Kari Ayam Tua


Ayam tua sekarang dah mahai kan. Sekor dalam lapan hengget jugak la. kat tempat korang mahai tak? 
Ke sama je..

Ok direct to the point, ayam tu saya 
potong besar besar baru puas makan. Lepas siap potong, cuci pe semua.
Uols rebus la sampai ayam ni empuk. Saya masukkan dalam rice cooker sekejap. Agak agak la berapa lama uols nak renehkan dalam periuk nasi tu kan.

Bawang besar, bawang putih, halia, cili padi dan cili kering (kisar)
Bawang ros, bawang putih, 4 sekawan, daun kari (hiris/ tumis)
Dua bungkus rempah daging Alagappas (bancuh dengan air)
Kerisik secukupnya
Garam + gula sesedap rasa
  1. Tumis bahan hiris sampai kuning
  2. Masukkan bahan kisar. Biar pecah minyak
  3. Baru masukkan bancuhan rempah tadi. Biar mendidih. Masa tengah tunggu rempah didih, uols boleh lah keluarkan ayam yang dalam rice cooker tu. Sejat pastu masukkan isi ayam dalam rempah yang tengah mendidih tu. Air ayam jangan buang. Bila rempah dah sebati dengan ayam, baru masukkan air ayam tadi. Biar mendidih, jangan lupa kacau ye. Takut melekat kat bontot kuali pulak nanti. Hahaa.
  4. Masak la atas dapur tu sampai ayam betul betul masak. Lepas tu masukkan kerisik, gula dan garam sesedap rasa. Cukup rasa tutup api
Pastu hidang, kita makan ler.. hihii


Pulut kuning saya ada ghope kapei tak. hahaaa.. kalau ada ghope kapei, boleh le kita ke Langkawi..  sambut ulangtahun perkahwinan yang ke 6. alhamdulillah ×_× dah nam tahun hidup bersama. 




Previous
Next Post »
15 Komentar untuk "Kari Ayam Tua"

Ayam tua keras tapi sedap. Alahaiiii...dah lama tak makan pulut kuning.

Slm singgah pagi & clik2 nuffnang lg !

ayam tua liat kan ciksu? Pastu takde lemak kan?>

Kena padankan dgn pulut kuning memanglah mantop:)

Tak pernah beli ayam tua QR...
Beli dulu pun masa Raya tahun ni sebab takut dah tak de ayam lagi

nmpk mcm sedap je. tapi actually fae x brp fav kalo mskn kari hihi.

sedappnya...rajin sis masak..
kena cuba ni...:):)

wah!!! lama xmkn pulut kuning..hohoho

m3h x pernah bli ayam tua,bli yg muda2 je....ekekeke..

owhh pulut kapei rupernyer...moh ler kiter hehee.

Emmmm,,yummy tp kena masak sampai lembut le almaklum udah tua...liat agaknya...hehe..kanda x pernah beli lagi ayam ni....susah nak jumpa kot kat sini...yg ada ayam ternak je....

ayam tua ayam pencen sama la kan kak?heee....da lama tak makan ayam pencen:)

sedapnya..ayam tua ni kena masak lama2 kan..mak selalu beli buat rendang. :)

kalau kat sini kira kilo ciksue...mak pernah beli 2 ekor, harga dia dekat rm50 jugaklah...

mahal ke murah??

rasa mcm mahal kan...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF