Gelama Pisang

Pernah tengok? pernah makan?


Inilah ikan Gelama Pisang... ekor dia panjang sikit dari gelama hidup yang biasa tu.. 

Setelah hampir 2 minggu cik abe mencarinya semalam baru kami jumpa...hihihi.. 2,3 kali juga cik abe dok pusing cari kat Pasar Chow Kit & Pasar Pudu hari tu tapi hampa.. memang tak da.. cik abe kata gelama pisang ni memang payah nak ada... 

entah angin apa pulak pon tak tau ler.. teringin nak makan gelama pisang katanya sebab dah lama tak makan... last makan masa duduk Lumut.. zaman bujang dedulu  (",)

kebetulan kot... selalu cik abe pergi pasar tak bawa saya, semalam masa pergi pasar malam Jelatek, terus nampak ikan gelama pisang ni... sepinggan RM3, ada 3 ekor.. masa nampak ikan tu punya la merenyih..

"suka lettew.." dah jumpa kan :)

Pagi tadi terus goreng... makan dengan nasi panas2 + kicap je pong... punyalah seronok tak terkata... muahahaaa..



saya baru pertama kali tahu, tengok & makan... kalau ikan gelama masam & gelama masin saya tahu le sebab memang peberet saya... tapi kalau bab ikan gelama hidup ni saya kurang gemor... jarang2 makan pon iye jugak... rasa la jugak sikit tadi...

ppppsssttt: dengar2 khabar angin esok petang baru ada air... huahuahua


Previous
Next Post »
31 Komentar untuk "Gelama Pisang"

Oo camtu rupanya ikn tu!akak xpenah mkn n jumpa lg tu...ikn pekasam pun baru first time mkn..baunya ya Allah busuk satu umh!dgr kaba catuan air nak ditamatkan dah ujung bln ni QR..mudah2an..

hehehe..husna plak gelama masin makan, gelama masam makan, gelama hidup tu pon makan..cuma yg gelama pisang je belum try lg..:p

akak tak pernah makan lagi ikan gelama pisang ni sue, kalau makan panas2 mesti sedap kan

ngee.. sampai mcm tu mengidamm yer hubby akak . ecah tak pernah dgr pun nama gelama pisang. nmpak sedoppp...

Tak perhati pula ikan gelama.. entah akak penah makan ke tidak ikan ni. Tapi kalu ikan panas ditambah kicap dan sambal sikit..mmg makan bertambah...suka

akak pun pernah makan gelama masin jer
tapi bila tengok gambo ni terus rasa teringin :)

pesen kepala ikan hilang nie sama dgn akak. akak klu siang ikan. dah malas sangat nak korek2 akak ptong je kepala dia. senaggggg. bukan nak makan pun kepala dia hahahaha :p

Lama x.mkn ikan gelama..sedap digoreng garing kan..

first time dengar ni ciksu.. hehehe..

nieyl x penah nmpk..x penah makan lagi...

mula mula tengok ingatkan kopok leko...hehe...sebab kepalanya dah kena pancung kot
Baca entri baru tau tu ikan gelama.. Ikan gelama masin mmg sedap hingga menjiilat jari tau QR...OKje suka...

su, sama la...x penah mkn gelama fresh...semua yg masin jer...

Assalamualaikum kak sue, sedapnya. terliur sheila tengok. biasa makan gelama pendek tu je. hehe ada perbezaan tak antara gelama ni? hihiii singgah menabung digi sini~~~

tak tau plak ada gelama pisang. ingat ikan gelama satu jenis je.sedap kot makan panas panas pas tu potong bawang ngan cili padi and kicap...sedap wei!

xpenah makan n jumpa ikan ni..tapi ape jenis ikan pon kalau digoreng n makan ngan nasi panas2+kicap memang mengancam!!hehe..

Ikan gelama masin tu slalu jugak mkn...ikan gelama pisang blom pernahjmpa lg

sedap tu,mmg jarang2 nak jumpa kan !

amboi teringin gelama pisang plak ye..
tp kak penah mkn ikan gelama biasa tu je...

pstt: dear..coklat iq kak jual tu, utk semua golongan dear...nak ke?

Tak pernah tau pun pasal gelama pisang ni, Ciksu. Barulah tau rupa bentuknya di blog ini. Saya suka sangat ikan gelama. Memang favorite memanjang apalagi kalau masak lemak. Meleleh dah air liur.

gelama pisang pon ada..saya ingatkan gelama tu 1 jenis je..
gelama masin sedap..

first time dengar gelama pisang... akk ni bukan peminat ikan dan tak berapa nak kenal ikan...hheee

ooo der banyak jenis gelama yerk... ish teruk betoiler baru tau...

yang saya ni lagi la... tau ikan gelama mak eloi eloi, ikan kekek mak ilai ilai jer. hehe

salam QR..
eheh..cma tahu naka ikan gelama yg ikan kering jer.. pisang ke..panjang ke.. tak tau..tp makan.. :p

Ikan gelama pernah makan tp tak pernah dnga gelama pisang

tak pernah makan lagi takat ni. ikan gelama yang buat ikan masin tu pernah lah.. memang suka pun :)

first time dgr ni gelama pisang..yg sy tahu gelam ja..sy suka wat belah blkg letak sambal..sedap xhengat! kalo goreng mkn panas2 cicah cili kicap pun sodap!!

ikan gelama yg belum jadi ikan masin ni ye. ciksu ni.... macam2 mengidam benda2 yg susah jumpa. hehehe. syukur le cik abe rajin melayan.

pergghh mkn smpai terangkat nih! ngan nasi panas2.. boleh jadi 2,3 kali tmbh.. haha

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF