Cucur Cempedak Ranggup..



Hari tu balik Kuale Kangsar saya punya la carik cempedak nak makan.. bukan apa pon saja je sebenarnya, balik kampung kan.. kalau buat cucuq boleh makan ramai2.. baru puas kan.. 

Sekali cik abe punya la carik.. last2 hari ahad tu baru ler jumpa... itupon lepas balik dari Grik hantaq adik ipaq yang belajaq dekat Kolej Komuniti, Grik.. kira nasib juga la sebab Yop yang nampak kat tepi jalan.. 

Makanya beli juga sebijik tapi tak buat kat umah mil la sebab dah dekat koi 4 kan.. nak teruih balik key el.. hujan pulak nak turun.. sudahnya balik buat kat umah sendiri ler.. makan berdua ler jawabnya.. :-)


Kecik bukan sebarang kecik ni.. kecik ni pon rega lapan hengget tau.. sib baik isi tak masak sangat.. ok-ok la nak buat cucur.. tak lasu sangat.. tapi hampir2 nak lasu dah la sebabnya saya beli petang ahad, pagi selasa baru sempat buat cucur cempedak..  kalau lasu nanti serap minyak la pulak khennn ©_©


Saya guna tepung gandum, tepung beras, air kapur, air masak, garam, serbuk kunyit sikit.. sukatan pandai2 la ye agak.. mudah je kan.. yang pasti tak pekat sangat, tak cair sangat.. dah siap bancuh tepung, apalagi kita goreng ler.. hihi..


Sedap ooo.. ranggup.. krup krap.. krup krap je.. kui.. kui.. kui..

Ppssstt: Cempedak ni sejenis makanan yang berangin juga.. so, berpada2 la ye kalau nak menjamahnya.. 







Previous
Next Post »
19 Komentar untuk "Cucur Cempedak Ranggup.. "

masa awal2 prgnant suka cucur cempedak.. blik kg tgh musim, mmg balun sungguh2.. hehe

dap dapnye...lama tak menggoreng cempedak

Sedapnya. Buah feveret. Even berangin tapi ku bedal juga.

bau cempedak gorang memang sangat sangat sangat menggoda...

sedapnya cempedak.. dapat buat minum petang ni pon best!! =D

lasu ?... lasi ??.. br baca loghat kedah ke cik su.. huhu..wah adik belajar kat kolej komuniti ke...thn depan akak dah dok gerik..nnt p ambik adik singgah laa kat rmah akak... area kolej tu je.. hii..

cempedak mmg berangin..masa zaman budak dl suka makan biji cempedak..sekarang...hahahah..xmo lah makan ... cam ciksu tulis ni laa kn makan berpada pada...hangin satu badan nnt

tapi cucur cempedak mmg sedap sgt..tak puas makan sebiji dua je..hahah

Dah lama teringin nak makan cempedak ni ciksu. Tapi... apakan daya. Mcm ciksu ckp le... angin tu. Huhh... tak berani nak amik risiko.

owh sedapnya.. makan ramai2 yg tambah sedap tu..

Salam jumaat dindaku...

Owhhh...tepung gandum,tepung beras n air kapur ye....baru kanda tau petua utk rangupkan tepung ni...biasanya kanda guna tepung segera ja...tq dinda..kanda memang suka sgt cempedak ni...hanginpun hangin le...sebiji kanda blh habiskan sorg tau...hehe

sedapnyaa cempedakk tp xle mkn..berangin

sedapnya....yg penting bau cempedak tu dah cukup buat kita berselerakan..

cempedak memang sedap. tapi jarang makan sekarang ni.. balik umah mak mertua baru makan kalau tengah musim. hihi.

sedapnya..kalo blk kg mmg musim cempedak conpom pnya lah buat :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF