... :)

fuyyoo sy suka ikan tongkol nie..smalam mak sy buat gulai daging , hikhik

Saya suka tongkol masak lemak yg makan ngan nasi berlauk dan tongkol masak singgang... peww meleleh air liur

Akak suka makan ikan tongkol ni. Terutama bila digoreng dan digulai untuk dimakan dengan nasi dagang.

Kalau gulai dapat masukkan belimbing buluh pun best gak.

kebetulan kat rumah ada ikan tinggkol, inga nak masak gulai mcm ni x pandai.. nnt blhlah cuba ala2 mcm ni ..

hehehe mmg feveret KA sekeluarga juga ni

ciksu..jom kita buka restoran..:))) hehe

OKje mmg suka ikan tongkol.... sodap masak apa pun tak kisah ...I like...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF