Cara keluarkan tulang ikan terubuk


Ikan terubuk memang sedap. Isi dia lembut + lemak lemak je bila masuk mulut tapi tu la, bak kata CIK NUR

"ikan tu sedappp. tapi nak makan seksa.."

Ya itu memang betul pon. Tak dapat disangkal lagi.


Saya nak share dengan uols. Saya tau ni pon melalui bacaan. Saya carik balik tapi dah tak jumpa, mana saya letak. Bukan pe sebagai bukti je. Hahaa :’)

CARA YANG SAYA BUAT IALAH MASA SIANG IKAN TERUBUK TU, 
BILA DAH SELESAI BUAT PA PE YANG PATUT,
 UOLS PEGANG KEPALA & EKOR IKAN TERUBUK TU,
PASTU UOLS TARIK KEPALA & EKOR SECARA SERENTAK.
BUAT LA 2,3 KALI SAMPAI PUAS HATI. 
JANGAN SAMPAI PUTUIH EKOR & KEPALA SUDAHLA. KIKIII

In shaa Allah. Nanti senang la nak makan. Kiranya masa kita tarik kepala & ekor ikan terubuk tu, cuma nak mudahkan tulang tadi senang nak lerai dengan isi je la.

Selama ni itu la yang saya amalkan. Kalau dulu saya la paling lambat makan ikan terubuk sebab dok belek satu persatu tulang temulangnya tu. 
Sekarang laju je makan :-)

Masa pi LANGKAWI hari tu pon kami makan ikan terubok bakar juga.
Kami beli pastu berkungfu dekat dapur sama sama.
Saya masak nasi + siang ikan terubuk + goreng ikan bawal emas
Tok dengan cik abe bakar ikan 
Opah buat sayur + sambal kicap

Disebabkan banyak kedai makan best best tutup menjelang hari raya haji..

Selamat mencuba.


Previous
Next Post »
22 Komentar untuk "Cara keluarkan tulang ikan terubuk"

a'ah..biasa juga dengar petua gini..ketuk2 sikit kepalanya...

jemput singgah
http://permatabiru0310.blogspot.com

salam ciksu..m3h x penah bli & mkn lg ikan terubuk tu..pnah dgr org kate ikan tu byk tulang.

Betul tu, tu jugak cara myra dok buat..
Haisyyy sedapnya terubuk, dah lama tak makan :D

ayah saya jual ikan.. mmg tera bab merentap ni..haish.. lama tak makan ikan terubuk..

Tq kongsikan tips ni mak sy pun ade ajar, tp sy x pernah cuba.. Sedapnya ikan terubuk bakar

siapa ckp ikan ni tak sedap..tp kami selalu dilrang oleh mama drpd makan.. =(

tak dapat bayang mcm mana nak buang tulang tuh..:/

ikan terubuk memang sedap.....teringin la plk bila nengoknya....

akak tak makan ikan terubuk tp hubby suka.. (tiba2 kesian lak kt dia, nmpak gayanya kena beli ni..)

akak tak penah masak ikan terubuk...hahaha teruk betul akak nih,klu bg kat akak mmg tak masak la jawabnya

betui2, adik akak buat menjadi, akak buat tak jadi, huhu :)

ooo camtu...memang da lama x makan ikan ni sebab banyak sgt tulang...good tips

Betul tu..itu le cara yg mak buat....terubuk ni kalo nak sedap,kite bako je...hehe

oo..selalu gak mak buat gitu..tapi ada gak tulangkan...

Nur ni spesis suka cekik tulang..jadi ikan tu, nur mmg jarang2 mkn..huhuh..

tapi kalau buat bakar..mmg sedapkan..!

yup..mcm tu la yg MIL selalu buat...;)

owh gitu eh caranya.. nanti boleh la buat.. mmg sdp pun ikan terubuk tu..

oh macam tu cara dia. Ros pun tak minat ikan ni sebab tulang dia tu la. tapi ikan ni jadi feveret mak ngan adik Ros :)

Assalam. Sy ada kaedah makan ikan byk tulang dgn lebih mudah. Caranya apabila ikan sudah selesai dimasak dan hendak dimakan, pisahkan isi kedua-dua belah sisi ikan dari tulang belakang ikan dan letak bahagian dalam isi ikan di atas. Maka jamah isi ikan itu bermula dr bhgn dalam isi ikan itu. Moga dpt makan dgn lebih mudah. Awas tulang2 itu - rafhanmj@gmail.com

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF