Pulut Durian


Saya bukan la penggemar durian. . memang dari dulu lagi.. adik beradik lain termasuk mak ayah memang suka sangat sangat makan puluit durian ni.. kalau dorang makan saya jeling jeling je.. siap ayah dok pulun kata.. "rugi la tak makan, sedap ni".. hahaha
sikit pon saya tak kesah.

Sekarang dapat cik abe pulak yang suka benor makan durian ni.. kalau dia request nak makan puluit durian chefsu kena la buat untuk dia.. 
teringin jugak nak makan tapi ntah ler macam tak berminat je.. tak suka bau durian tu.. pening kepala la.. haiissshh!

Saya pakai pulut susu ye adik adik, kakak kakak.. hihi
satu peket kalau kat kampung saya RM5.00 je.. jumpa secara tak sengaja masa kemas kemas dapur semalam.. cuti sekolah kan.. tak tahu nak buat apa daaaa.. bosan tau!

Kebetulan mak perak bawak durian hari tu.. ala hari yang saya buat gulai ikan tuna tu.. mak perak la tetamu saya.. hihi :)
stok kelapa parut memang sedia ada
spaghetti dan daging kisar lebihan hari tu punya

tinggal banyak ni je.. separuh lagi habis diratah cik abe.. berbaki yang ini le saya gigih buat puluit durian buat cik abe.. karang kempunan pulak..
sape susah.. chefsu jugak khennn l(^-^)
balik khoje tadi tengok tengok ada puluit durian.. suka lettew.. senyum sampai ke telinga tau.. tipu je!

Oh ya, uols kalau masak pulut macam mana ye??
 saya buat style mak saya.. mak suka kukus.. tak suka tanak macam tanak nasi tu.. bukan pe, kalau buat macam tu, kalau terlebih air.. pulut tu lembik nanti, dah tak sedap pulak nak makan kan.. 
kalau makan puluit durian ni ada santan sebagai kuahnya.. kalau dah lembik acaner nak letak kuah santan khennn ('',)

 sebelum masak.. 
berjerebu sikit sebab pergi buka penutup pengukus tu..
saya amik pulut ni dalam segenggam je.. just untuk cik abe.. 
saya kan makan spaghetti .. hahaa..

Meh tengok cara chefsu buat, nak!

Pulut susu tu kasik rendam semalaman, pastu cuci then sejat
panaskan air dalam kukusan
bila air mendidih masukkan pulut tadi.. sebelum tu lapik tempat kukusan tu dengan plastik supaya pulutnya tak jatuh ke dalam air kukusan
kukus la sampai puluit dah masak.. sambil sambil tu saya buka la penutup tengok.. sambil sambil tu renjis renjis sikit dengan air..
sambil sambil tunggu pulut tu masak, boleh la perah santan.. saya guna air panas.. biar sekejap, pastu blender.. kemdian baru perah amik santannya.. amek kaw kaw punya pati.. air letak ala kadar je.. karang cair pulak.. nak pati santan je kalau boleh.

yezza.. dah siap pulut kukus chefsu.. siap sedia untuk dijamah..
dengan lembut + cantik je.. 
tak lembik, tak keras.. sedang sedang je struktur pulut tu..
kena sabar menanti

Jom makan

Lepas baca doa.. laju je makan.. siap nak tambah.. tapi chefsu dah angkat tanda isyarat.. no.. no.. no..
nak tambah esok pagi pulak la ye..
 pulut + santan lagi.. kang semput pulak laki chefsu.. 
dah la dok mengadu kata angin sebab pi belasah makan nangka kat ofis tadi.. aduh!




Previous
Next Post »
13 Komentar untuk "Pulut Durian"

nmpak gayanya cik abe ciksu peminat tegar pulut durian, awe klate erk?

yeay kak!kita geng,hihi..nana tak xmakan duyan:) tapi tempoyak makan pulak...heee

skunk iman xley msuk durian sbbnya adakisah.cuba nk mkn balik tpi bau je dah termuntah

arghh..sedapnya cik su. sy bru duk ngidam nk mkn

Puluttt duriaaaann ! Argghh. Dapnyaaa. :D

Puluttt duriaaaann ! Argghh. Dapnyaaa. :D

wah sdpnye sis..telan ailio jelh hehe

menu popular org utagha... hehe... pulut nyiuq tabuq pun try la nnt.. sedap oo... hehe

kalau masak pulut kuning kukus pun mcm tu yer cik sue.. cuma letak pewarna kung yer... hahaha.. haru toi.. selalu gagal masak pulut...

telan air liur je baca entry ni..ihihihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF