General Kaunseling, HKL

Dalam entri lepas saya ada share tentang rawatan susulan saya selepas minta tukar ke HKL.

Alhamdulillah, urusan kami suami isteri dipermudakan oleh-Nya. 
Lepas settle apa yang patut, kami kena hadirkan diri ke sesi kaunseling yang diaturkan oleh bahagian INFERTERLITY kepada pasangan yang mendaftar di sini :D

Sebelum masuk bilik khas tu, saya ingat ada sape la khan. ghopenya tak da sape-sape pong. hahaa. buat i nebes je. hikhik. hanya ada kami bertiga sahaja yakni saya, cik abe & nurse. nama nurse tu saya lupa la plak. haishhh.

Mula-mula kami disoal siasat mengenai latarbelakang keluarga. 
merangkumi kesihatan, ahli keluarga dan penyakit yang dialami. ada dua borang. satu untuk isteri, satu untuk suami. dua dua nurse isi berdasarkan soal jawab yang dijalankan.

Settle bab tu, nurse terangkan prosedur sebelum ke langkah seterusnya. 
antaranya bab amik darah, buat ujian SFA sekali lagi untuk suami sebab sperma sentiasa berubah ubah kecuali HSG. saya tak payah buat HSG sebab nurse kata pakai hasil ujian di HSI, JB tempoh hari. lega! tak sanggup kot nak buat HSG lagi sekali.
cukup le buat sekali tu je. in shaa Allah. 

Lepas dah paham bab tu, nurse sambung bab IUI & IVF pulak. oh! no. no. no. dengar penerangan nurse tu, kemdian tengok pula gambarajah gambarajah dalam fail tu.... 
mmmm, telan air liur jugak la kami. dalam bab ni kesian tau kat isteri-isteri. hukhuk.
perlukan kekuatan mental & fizikal sebelum menjalani ujian IUI & IVF. 

Saya rasa macam saya tak sanggup je tau. hukhuk. 

Nurse citer pulak bab kelahiran kembar. bab ni syok tapi banyak risikonya. 
kalau diizinkan Allah. in shaa Allah :D

Di lain entri kalau saya ghajin, saya story erkkk 
bab IUI, IVF & KEHAMILAN KEMBAR TU. in shaa Allah.

Sebelum balik nurse dah bagi tarikh untuk amik ujian darah. alhamdulillah dapat direct je. mudah-mudahan dapat result pon cepat la ye. 
bab nunggu result memang menyeksakan tau. sabaq je la ^_*


Lagi sekali kena buat ujian darah. masuk ni kali ketiga saya buat ujian darah.

D2 - amik darah masa period hari kedua
D21 - amik darah masa period ke dua puluh satu
SFA - amik sampel air mani suami untuk tengok kuantiti & kualiti sperma
HSG - isteri done di HSI, JB.

pppsssstt: alhamdulillah la, air tak sangkut pon kat rumah saya. walaupon dah tadah air bertong tong.. doakan saya ye. tima kasih :-)

Previous
Next Post »
30 Komentar untuk "General Kaunseling, HKL"

banyaknya prosedur yg kena ikut ye.. sabar sungguh ciksu & suami ni.. semoga berjaya! :)

Proses yg tak mudah nak hadapi.... Sentiasa sabar dan doa....semuga tercapai hajat... Amin....

ok, next.. hihi..
owh umah ciksu tak de gangguan air ek... bagusla kan macam tu :)

smoga dipermudahkan segala urusan.. :)

semoga dipermudahkan segala urusan mu :)

Salam dinda...

Moga diberi kekuatan fizikal dan mental...moga bersabar ye...Allah beserta dgn hambaNYA yg sabar....

Ya Allah...permudahkan segalanya utk cik sue..amiinnn...

semoga di permudahkan urusan ye ciksu :)

Lady doakn agr dipermudahkan.. bc quran surh al baqoroh stp hr.. jdkn amln.. insyaallah..

semoga semuanya bjalan lancar yea ciksu...

InsyaAllah akan berhasil nti..teruskan usaha ciksu ye..jgn sesekali putus asa dik..
*Staff kt sini ada sorang akak tu buat IVF juga ciksu, alhamdulillah berjaya dan akak tu dpt anak kembar pompuan...comel sgt..:)

Kiranya puas jugalah penerangan diberikan buat CikSu lebih faham. Harap endingnya indah jadinya..

amik sample air mani tu cam mana ek?

insyallah..
semoga semuanya berjaya..banyak2 berdoa.

mudah2an di permudahkan ye..bnyk tu proses nye kna sabar ;)

baca pengalaman cik sue ni deqla jadi takot plak..huwaaaaaaa...

mcam seriau je dengar prosuder ni semua..mmg tak mudah tapi kalau kita berusaha Insyaallah ada ganjarannya dari Allah..sy doakan yg terbaik utk awk n suami..:)

semoga semuanya dipermudahkan
mmg byk prosuder kena buat kan
yg penting kena cekal..sabar
inshaAllah ada hasilnya..

inshaAllah cik su akak doakan moga cik su dikurniakan cahaya mata satu hari nanti, jgn putus asa ye

rakan sekrja sy pun dapatkn rawatan di HKL... berjaya dgn rawatan IVF, skrg tgh tggu hari sama mcm saya lpas 4 thn TTC... moga awk pun berjaya ea... sy doakan awk berjaya... kwn sy tu berjaya dgn khamilan kmbr... :)

sy kgsikan supaya awk dan hsbd smngt teruskn usaha demi isaha... dan truskn berdoa ea.. moga satu hari impian tu milik awk dan hsbdn

Assalam ciksue..
husna x pasti husna dah mintak ke belum nama dan alamat ciksue??

kalau belum pm sini ye..
https://www.facebook.com/husnazahidi91.93

Assalamualaikum.. saya pasti cik rania ni seorang yang tabah.. semoga Allah merahmati cik rania dan suami.. semoga berjaya mendapat anak2 yang soleh.. usaha dan banyakkan doa ye..

cik su nanti syer ye :)

Myra bulan depan insyaAllah IUI :D

Memang byk prosedur yang perlu ditempuhi ... Semoga segala urusan dipermudahkan ... Semoga dimurahkan rezeki ... Insyaallah ...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF