Sup Ayam Hadnyai

Hye..
masak apa untuk makan tengah hari ni :’)
chefsu masak simple simple je. Kebetulan cik abe cuti hari ni.
alhamdulillah kami dah selamat mengenyangkan perut. Hihii



Pagi kemarin bw, pastu jumpa resepi SUP AYAM HADNYAI kat blog Adda Syuhada.
bekobar kobar semangat nak mencuba.

Kebetulan ada stok ayam tua dalam peti es
chefsu pestime cuba menu ni dan pestime jugak nak ghasa.
Itupon sebab terjumpa, kalau tak, tak merasa la jugak khenn :*)

Chefsu tukar guna ayam tua, kalau resepi asal guna ayam bandar. Len kali try guna ayam bandar pulak ye. Sebelum tu saya rebus ayam tua. Bagi empuk sikit. Hahaa
kalau menu yang baru cuba, chefsu memang skema seket. Memang ikut setiap apa yang diberi. Hahaa.

Sumber: adda syuhada
Resepi asal: MyResepi

 Antara bahan bahannya ialah
 3 biji bawang putih, 5 biji bawang merah, halia-(tumbuk halus)
7cm lengkuas (saya agak agak je) - hiris, pastu tumbuk
 4 biji cili padi
5 batang serai (ketuk)
2sb ketumbar, 1sk jintan manis & jintan putih (tumbuk halus)
Air secukupnya (saya guna air ayam yang direbus tadi)
4 sekawan
Daun sup & saderi
garam & gula

Caranya:
tumis 4 sekawan bahan tumbuk hingga garing
pastu masukkan ayam
kemdian masukkan air. biar mendidih
masukkan gula & garam secukup rasa
masukkan saderi sekejap
pastu rasa, dah cukup rasa. tutup api

Tadaaaa, siap sudah ;)
SUP AYAM HADNYAI terbaek la :’)

Lepas ni nak makan SUP AYAM HADNYAI tak payah pi Hadnyai. 
Kita buat kat ghumah je, boleh :D

Sedappp rasa dan baunya. harum semerbak bau ketumbar masa menumis. 
kuahnya sedap dihirup pastu perah sikit asam limo.. 
nak umppphhhh lagi ayam tadi cicah pulak dengan sambai kicap
berasap ;’)
nak tahu lebih lanjut tentang rasanya uols kena cuba buat sendiri hoccay. 
Lain tekak lain rasanya, setuju tak!

ppsssttt: Nak kena carik pressure cooker la juga. Supaya xtvt merebus tulang, daging & ayam tua lebih cepat. Nak kena atur gerakan mencarik ni. 
Tapi kat mana erkkk?


Previous
Next Post »
12 Komentar untuk "Sup Ayam Hadnyai"

wah! sedappp makan plak dgn sambal kicap pergghhh mmng best!

LEBIH KURANG SAMA NGN SUP DAGING AYAH SAYA..CUMA TAMBAH ASAM KEPING BG RASA MASAM2 SIKIT...

mesti sedap tu chefsu masak.
sy pon hajat nak pressure cooker...ayam tua pun sedap apa...isi dia pejal kan cam ayam kg...

wahhh! sedappnya sup ayam.... lapar tengok! rajin chefsu masak...:)

Saya pun suka buat sup simple gini tapi serai tu jarang guna pasai sayang hahaha. Nextime nak cuba la letak serai mesti meletop dah CIkSue kata sedap kan.

Yess since CIkSue suka masak2, memang berbaloi invest in pressure cooker.

nampak sedap.. :)
bahan2 pun senang...

resepi simple tapi mesti sedap..hehe..;)

Ros jarang buat sup bila dah kahwin ni. pernah buat sup gearbox sekali je sejak kawen. lepas tu, buat sup ayam, husband Ros tak makan pun. huhu.. sedihnya time tu.. Husband Ros tak minat rupanya sup ayam. dia suka sup kaki lembu.. hihi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF