Denggi Membahayakan

Kawasan perumahan saya sekarang turut berada dalam pemantauan pegawai kesihatan. Hukhuk. 

Nak dijadikan cerita, beberapa minggu lepas ada kematian di Blok F. Saya duduk Blok E. Seperti yang dimaklumkan, arwah meninggal disebabkan DEMAM DENGGI. DALAM MASA 7 HARI SAHAJA. Kalau ditakdirkan uols demam pastu telan panadol baik sekejap kemudian dalam masa 4,5 jam lepas tu uols rasa macam demam demam balik. Maka cepat cepat le pergi klinik berdekatan.

Minggu ni saja dah dua kali pihak kesihatan sembur asap. Ada satu pagi tu dalam jam 5 pagi lebih, dorang dah mula sembur asap. Naik seriau saya. Ye la, benda nak jadikan. Kadang kadang dah selalu beringat tapi kalau dah nak jadik kita tak boleh nak buat apa la melainkan pergi klinik jumpa doktor & disahkan kena demam denggi. Maka, kita kena la berusaha untuk berubat. Semuanya dengan izin Allah s.w.t.

Setakat ni apa yang saya buat ialah pastikan pintu & tingkap rumah ditutup sebelum jam 6 petang. Takda air bertakung dalam rumah. Kalau ada pon air dalam baldi untuk digunakan seharian. Itupon kena selalu tukar. Jangan asyik dok top up je, cuci tak pernah. Malam malam saya pasang ubat nyamuk Fumakilla. Hihi. Mangkuk tandas kena sentiasa dicuci & ditutup. Sama juga dengan pam tandas. Pastikan berada dalam keadaan baik & ditutup. Kalau rosak cepat cepat le repair. Nak mudah letak ubat jentik jentik. Kalau uols suka tanam pokok/ jambangan bunga dalam rumah/ luar rumah pastikan bekas & airnya dicuci & ditukar. Nak selamat guna je gel sebagai pengganti air. Saya tak da pokok bunga. Huhu. 

Pagi tadi ada taklimat dari pegawai kesihatan. Pastu kena buat gotong royong sikit. Setiap 2 minggu memang ada buat gotong royong pon kat sini. Macam saya kata la benda nak jadikan. 

Pagi tadi. Dari tingkap bilik rumah saya. Blok depan tu la Blok F.

Tukang sembur asap. Hihi. Tima kasih bang!

Dapat risalah dari pihak kesihatan. 


Ayuh! Jom kita gempur AEDES.

Kitaran hidup nyamuk. 

Previous
Next Post »
29 Komentar untuk "Denggi Membahayakan "

Bahaya penyakit ni... jiran kami pun ada yg kena masa bln 12 hari tu. Jenuh cuci semula kain yg kena sembur, busuk bau... harapnya kesedaran yg ada dapat kurangkan jumlah mangsa.. kadang2 kita ni ambil mudah je peringatan yg diberikan..selagi tak kena..

Anak Jiran akak pun ada meninggal sbb denggi sis..kesian dah 5 thn..
Akak mmg fobia dgn sikit dgn nyamuk2 ni..takut denggi..huhu

denggi ni mmng bhya kan ciksu.. haritu kat umah saya, kul 6 pagi pun ada orang sembur ubat. cumanya xtahu la sapa yang kena dmam dnggi tu..

demam denggi ni lebih kurang hiv gak bleh dikatakan takde ubat nya klu dah terkena...mntak di jauh kan la ek..

mmg bahaya laa kalau denggi nih...mmg kn berjaga jaga..kebersihan paling utama..

kat umah akak pun tengah sibuk basmi nyamuk jugak ni...

Lately ni memang banyak kes denggi yg i dengar, terkena dikalangan kawan2 pulak tu... semoga wabak ni dapat kita hentikan dgn kesedaran tentang kebersihan persekitaran dalam masyarakat kita....

bagus ciksue...beringat...!

cegah sebelum kenakan..itu yg terbaik. :)

denggi ni klo dibiarkan blh mbawa maut.. xleh pdang ringan..pling pting jaga psekitaran..essepcially musim hujan2 ni..air btakung..

SemoGa kita berdua pregnent.... selingan... hikhik.. sebenarnya nak komen .... btul tu memang bahaya... anak kawan saya 2 orang masuk hospital.... nasib cepat bawak ke hospital...

memang benar, denggi membahayakan, tempat mama ni selalu mereka sembur asap nyamuk tu..

Kuasa Allah yang Maha Esa, nyamuk tu punya lah kecik tp kalau dah terkena tu sampai membawa maut! sama2 lah kita beriktiar, ye tak...


akak pernah kena masa duk kat serdang dulu,seminggu demam..badan ada bintik2 merah..memang seksa

memang bahaya, masa kat kmapung that day pun my brother ambik cuti balik jumpa kami, sekali dia pulak kena denggi, kesian betul. nasib baik tak teruk.

Mmg bahaya.. Itulah kuasa Allah berikan kpd haiwan kecil spt nyamuk...

Sekarang ni kat mana2 pun dah banyak dengar kes denggi...kene berjaga2..

Kwasan unh ayut pon sama..dmm denggi tinggi...jom kita kawal pmbiakan nyamuk... :)

Demam denggi memang membahayakan

mencegah lebih baik dari merawat kan ciksue?? =)

risau kalau kena denggi berdarah,blh bawa maut

ofismate kena denggi sampai hb nyer jatoh terlalu teruk... Alhmdlh skng da pulih...

semoga terhindar dari penyakit ni. tq singgah blog akak..

Ya Allah.. minta dijauhkan. memang berbahaya! Seriau Ros baca entry ciksu ni..

Ya Allah..risau sy..
mende nk jadi kita tk tau kan..
semoga kita semua dilindungi..

rumah akak pon kdg2 ada gk kesihatan dtg fogging..

musim denggi la sekarang ni.. kat wad jijah pon ramai kanak2 admit sbb denggi..

denggi mmg berbahaya.. baru2 ni kakak Ida pun kena demam denggi.. alhamdulillah beransur baik.. cuma skng ni Ida plak demam.. tu la risau, dah suruh dia g sepital check up, x lupa suruh dia minum air 100 plus byk2..

denggi ni bahaya, kwasan rumah sy pun selalu kene sembur..

biar demam pun takpe lagi dari di suspek denggi...minta dijauhkan lah...hati-hati ye...

Tengah musim kot QR...anak sedara kat Johor pun kena denggi...masuk wad 3 hari

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF