Saya pernah accident masa bertunang..

Occay hari tu saya ada bagitau yang saya pi berurut dengan bidan kampung kan.. asainya nak menengok je.. sekali tengok dah oke cuma kedudukan tulang pinggul saya je macam tersasar sikit.. huhu..
chu mah siap panggil mak saya lagi tengok.. memang sebelah tinggi sebelah rendah.. itu kata mak dengan chu mah ler. katanya urat2 dekat pinggul saya tu bersimpoi2.. patut la sejak dua menjak dari hujung tahun 2012 hari tu saya selalu je rasa sakit2 dekat situ.. pernah sekali saya tak boleh nak bangun sebab sakit sangatttt.. rasa nyucuk2 je kat area situ..

sebelum tu masa dekat JB, saya ada buat sayur petola + ikan bilis. kebetulan pulak masa saya makan sayur petola tu, saya tengah period. Ya Allah, punya la sakit. rasa bisa je. lepas tu teruih saya tak makan sayur sayur yang menjalar. 
contohnya pucuk paku, petola, tembikai merah & kangkung. kiranya saya amik inisiatif sendiri la stop makan semua tu.

yang syoknya bukan saya yang cerita dekat chu mah TETAPI chu mah sendiri yang jumpa.. kemdian dia tanya saya,

chu mah: "pernah jatuh ke dulu.."

saya      : "a`aaa tapi dah lama la.."

chu mah : "sebab dah lama la ni yang teruk sangat.."

saya: "ye ke.."

pastu saya citer la yang saya pernah accident tahun 2007.. kiranya masa tu dalam tempoh bertunang.. darah manis kan. ehem. ehem (",) 

masa tu saya duduk di Teluk Kumbar, Penang.. saya accident dengan kereta.. saya bawa moto.. saya jatuh terhempap sebelah kiri.. lepas jatuh tu saya bangun macam biasa kemdian ada satu makcik ni tolong hantar saya pi keja.. SAYA TAK PERGI KLINIK PON SEBAB DOK PIKIR TAK TERUK.. LAGIPON BADAN SAYA TAK DA LUKA2.. cuma tapak tangan je la sebab terhempap atas tar.. memang saya tak pi cucuk atau amik ubat pon.. 

moto cuma rosak brek je sebab saya brek kecemasan.. no plat dengan kepak moto tu patah .. saya memang tak boleh nak elak dah masa tu.. kalau saya belok kanan saya masuk lorong kanan.. keta dah la laju2 time tu. tapi kalau saya belok kiri, saya jatuh longkang pulak. serba salah dibuatnya. nak tak nak saya terpaksa brek mengejut kemdian moto terus hentam pintu keta sebelah driver..  masa saya brek tu, tayar moto saya lari sebab jalan licin. kebetulan pulak masa tu hujan turun, walaupon renyai2, basah juga lah jalan raya. saya terpaksa langgar keta tu sebab dia dah halang laluan saya. waktu tu dengan gelapnya, hujan lagi. awal lagi masa tu, lebey kurang jam 6 pagi lebih lah.. 

Hakikatnya sekarang baru saya rasa.. tempat yang saya terhempap tu dah masuk angin.. itu sebab kadang2 saya rasa sengai2 je.. uratnya dah bersimpoi2. huhu. Alhamdulillah lepas urut tu dah tak rasa sakit lagi cuma pesan chu mah jangan buat kerja berat dan angkat barang2 berat.. memang amik masa la nak baik..

PENGAJARANNYA DI SINI.. jangan ambik   ringan kalau pernah terjatuh atau accident.. sebolehnya dapatkan rawatan secepat yang mungkin. tak kisah lah sama ada nak dapatkan rawatan hospital atau rawatan tradisional. asalkan dapatka rawatan sewajarnya. jangan biar lame macam kes saya ni haaa.. 
hu hu hu.


Bukan saya je pernah accident. suami pon pernah juga accident. tapi cik abe lagi teruk lah sebab masuk ICU bagai. kepala jadi ting tong berbulan bulan. 
masa accident ni kami belum lagi kenal satu sama lain. tak silap masa tu suami usia 20-an kot. 

pa pe take care ye. ambil tindakan awal2. jangan dibiarkan melarat. 





Previous
Next Post »
22 Komentar untuk "Saya pernah accident masa bertunang.."

klo bab2 urat ni mmg kite x jangka sbb dia amik masa yg lama..adeii.. sy pon kat area pinggang kalo baring xblh nak pusing laju2..mesti kne slow motion kalo x rasa mcm tulang pinggang patah.xtahu la nape jd gtu

tulang pinggang tinggi sebelah tu camne ek... xreti nk tgk..

erk.. ciksu..kita pernah jgk tau eksiden moto. kira eksiden sendiri2 la.. sebab jln licin.then kawan kat belakang goyang2, tak stabil. jatuh gitu je.. tp sakit juga kat bhgn dada kat2 ke perut. sebab kawan belakang bdan besar.. kita x g check pun time tu..tkut.. tapi xde la jtuh terduduk ke apa...

org perempuan kalo jatuh memg tak bleh amik mudah..mcm sy dulu jatuh moto peranakan bengkak dan senget di sebelah kiri sbb mse jatuh sy jatuh terduduk...peranakan dah bengkak masuk angin bile ngurut memg sakit..

bahaya gak ek..igt kan takde apa2..

yang sikit tu la yang menghidap sampai la ni kan...x per la benda nak jadi kan cik sue..

konsep darah manis ni ada betulnya kan kak.

sian cik su...

ha'ah kan kalau jatuh tu ..bile dah hilang sakit pergi lah mengurut...

saya pon pernah jatuh mase tahun 2007.mse tu still blajar kt obersi..main salji la kononnye,,jatuh bedebuk.2,3 hari pastu jatuh lg atas tar sbb licin salji.ingat takde pape skali kesan die dtg mase pregnant anak sulung.punyalah seksa sakit tulang punggung kadang2 husband kna angkat kalu tak terbaring je kt situ mcm org lumpuh.lepas beranak makcik urut tu cakap tulang tu bengkak teruk sgt baru teringat kes jatuh atas snow tuh..
lepas da tau msalah sbenar tu br ambil inisiatif makan supplement kalsium..alhamdulillah sakit tu da hilang.terasa sikit2 bile buat keje berat je,,contohnye tolak peti sejuk sbb nak ngemas umah..huhuhu..mase pregnant anak no 2,alhamdulillah da takde sakit kronik mcm dulu,,sakit lenguh2 normal je la.so smpai skang mmg tak tinggal la supplement kalsium..harapnye tulang bengkak tu da smbuh lahh,,insyAllah.

Sebarang kejadian jatuh/cedera mmg tak boleh ambil ringan kan cik sue..takut belakang hari br kita nampak kesan nya..Take care sis..

tudiaa..kita igt biasa sja rupanya boleh jadi terok di kmudian hari ni..

nnti ciksue cerita ye apa kaitan anak gadis dgn urat bersimpul nih..=)

ish.. bahaya kan.. kita anggap remeh jer.. deqla pun kalo terjatuh sikit anggap xde apa2.. luka luar x nmpk, tp yg kat dlm kita xtau camne.. lps ni kena slalu beringat..

Ciksu pernah jatuh ke.. tu lah kan, kadang2 kita tengok badan kita ok, tak de luka or darah, ingatkan ok kan.. rupanya dalaman kita tak tahu..

nasib baik la pegi berurut kalo tak sampai bila2 tak tau kan..

owhh
patut la Qaseh..
kalau apa2 pon kita kena cek kan
mmg tk sakit kan..
lama2 ada kesan dia..

tak boleh nak byg la senget tu cam mana...

gegegege seriau lah cik sue ni, napa biarkan .. saya kalau demam x sihat² berurut jgn kata accident .. huhuhu.. tp tu lah pengeli jgk ...

Owhhhh...kisahnya...masa kanda baca entri yg lalu tu,kanda ingat dinda pergi berurut utk betulkan peranakan ke....sbb ada org buat mcm tu...rupa2nya pernah terjatuh...bahaya juga tu....urat bersimpul sbb masuk angin...lama juga dah tu.....byk tahun dh....patut la selalu bisa2,memang elok kalau kita elakkan makanan yg berangin,biasanya org kata tumbuhan yg menjalar.....

ish..mmg bahayalah kalau accident tapi ciksu biar...sbb kesan dia mcm tu la...kita tak tahu...tp bila dah lama2 baru tahukan...

Betulkan QR....jangan pandang enteng benda jatuh jatuh nikan QR....kesannya kemudian baru rasa....

itulah kan.. jangan pandang remeh benda2 camni.. efek rupanya

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF