Nasi Lemak Pembuka Selera..

Nasi Lemak my peberet forever & ever.. dah lama tak makan Nasi Lemak hasil air tangan sendiri.. selalu beli kat kedai je.. tapi ikan bilis kureng, kadang2 tu ada la 4,5 ekor je.. tak puas makan tau.. 

 Beras + Santan Sawit Khalis + air secukupnya + bawang merah + halia + bunga cengkih + garam
basuh beras tos sekejap
kemdian satukan kesemua bahan dalam periuk, kacau bagi sekata
masak la macam biasa.. 

Makan bersama pelengkap Nasi Lemak.. baru berselera kan.. hewhew

Ada Sambal Tumis Ikan Bilis, Timun, Telur Rebus & Ikan Bilis

Bawang besar + bawang putih + ikan bilis = kisar bebawang dulu, pastu baru masukkan ikan bilis, kiranya jangan hancur sangat la ikan bilis tu.. biar ada tekstur ikan bilis sikit.. paham ke?
masukkan dalam kuali, just guna minyak goreng ikan bilis tadi je.. masukkan bahan kisar + cili kisar.. masak sampai pecah minyak
masukkan air asam jawa + gula + garam = pepandai la rasa errkk.. ikut citarasa masing2 :)

Beria benor yek!! baru ler betoi2 makan Nasi Lemak kan.. bukannya Nasi Lemak yang diperkatakan oleh Dato' Chef Wan tu.. hahaaa.. Nasi Lemak kalau tak da ikan bilis, tak lengkap la bagi saya.. setakat kacang je lebey apa barang kan.. so, nak puaskan hati kena la buat sendirik.. 

 Vitamin C jangan dilupa.. 

 Makan Nasi Lemak dengan Teh O Panas.. layan tekak sesangat la kan :D

Cer tengok ikan bilis tu.. hahaa.. suka hati le ngko nak banyak mana kan.. puas hati.. krup krap je masuk mulut.. 
kacang goreng tak da ye tapi saya gantikan dengan gajus sebab saya tak suka kacang goreng.. kalau ada cik abe semestinya la kena ada kacang goreng.. walaupon Nasi Lemak bukan le peberet si dia.. saja nak pancing bagi si dia makan juga.. hahaa..

Psssssttt: belanja uols tengok gambar je la erkk.. hihii..

Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Nasi Lemak Pembuka Selera.. "

assalamualaikum ciksu..
saya kan sejak2 sekarang ni suka sangat dengan nasi lemak. hehe..
tak tahu la napa..
tapi sekarang xla sekerap sebelum ni. hari2 cari nasi lemak..hehe

menarik betul nasi lemak ciksu masak tu.. :)

byknya ikan bilis ciksue..
nur kureng sikit ikan bilis ni...
heeee.. :D

ciksu nk bgtahu rahsia ape??hehehe

Complecate jugak nasi lemak awak QR...Kalau OKje buh santan je hehe...garam pun kadang tak buh...sebab jaga kesihatan katanya hehe

sungguh... ikan bilis goreng kena banyak, baru syok nak mengunyah ;)

wah memang sedap nasik lemak buatan sendiri

terbaekkk la ciksu! gharjinnn masak ;)

Sedap nampaknya tu. sib baik baru buat...

Kejam tau. Meleleh ailio tgk nasi lemak tu.

terima kasih ciksuee...belanbja kami tengok gmbar nasi lelelmak sedap ni. Saya pun suka tau, ikan bilis tu favourite papa JJ, saya tak kisah sangat ada ker tak, kata sakit gigi muehehe.

sedapnye! klo nasi lemak suka sambal yg yummeh!
sampai 3-4 pingan bertambah..pekena dgn teh panas mmg terbaik!

emmyummy, daha lama pula tak makan nasi lemak nih

Mewah nasi lemak ni.. kalau jual bpe tah? Haa.. puas hati bila masak sdiri ni..amik la nak banyak mana pun.

Tak nakla belanja tgk gamba je.. bg la makan nasi sedap ni sama....

sedapnya nasi lemak ni,
puas hati dia punya hidangan tu :)

haish,kena datang umah ciksue ni nanti..nak order nasi lemak macam ni,ikan bilis banyakkkkk,hihi.....sedapnya!

pandai ciksu buat sambal.. nampak mengancam tau.. :)

sedapnyaa ciksu oi.. terliur pulak ha...

suka rumah baru ceksue ni...hheee...

nasi lemak dia ada kacang gajus... unik tu...hhee

Ciksu, saya pun paling feveret ialah nasik lemak. Biasa kalo sy buat nasik lemak, mesti yg biasa je, takde ayam goreng berempah ke paru goreng ke rendang daging ke. Yang basic je. Kalo ciksu guna gajus, saya guna badam. Beli je yg salted badam. hehehe. Pastu ikan bilis pun harus le banyak.

Sedapnya..
Puas hati dapat buat sendiri kan :)

Ciksu, akak pun memang suka nasi lemak dengan ikan bilis goreng over-over lebihnya. Tak kick rasanya makan nasi lemak tanpa ikan bilis rangup yang marbeles, kan. Tetiba teringat dah lama tak buat nasi lemak sendiri. Jomlah tambah lemak kat mana yang patut :)

ni la nasi lemak yang Ros tengok kat IG ciksu tu.. lebih ikan bilis lagik.. hihi....

alhamdulillah rezeki.. deqla pun suka mkn nasik lemak.. nmpk sdp nasik lemak ciksu.. ikan bilis kemain byk.. hihi

salam QR..

uii...ni betul2 'nasi lemak' hihih.. cma pun suka kalao ada ikan bilis lebih dr kacang..


sedapnye... :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF