Nasi Goreng Bayam Merah


 Konon kononnya nak makan ala ala macam kat kedai.. so, kena la usaha sendiri demi mengenyangkan perut.. yang penting sendiri buat :D.. kalau buat sendiri boleh tambah kalau tak cukup..hihi.. kalau kat kedai nak tambah pon boleh juga tapi kena la tambah sekali dengan duitnya kan.. 

Lebih kepada nak bagi berselera makan je sebenarnya ni.. kalau buat nasi putih + sayur bayam merah tu, mungkin ambik masa untuk menghabiskannya.. maklum le sorang diri kan.. penyudahnya Nasi Goreng Bayam Merah penyelamatnya.. 

Nasi Goreng Bayam Merah

Tak berapa nak rajin pon iye jugak sebenarnya.. dengan satu kuali siap satu menu semuanya ada bersama.. ada telur + ikan bilis + sayur bayam.. lengkap la kan ;)

Rasanya? sedap je bagi saya.. gila kot kalau tak sedap sendiri masak sendiri la kena komen, pastu sendiri makan jugak la kan.. hihi.. 

Resepinya? mudah je.. 
mula mula gaulkan garam dengan nasi putih.. kemudian goreng ikan bilis.. guna kuali yang sama je untuk tumis bahan nasi goreng nanti.. jimat tenaga tak payah basuh kuali banyak banyakkan. hihi..
tumbuk bawang putih, cili hijau, belacan sikit.. tumis bagi garing, pastu letak sikit cili kisar.. biar pecah minyak jap.. kemdian pecahkan telur.. biar garing.. pastu masukkan nasi & sayur bayam tadi.. kacau la sampai serasi bersama di dalam kuali tu.. siap :D





Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Nasi Goreng Bayam Merah"

klu sarapan pepagi ni.....haishh...telan air liur dah ni..;-)

ciksu, outing g changlun jerrr...hihi

lapaq..sarapn ngn kitkat ja tadi..huwa..

rajinnya ciksu masak...makan masakan sendiri lgi bagus dh tentu terjamin kualiti nya ;)

Rajin nyer...:)
Singgah pagi...

kalau buat sendiri tentulah sedap... sedap oooo... memang sukaler akak kalau der belacanni.. tapi anak2 taujer kalau ibu dia buh belacan.. tanya kenapa lainni ibu...
bayam merah lama tak masuk rumah .. sejak mak mertua akak kata dia tak m akan bayam merah...

janji sedap dan mengeyangkan hihihi

awak saya nak share satu entry nie. harapnya membantu

http://www.babycenter.com.my/a1044297/ovulasi

Mmg sedap nih...deco pon cung!:)

sedap aih makan nasi goreng.. nyum nyum.. buat sendiri lagi puas hati kan..

sedapnyaaa..ni buat lapooo ni..haha

Sedap apa lagi bila dihias rapi tambah terbuka selera nak makan..

haha bto tu sue..kita sndiri yg masak ,kita sndiri pengomen terbaik..
nmpak menarik, serius akk belum cuba nasi goreng diabah bayam...thanx dear boleh cuba sgt tu..:)

sy pun cam ciksu...kalau boleh nak hadkan guna byk kuali, tak renyah nak basuh byk2...kat dapur lagi kena bijak kan..sebab kat situ la byk wang dilaburkan....

Respeklah kalau ini namanya resepi orang malas. Untuk sendiri makan pun sikit punya berhias. Memang respek. Kalau akaklah kan, kalau boleh makan terus dari kuali tu je...hahaha...

em,nyum2!sedapnya ciksue!tapi tekak tak berapa nak selera makan hari ni,huuu...besday girl batuk2 pulak...^^

salam QR..

hihi..nasi goreng peberet kami anak beranak.. tp hubby kureng mkn sayur..klu nk masak, kene asingkan utk dia, pastu barula meriahkan dgn sayur...

tak pernah lagi masak nasi goreng dgn bayam merah..bayam hijo tu pernah.. hhuu

akk suka nasik goreng ni...senang nak buat dan kita boleh improvise ikut tekak nak apa

resepi baru ni.. first time dengar..

jadi satu hidangan je ye...lg senang

Ayut pon suka msak cmpur semua ttus..hihi.xckup rajin msak 2x...

Mcm sedap je. Kena buat ni weekend ni

uihh...plating food dah macam kat kdai makn.. :)

nasi goreng adalah versatile, semua benda boleh letak, and semua jadik.

Xpnh lagi dgr rwsepi.nih... Blh cuba gak ni..

cantik header baru haha.. itu dkomennyakan.. tiada kaitan sungguh...

Sedapnya.. tak pernah makan lagi..boleh lah nak cuba nti:)

sedapnya...dah la tgh lapo ni..nampak nasi goreng terliur..!heeee

ciksu dah mcm chef.. slalu tgk masakan ciksu mesti hias2 gitu.. contoh timun tu.. cantik sususan.. heee..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF