Kerabu Taugeh Kerang

Sedapnya lahai kalau dapat menikmati Kerabu Taugeh Kerang ni. 

Kerang bagus untuk tambah darah. Nak nak kalau ada darah rendah. Saya pernah kena darah rendah ni. Masa tu saya tak tau pon yang saya ada darah rendah. Yang boleh tau pon masa nak berdiri rasa macam nak jatuh. Mata jadi gelap. Bila pi check MA tanya stress ka? pastu mula la soal selidik keja apa, bahagian apa? pemakanan seharian macam mana. Huhuu. 

Taugeh pulak bagus untuk kesuburan wanita. Macam saya ni kena la selalu selalu makan taugeh kan. Hihii. 


Nak buat Kerabu Taugeh Kerang ni senang jak. 

Bahan bahan & cara caranya:
Ada taugeh + kerang kira ok la tu. Kerang celur dulu pastu kopek amik isi.
Taugeh celur dalam air panas sekejap, jangan lama lama nanti lembik tak sedap, pandai la agak agak.
 Nak lagi sedap kena la ada kerisik + bawang merah (racik kasar), cili merah/ cili padi + belacan + serai (tumbuk) + gula + garam + jus limau sikit + santan pekat.
Kemdian satukan kesemua bahan tumbuk dalam satu bekas khas, gaul bagi mesra. Sambil sambil gaul tu rasa la apa yang patut. Kalau tak cukup rasa pandai pandai ler mengadjustnya ye :)
Bila cukup rasa baru masukkan taugeh + kerang rebus tadi. gaul lagi sampai mesra semesranya. Hahaa


Kalau nak campur pucuk paku pon boleh juga ni. Pucuk paku tu kasik celur dulu. Pastu gaul je la. Hihi. Saya dah lama tak makan pucuk paku. Berangin je nanti. Saya bukannya jenis keluar angin tuuutt tu tapi jenis berangin sakit satu badan. Huhu. Kes eksiden dulu la ni.

Jangan keliru ye. Ni koleksi masakan tahun 2013 punya. Orang tak da bahan gini le ghopenya. Korek carik mana mana gambar makanan yang dok ada dalam simpanan. Pastu buat entry. Hahaaa. Boleh la kan dari tak da entry :)

Kurang kurang dapat juga membantu uols kan. 
Ada ke nak nak buat Kerabu Taugeh Kerang tengah hari ni?

Pssssttt: Selamat Hari Lahir buat Tok Ti yang ke 35. Tak sabar rasanya nak tunggu 19/1/2014 ni ^___*




Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Kerabu Taugeh Kerang"

wahh peberret ni, kerabu ada kerang
kalau arwah mak akak dulu ske buat dengan jantung or pucuk paku..sedapnye ciksu bak sikit :)

ermm..dapnyer..nanti bolehlah buat...

Dua dua sy tak makan..raugeh n kerang

Hai, cik sue... dah lama x jenguk sini...ada kerabu taugeh dan kerang... sedapppnya lahai... dah lama x pekena kerabu camni... :)

Kandapun pandai buat kerabu kerang n taugeh tu,bole campur sayur paku juga,paku tu dicelur juga dulu bg lembut...memang sedap sgt,boh keresek lebih...baru nyummmyyyyy

tak tahu pun ada kerabu taugeh kerang... akk memang suka makan kerang, ratah je...

sekali nampak macam char kuew tiow pulak.. sedap ni kan

kerang??tu ayut tak mkn mane..klu kerabu sotong tu mmg suke..hihihi

Tau tak, tadi masa baca entry ni tghari, teringin nak buat.. lepas tu petang pergi ke pasaraya, bila balik kerang dan tauge xda beli.. abis, tak jadilah buat kerabu ni hari ni... sabo jelah...

satu je saya kantoi kalau makan kerabu nie. tak suka bawang huuu jenuh nak asing

Sedapnya tp x pandai nak buat.

kerang ni, dengan pucuk kiambang pun sedapkan....

alaa kenapa kerang.. allergic.. tak boleh ke tukar dgn ayam ke daging ke.. hehe..

all time peberet nie....sedap..sedap...

deqla suka mkn kerang tau.. excited plak tgk kerabu ada kerang nih..!

Okje pun suka gak makan kerabu taugeh tu...lebih lebih lagi buh kerang sedap tuuuuu ...makan sure habis 2 pinggan cik su hehe

kerabu taugeh. ugh i tak suka taugeh. hehe

Ni feveret ros. Suka minta mak buatkn.. tapi mkn taugeh je. Kerang tolak tepi sebb x mkn. Hihi

Sedapnya!!! Terus rasa teringin nak buat tengahari ni

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF