Anak Angkat


Memang tak dinafikan tentang ambik anak angkat ni.. dah ramai yang suarakan pendapat & pandangan kepada kami.. 

Sampai la satu tahap Cik abe pernah la sembang dari hati ke hati dengan saya tentang anak angkat ni.. kiranya kami berbincang la.. kalau tak silap dalam tahun 2012 kot.. tapi terus terang saya cakap saya masih nak berusaha lagi.. saya yakin kami boleh.. in shaa ALLAH.. suami nak tapi saya yang tak nak.. 

Kenapa saya tak nak ambik anak angkat? Sebenarnya macam2 yang saya pikirkan.. apa yang saya pikirkan kan tu, biarlah rahsia.. konflik dalaman la katakan.. muahaahaa.. 

Walaupon hati kata tak nak, saya tetap juga try tanya member yang keja dekat JPN Putrajaya.. tentang prosedur pe semua la.. selidik la jugak sikit2 tentang apa yang patut.. sekadar nak ambik tahu.. kemdian senyap macam tu je la.. 

Nak dijadikan cerita, sepupu saya sendiri ada ambik anak angkat.. dorang ambik anak angkat dengan member dorang sendiri.. lepas bersalin je terus ambik dan bawa balik jaga sampai sekarang.. alhamdulillah Kamarul Adam dah besar.. yang paling membahagiakan, dorang dah pon selamat timang anak sendiri tahun lepas.. dapat baby boy jugak.. Kamarul Amin.. dorang kawin tahun 2011.. 

Bagi saya bawa bawalah berbincang elok2.. pasti ada jalannya.. tepuk dada tanya hati masing2.. biarlah datang atas kehendak sendiri bukannya disuruh atau terpaksa.. 


Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Anak Angkat"

Jom cuba produk seri dewi malam..adik ipar nieza dh pregnen 3 bln lps 2 kali gugur..nieza paksa die mkn jamu ni.. kalau nk usaha tradisional..leh contact nieza ye.. 012-676 5886

dont worry ciksu..makcik saya 10 thn kawen bru dapat anak ;) n makcik sy sorang lgi tu mmng dia ada problem tu pn dah dekat 15 tahun baru dia amek ank angkat...

Kalau nak usaha lagi, teruskan sue. Cuma jangan putus asa.

Akk pun cam nak ada anak lg. Tp umo nak masuk 40s dah. Kalau muda lg lama dah ngandung.

Insya allah. Ada rezeki tu nanti. Kakak ipar kawan akk ni baru je bsalin smlm lepas 17 tahun menunggu. Dah buat ivf beberapa kali tapi gagal. Akhirnya mengandung jugak secara alami. Sabar dan berdoa.

betul..ambil anak angkat mungkin mudah dari segi prosedur nya.. walau pun tak terlalu mudah tapi boleh diusahakan..

dari segi emosi, masa depan..semua kita kena fikir..walau macam mana pun.. lain perasaannya dgn anak sendiri.. berbincang adalah jalan terbaik..selebihnya serahkan pada Allah..

kalau nak ambil anak angkat biar ambil dari bayi..lepas tu susukan supaya dari segi aurat dan sebagainya tak timbul masalah..

ada baik dan tidaknya kalau amik ank angkat ni kan..
kata org, kalau nak amik, kena bersiap sedia dari segi segala2nya...

tapi rezeki mengandung bila ade anak sendiri tu, mmg tak dinafikan..

apapun, nur doakan yg terbaik buat ciksu.. :)

kawan sy pun pernah cite, makcik dia kawin dh 5thun ke bape tahun tak ingat.. mkciknya tak pernah pregnant.. pastu lepas 6bulan ambik ank angkt kut, terus lekat. skrng dh 3orang kut anak sndiri..tak tau la ada bertambah lg ke x..

betul tu sue, tp kawan mahupon org terdekat, masing2 memberi pandangan masing2 bertujuan untuk memberi jalan & melihat sue & suami gembira.
semua terpulang kepada sue & suami juga..
mungkin dgn kehadiran ank angkat, sue & suami bertambah bahagia & ini juga 1 usaha untuk mendapatkan zuriat dari darah daging sendiri..

kalau ada rezki anak angkat pun akak terima tapi payah juga nak dapat..
harap sangat kita dapat zuriat sendiri insha Allah..

eh blog dah tukar kaler... CIkSue macam dua beradik jer ngan CIk CT hihii.

Itu la kan bab2 anak angkat ni, kena pikir semasak-masaknya, yer la yang kita nak bela tu anak orang, bukan anak kucing. Apapun, U know better whats the best for u :)

btl sis..dh byk sy bace cete mcm tu.lps amik anak angkat bru dpt anak sndiri..kalo sis nk amik, mamik lah yg masih bayi, sng nk jadikan anak susuan nt :-) just my opinion :-)

ramai kawan2 pun ada kesah camni
tp fikir banyak kali
fikir dan fikir
sbb bukan senang jaga anak bukan darah daging, bila dapat anak sdiri nanti kena fikir, kasih sayang masih sama@tidak..

Betul tu sis.. selagi boleh berusaha, berusaha lah dulu..insyaAllah... nak ambil anak angkat ni kena bersedia btl2.. kena syg sungguh2...sebab: Amanah..

Rania pun masih muda.
insyallah ada rezeki tu. anak angkat tak sama dgn anak sendiri. takut kita tak cukup kuat nak terima kenyataan dikemudian hari. tp kalau ada niat nak ambil anak angkat, mintak allah permudahkan. insyallah kasih sayang yg kita berikan dengan ikhlas allah nilaikan.

Betul tu bukan mudah nak ambik anak angkat ni...tp ada hadis atau alquran yg cakap gitu tau QR..ambik anak angkat, insyaallah akan ada rezeki anak sendiri lepas tu....
apa pun terpulang diri sendiri, sebab diri sendirilah yg nak membelanya

cantik umah baru cik sue...
takpe doa n tawakkal... pk dulu sebelum buat keputusan ye

QR, i pon ada reservation sikit ambik anak angkat ni. Bukan tak nak, tapi i rasa belum masanya and i still nak usaha dapatkn anak sendiri. Lagipun ambik anak angkat bukan semata sbb nk anak... kena tgk juga tanggungjawab, aurat dan macam2 lagi la... lain persediaannya... Namun, tidak la i kata tak nak langsung...cuma rasanya masa tu belum tiba lagi...

Makcik eca kan ciksu 10thn kawin, baru dpt anak..tu pun sebab makcik macam terkilan la..mama ajak dia g berurut..setahun pastu dapat sorang anak lelaki....sepupu eca sorg tu je la, tapi lepas 10tahun, makcik eca amik sorg anak angkat.meriahkan ruma katanya.

Kawan eca lak, 3thn kawen baru dpt anak.Pastu, beza anak pertama dgn kedua 8tahun.Masa lama xberanak tu, dia amik anak ipar dia jaga...Sekali beranak lagi, 3 berderet...rezeki orang lain2. :)

bagus kalau jaga budak2, apatah lg ambik jd anak angkat..tp kena betul2 nak lah, kalau cik sue belum bersedia, xboleh dipaksa juga..sbb yg nak mjaga tu nnti cik su juga kan.. pape pun istikharah lah..minta Allah tunjukkan & permudah jln cik su sekeluarga..

best juga ada anak angkat nih ciksu. selain bertambah rezeki, kita dapat pahala . :) heeee

Entry kat sini selalu buat akak terharu. Apa2 pun asalkan pasangan tu sekata, itulah yg paling baik. Orang lain tak meanggungnya, pasti tak tahu apa yang sepatutnya... doakan pada Allah yang terbaik buat kita

betul tu ciksue....nana setuju dengan ciksue,yang penting yakin dengan rezekiNya...antara cepat/lambatje...bila da berusaha,pasti berhasil,insyaAllah:)

yg penting ada toleransi dgn pasangan kan.. ada hikmahnya tu..

bagus ciksu, positif. Cuba lagi selagi ciksu sanggup. Saya akan sentiasa sokong keputusan ciksu.

InsyaAllah ciksu mudah2an ada rezeki kita..
Myra dengan asben pun ada berbincang pasal anak angkat jugak..
Maybe thn depan di usia perkahwinan kami ke 5 tahun jika masih belom ada rezeki anak sendiri, kami akan ambil anak angkat.

Biasa yang didengar mmg gitulah ceritanya Ciksu. Lepas ambil anak angkat pastu mengandung. Tapi lain orang lain rezekinya. Bila dah betul-betul sepakat nak ambil anak angkat, kena fikir juga untuk jangka panjang. Kalau betul bersedia, oklah. Lagipun macam Ciksu kata, Ciksu yakin boleh mencuba lagi. Then go for it. Buat apa yang Ciksu rasa patut dilakukan. Mungkin itu last option kot, kalau takda pilihan. Pendekata, it depends on you and your spouse, pilihan terbaik yang harus dilakukan.

semoga dipermudahkan segalanya ye Ciksu.

deqla pun x penah terpikir lagi nk amek anak angkat.. penah tanya hubby, dia pun x terpikir lagi katanya.. kami masih tetap menanti dan berusaha.. bkn mudah nk amek anak angkat ni sebnrnya ciksu.. tp mgkn kalo dah niat tu betul, in shaa Allah, dipermudahkan urusan.

salam QR..

Setuju dgn QR.. hanya kita yg kenal diri kita..tak salahkan berusaha dulu.. insyaAllah..sabar ya QR.. rezeki utk QR pasti akan tiba..sama ada lambat atau cepat..
yg penting, redha dn teruskan berdoa..
setiap manusia ujiannya lain2..

buat QR,cma doakan murah rezeki menimang cahaya mata tahun ni..

chaiyok2!

sama macam akak IbuNoey..IbuNoey pernah suggest dia amik anak angkat.tapi dia tak nak sebab dia risau nanti lepas dah ada anak angkat,then dapat anak sendiri,nanti terabai pula anak angkat tu..takpe,usaha dulu..ada yg dah 10 tahun kahwin pun baru dpt anak..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF