Cara menghidupkan api..

Saya tengok masa sambutan HARI ATM hari tu.


dalam banyak banyak booth,
booth SURVIVAL VILLAGE ni la yang paling best tau.
macam macam ada.
siap boleh makan lagi. hihi

Jom sama sama tengok.


peralatan menghidupkan api

menurut si penerang tu, pokok/ daun ni ada banyak kat dalam hutan.
nak nak dekat kampung.
cik abe kata dia pernah tengok, tapi tak tahu pulak kegunaannya.

Sekarang saya tunjuk dekat uols, mana tau kot kot uols ada terjumpa nanti kan
boleh ler try.

selalunya digunakan disaat darurat masa dalam hutan la kan.

Caranya
  1. Nampakkan pokok muding tu. ada batang dia tu kan. lembut je. masa dia kikis habuk pokok muding tu nampak soft je. tak keras pon.
  2. Maka terhasillah habuk pokok muding tu. dia lembap sikit ye. so, sebelum guna tu memang kena jemur dulu la. kasik kering, lepas tu baru boleh nyalakan api.
  3. Letakkan gobek api tu dalam habuk muding. sikit je
  4. Kemdian amik batu keras dan lagakan dengan besi. ala uols buat macam nak guna mancis tu. sampai la ada serpihan api terpercik ke atas habuk muding tu. kalau habuk muding tu kering memang api terus menyala la, tapi kalau habuk muding tu lembap maka jadilah macam situasi di bawah.

nampak tu asap dah keluar kan.

tumpu pada garisan merah tu 
dah nampak api kan

Saya memang teruja la. Dua hari saya pi. dua dua hari saya dok lepak kat sini. hihi.

Selain demo ni, ada juga pelbagai jenis hidupan liar yang di pamerkan, ada pelbagai jenis pondok dan aktiviti membakar ayam dan daging rusa.

Previous
Next Post »
12 Komentar untuk "Cara menghidupkan api.. "

Seronoknya.. dapat juga tambah pengetahuan ttg ATM ni..:)

bagus jgak ye..blh try kalo pegi camping dalam hutan :)

macam best je...macam seronok je...

bagus untuk survival ni.. kalau takde habuk kayu tu guna kertas suratkhabar ke tak boleh ek?

Owhhh...patut la entry td buat kanda tertanya2 dlm hati...x bc dr bawah..haha....

untungla dpt tgk pameran atm..sy tak pernah pergi pun walaupun suami tentera

inilah dia kesinambungan dari jenis2 pondok tadi tu yang Farah baca ek...he he he...

pernah tgk dalam tv..mmg tahan lama api tu kalau betul cara simpannya...

owh..ada caranya..igt kan main gesel je dua ketul batu..=P

pandai geng tentera survivor kan...

assalamualaikum.izinkan saya nak copy satu gamba iaitu gamba pokok muding tu?untuk presentation sy esok hari:) harap dibenarkan.terima kasih

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF