Projek 2012

Hahaa. Kemain tajuk entri projek 2012. Projek apa la tu ye. Hihii. Ala projek buat tilam baby je pong. Idea spontan saya masa tu. Tak tahu la apa yang saya pikir. Cuma yang saya harap masa tu ialah semoga cepat dapat pengganti arwah adik.

Saya pernah citer dengan sahabat blogger sorang ni. LYD  namanya. Dah lama nak buat entri ni tapi asyik le terlupa memanjang. Apa boleh buat. Umur dah meningkat. Hihii. Tapi belom lepas angka 3 lagi ye. Masih 20an giteww. Hewhew :D

 Saya menghilangkan diri dari berblog hampir 3 bulan lamanya. April hingga Jun 2012. Semangat saya hilang. Makan tak lalu. Telan nasi rasa macam tak lepas. Saya banyak diam diri, tak nak jumpa orang, kurang bercakap. Mood saya tu memang down sangat. Macam macam saya pikiaq. Allah saja yang tahu. Saya tak boleh nangis depan mak, nanti mak lagi sedih. Saya menangis lepas apa yang terbuku pon senyap senyap je. Sampai la abang sepupu saya perasan. Dia bagi semangat itu ini. Alhamdulillah lama lama saya berjaya lawan perasaan saya. 

Ok, sambung pada projek 2012 tu, seingat saya masa tu bulan 3/2012. Adik saya meninggal 21/3/2012. Kebetulan masa ni dah musim kekabu berputik. Ada yang dah pecah & ada juga yang belom pecah sepenuhnya. Masa ni tak terpikir lagi. Masih blurr kan. Bulan 4/2012 balik JB semula. Nak kemas barang sebab nak pindah ke KL. Bulan 5/2012 pindah KL. 

Lepas kemas barang kat rumah baru, saya balik kampung. Kononnya nak buat langsir baru. Lepas siap jahit langsir, saya buat la projek yang satu ni. Oh ya untuk langsir tu awainya memang saya yang jahit, sekali mak tengok dia kata tak cantik + tak kemas jahitannya, so, mak buka balik, jahit lain. Mak rajin buat le. Saya memang dah malas dah. Asei siap je. Itu yang saya pi buat projek tilam baby tu. Saja galak galak, suka suka. Hihi.

Bila mood dah ok, masa ni la saya kata depan mak & adik adik saya. Adik adik saya & mak dengan gaya muka bersahaja senyum kambing je tengok gelagat saya tu. Hihii.

"nak buat tilam baby la, mana tau kot kot leh mengandung tahun ni (2012)"..

Start dari apa yang saya cakap tu, tiap tiap hari le saya bangun awal. Lepas subuh dah terpacak kat bawah pokok kekabu. Nak kutip kekabu la konon kononnya. Saya kutip kekabu sebelum matahari naik sebab bila matahari dah naik nanti panas + kalau ada angin lagi susah nak kutip. Kekabu kan ringan. Senang nak terbang. Pastu senang nak masuk hidung jugak. Sesak napas dibuatnya ^_°

Sampai la satu pagi tu kan, tengah dok syok syok kutip kekabu tu tetiba mata saya terpandang satu objek ni. Nak tau apa yang saya nampak. Surprise hoccay. Saya nampak KULIT ULAR. Ular kan salin kulit. Betul betul dekat tempat saya kutip kekabu tu. Masa tu Allah je yang tahu apa yang saya rasa. Gerun kot! Hahaa. Start lepas jumpa tu, saya terus berenti kutip kekabu tu. Padahal lagi sikit je nak penuh. Serius takut weii (",)
Mak pon mula bising bising. 

Akhirnya, saya cuma sambung buang biji kekabu je la. 
Ni pon kena buat pagi pagi jugak. 
Tengah tengah dok perisi biji kekabu tu ada la sorang tok cik ni pi tengok lembu dia dekat padang sebelah rumah. Nama dia tok cik piah. 
Dia siap kata apa tau,

"inshaaAllah kalau umur tokcik panjang, hang beranak nanti tok 
cik buat satu set tilam baby kat hang.."

Huahua. Terharu kot. Kebetulan tok cik Piah memang dok buat set tilam baby pon. 
Tok Cik Piah ni ada sakit jantung. Itu yang dia cakap macam tu. 

Hasil projek 2012, jeng.. jeng.. jeng
Tilam tu lembik sebenarnya sebab kekabu kat dalam tu tak berapa padat sangat.
 Kekabu baru lagi kan. Ada lagi balance kekabu yang saya bawa balik. Ingat nak sambung la buat. Mood MALAS dah ada. Dok la terperosok dalam stor tu sampai sekarang :)

Sarung tu saya ambik yang mak saya buat. Tak pasti pulak sapa yang punya. Masih cantik & yang penting jahitannya kemas.


Yang ini bahagian dalam. Kiranya sarung untuk kekabu tu la.

Simple je. Sapa yang datang rumah saya kat KL ni, yang bawa anak kecik memang saya bagi tidor/ alas dengan tilam ni. Mudah mudahan membawa berkat ;)

AAMIIN..


Previous
Next Post »
14 Komentar untuk "Projek 2012"

alo.lo..sedih plak baca N3 ni..
masih kemas tilam ni.. insyaAllah suatu hari nti anak sis sndiri yg akan tido kat situ..amin! :)

tacing plak bce kisah yg belah2 atas tu.huhu..inshaAllah sis...ad rezeki sis nnti..eleh sy pgl sis ni ntah2, kite sebaya..ahaha..umo bape ye?

salam, takziah untuk arwah adik sis... MIL ema suka jahitkan bantal pakai kekabu ni..tp skrg susah nak dpt...nak tidur atas bantal kekabu pun sedap..boleh lena

amin.. harap2 ada rezeki nnt.. huhu.. touching jugak!

rajin jugalah cik su buat tilam, sy ni berangan je, buatnya tak pernah pun..hehe

salam kak.. xthla lady ape yg akak citer tu sedih ke tak.. tp lady mengalir air mata membacanya.. akak, mehla mari trg.. kot2 bile pegang baby lady dpt berkat.. huhuhu.. ambik beby lady buat anak angkat pun xpe.. tp biar lady yg jaga.. akak ek.. huhuhu.. jgn sedih2 tau.. insyaAllah nanti dpt beby ek.. :).. beby zahra kakak ipar lady jdkn anak angkat die, die pgl mama, dn lady pgl ibu.. :D.. akak meh trg jom.. tp lady duk umh mertua.. kalau akak dtg lady crkan chalet ek..

lama tu 3 bln amek masa nk pulih semangat.. deqla ni ikutkan x kuat lagi tp berlakon kuat dpn org jer la..in shaa Allah lama2 ok la kan.. lg 1 xleh dok sorg2 nanti nk nanges.. huhuhu.. wahh berjaya jugak projek 2012 cik sue. well done.. :)

alahai, saya pun terharu baca kisah QR ni.. dah lama tu 2012, tahun Nazif lahir, bulan Ogos...tak pe, Allah Maha Mendengar, cuma masanya yang belum tiba..QR banyakkan berdoa dan redha je.. dugaan kita tak sama..

dapat tahu kemudaan QR, mulalah akak nak rasa tua.. haha.. belum 30, nampaknya muda lagi, banyak masa QR boleh cuba utk beranak ni.. kot nanti dah lekat tu, tiap2 tahun pula dapat baby... tak cukup tilam 1 tu, kena ada 3 nanti.. haha.. kot dapat anak kembar pulak..bestnya

inshaa Allah sue jika diizinkan ye..byk2 berdoa..

adeh kalau nana jumpa kulit ular tu pun da gerun da,belum jumpa ularnya lagi kan ciksu..huhu......

inshaAllah ciksu.. suatu hari nanti, tercapai impian ciksu.. :)

lepas ni, anak ciksu lak boleh tidur atas tilam tu....insyaAllah,...!

ciksu...insyaallah..ramai yg mendoakan ciksu di sini...jgn putus asa yer..

Tersentuh hati Ros bila baca entry ciksu yang ni tau... Moga ada rezeki buat ciksu..Aminn... Best la ciksu, boleh amik sendiri kekabu tu dan jahit kan.. Nak beli memang tinggi juga harga dia kan....

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF