Kurma dah sebati dengan saya.. hihi

rasa2nya saya dah boleh geng dengan anak2 Ina IntanBerlian kot.. hihi.. uols yang setia berkunjung ke blog beliau sedia maklum kan yang beliau sekeluarga adalah penggemar kurma yang tegar.. semuanya bermula dari suami beliau yang mengamalkan makanan sunnah Nabi ni.. alhamdulillah sekarang kedua2 anak dara beliau pon suka makan kurma.. dah macam makan kepek je dua beradik tu makan kurma.. baguih sungguh =)

Saya dulu bukan la penggemar kurma sangat pon.. saya cuma makan kurma time bulan Ramadhan je.. tapi sejak2 saya kenal dengan blog Ina IntanBerlian tahun 2011.. saya dah mula menjinakkan diri dengan kurma.. pelan2 ajaq diri membiasakan makan kurma walaupon bukan di bulan Ramadhan.. mencabar oooo.. jap2 ingat, jap2 buat lupa ^______*

Alhamdulillah.. akhirnya saya berjaya mendisiplinkan diri makan kurma setiap hari.. nak tau macam mana saya buat.. CARANYA SAYA SENTIASA LETAK KURMA ATAS MEJA MAKAN DAN MEJA KOPI.. bila lapar je terus nampak kurma.. LAGI SATU SAYA LETAK DALAM BEKAS KECIK , PASTU SUMBAT DALAM BEG.. KIRANYA SENTIASA ADA DALAM BEG LA.. sokmo2 ingat nak makan kurma je.. senang je kan nak ajaq diri makan kurma.. hihi..

nak seribu daya tak nak seribu dalih.. jangan nak cuba cipta alasan ye.. "betul tak INA"..

Lagipon makan kurma ni banyak khasiatnya.. nak2 buat ibu mengandung kan.. selain dapat memberi tenaga kepada ibu hamil.. kurma juga dapat membantu memperbanyakkan susu ibu.. in shaa Allah.. 


Stok kurma ni saya beli bulan Ramadhan hari tu.. banyak juga la cik abe saya borong.. beli dekst Tesco.. dorang juai murah masa akhir2 Ramadhan hari tu.. sekarang tinggal tak banyak dah.. habis stok kurma Yusuf Taiyob ni.. saya kena carik kurma timbang la pulak.. selalu carik dekat pasar tani FAMA dekat rumah..


Kalau uols nak tau selain nakan kurma begitu saja.. saya juga makan kurma dengan susu kambing.. itu pon sebab mak sedara yang suggest suruh minum.. KATANYA BAGUS UNTUK KESUBURAN.. sejak2 tu la kurma dengan susu kambing menjadi hidangan istimewa kami suami isteri setiap pagi dan malam.. alhamdulillah..

Uols pernah minum susu kambing + kurma tak.. rasanya sedap tau.. tak caya cuba sendiri ye.. pastu sendiri komen.. 


Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Kurma dah sebati dengan saya.. hihi"

Wahh... bagusnya... nak ikut jugak la macam ni..

kurma ni mmg sedap.buat jus pun sedap...khaistnya pun bgus...

nur selalu beli kurma timbang tu....
sedapp.

wah, bagusnya.. tahniah sbb dh berjaya isiplinkan diri.. :-)

betoi tu, nak seribu daya... utk berjaya jgn cipta alasan :)

Salam dindaku..

Kanda ni pengamal kurma sepanjang tahun..betul cara dinda tu..letak la kurma di mana2 ruang,dlm beg tgn...kanda ni kat dlm bilik tidurpun ada kurma...tp susu kambing kurma tu,kanda x pernah rasa lagi....

Kat mane nak beli susu kambing ye.. susah nak cari..

kurma n kismis mmg bagus kan ciksu..hehe

Byk stok kurma kat umah tu. Ingat nnt nak buat kurma shake. Sedap yer su minum ngan susu kambing. Mana plak nak cari susu kambing ni ☺☺

Bagus mkn kurma nie.
X pernah lagi cuba susu kambing+kurma..nnt leh try buatlah.. :D

yup, Ros pun dah amalkan makan kurma suami isteri.. cuma susu kambing tu je belum..

sus kambing tu tak boleh nak masuk kat tekak la... tersangkut...

rajin² amalkan terbaik untuk diri..

Susu kambing? Saya x berjaya minum. Cuba lg lain kali. Tp kurma mmg makanan ruji sekarang. Hihi

Susu kambing mahal pastu susah nak jumpa. Huhu.. Kurma ni pun saya suka ciksu. Tapi belum pernah try makan sekali dgn susu kambing.

susu kmbeng? alamak, rasa tak tertelan je.. kurma ok lagi..hehe

Kami kalau beli pun kejap jer budak JJ ni habiskan, nasib baik sini senang nak dpat kurma kat kedai turkish selalu ada jual. Bagus buh kurma dalam bekas kecik sumbat dalam bag, rasa nak kunyah2 jer sedia ada.

tak suka minum susu
tp susu coklat mmg kite minim hikhik


tp kite mmg makan kurma
kite suka kurma yg keras sikit yg warna coklat muda tu
sedap
:D

kurma mmg banyak khasiat.. tp xtau la npe susah sgt nk mkn..huu

kurma mmg banyak khasiat.. tp xtau la npe susah sgt nk mkn..huu

x dinafikan mmg baik utk ksshtn.. baguslah kalo dah sebati dgn cik sue.. deqla ni jrg bebenor mknnye...huhu..

Samalah dgn saya..kurma dh jd kudapan kami anak beranak..nak2 bg saya yg tgh fully breastfeeding ni. Dap dap..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF