Mentarang.. jumpa juga akhirnya (",)

Cik abe yang nak makan mentarang sebenarnya.. dok cari dari bulan 11/2013 lagi kot.. saya ada bagitau kan yang kami pi SEKINCHAN & TANJUNG KARANG masa tu.. hanya satu tujuan nak cari mentarang.. sampai ke sudah tak jumpa.. tak da rezeki kami..

Menurut rakan blogger KOPIOLIMAUICE yang berasal dari Sungai Besar.. katanya Sungai Besar masa tu memang tak banyak mentarang.. kebetulan masa tu air tengah pasang mati (ikut perkiraan air laut dalam bulan islam).. patut la tak da kan masa kami mencari tu..

Kebetulan tadi on the way balik Kuala Kangsar.. kami ikut jalan lama.. alhamdulillah, ada rezeki cik abe.. kiri kanan jalan sepanjang Sungai Besar ada jual mentarang.. 


Rezeki hari jumaat.. dapat beli mentarang yang masih segar & hidup.. senyum lebor ler oghang sebelah ni.. hihi..

 sekilo seploh hengget..

nampak tak dalam bakul kat sebelah tu.. penuh penuh je..

Mentarang  ni sedap di bakar.. buat gulai pon sedap jugak.. nak lagi sedap buat sup.. lagi terasa kemanisannya isinya :-)

Mentarang boleh didapati di kawasan pantai Kuala Selangor & Kuala Perlis sahaja. 

psssstt: mood lega + happy.. hihi





Previous
Next Post »
21 Komentar untuk "Mentarang.. jumpa juga akhirnya (",)"

Hoo.. Tak pernah tengok, rasa dan dengar :S

Wah....rezeki...alhamdulillah. masak apa dengan mentarang tu? Akak tak pernah makan rasanya

alhamdulillah..dpt jugak cik abe ciksu makan mentarang ni hehe.. zaza aritu kwn dh tolong belikan.. dia pregt msa tu mengidam nk makan..zaza pon tumpang sekali nk merasa hehe..sedap jgak rupanya. :)

xpernah mkn....kalau jumpa mana2 yg dah msak nanti boleh cuba.. :)

membersihkan kulit mentarang tu yg leceh..hihi

wahhh.. bahagia la ye cik abe dpt mentarang ;p psttt apa yg happy tu?bleh share ke ;)

Akak tak pernah makan mentarang..teringin jugak nak mncubanya..

Owh..gtu ropernye mentarang nih.. Bru tgk tpi x pnh lagi rasanya..

wahhh tak pernah tengok ini lah...t share kak makan/masakan apa ni..

Husband suka mentarang ni :)
MJ tak reti makan :D

nih masak goreng ciliapi sedap...

x penah kot mkn..entah x hingat.. kalo lala tu slalu gak la mkn.. huhu

saya tak makan mentarang ni...kepah ke kerang ke semua tak makan...tak minat kot...hati teringin nak cuba tapi tak berhasil lagi sampai sekarang...hihihih...tercapai sudah hajat ye...

Mentarang....xpnh mkn kot..ke dh lma xmkn..xingt...hihi

Mentarang....xpnh mkn kot..ke dh lma xmkn..xingt...hihi

Alhamdulillah... dapat jugak kan makan mentarang.. pssstttt...apa yg lega n happy tu ciksu.. cer share.. hikhik

Salam QR..

alhamdulillah..jumpa juga yg diccari..dah selamat masak pun..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF