Keledek Goreng Sambal Kicap

Teringin nak makan sebab teringat goreng pisang cicah sambal kicap masa duduk Seri Alam, JB dulu.. memandangkan pisang tak ada.. saya guna aje lebihan keledek dari buat MEE REBUS hari tu.. cukup la dua orang makan untuk minum petang.. jadi lah kan dari nak kena beli :)

Keledek Goreng Sambal Kicap


 Sedap sangat.. pedas2 gitew.. hidangkan dengan teh o panas.. sedapnya :)


Kalau uols rajin boleh bancuh tepung sendiri ye.. macam saya, saya guna aje tepung ADABI tu.. kebetulan masa saya nak buat Keledek Goreng ni tepung beras dah kehabisan stok.. makanya kita guna saja bahan yang ada.. senang kan  ’_’


Saya guna keledek oren.. kemdian potong bentuk jejari.. mudah nak makan & menyicah nanti.. nak2 nyicah masa panas2 tu.. memang layan la (:

Untuk sambal kicap saya just guna 2,3 ulas bawang putih.. tumbuk.
cili padi.. pedas nak banyak mana terpulang pada citarasa.. tumbuk.
bila dah lumat keduanya baru masukkan gula.. tumbuk.
bila cukup pedas & manis.. cedok masukkan dalam bekas.. kemdian masukkan kicap.
pandai2 la adjust mengikut selera tekak masing2.

ppsstt: alhamdulillah, dah selamat jamah Keledek Goreng Sambal Kicap ni pada
18/3/2014.. kebetulan cik abe balik dari Kuantan :)






Previous
Next Post »
33 Komentar untuk "Keledek Goreng Sambal Kicap"

sedapppp makan time hujan.. nom nom~

sedap nyer..biasa akak makan dengan sos ni pelik sikit makan dengankicap..

wahh bestnya, makan ni dan minum teh panas :)

nasi goreng ikan rebus takde kat kedai tom yam tapi nasi goreng sue tu nampak lagi sedap dari kat kedai..sebab kita masak seniri ni lain kan.. :)

Saya tadi otw balik umah pun ada tertinjau2 keledek jugak.. hehehe tapi malas nak tinjau lelama sakit kaki dah banyak berjalan ini hari (relevan tak komen) hahaha

kalo hidangkan masa hi-tea memang sedap :)

Ya Allah, this is my feveretttt!
Wallahi, terliur. Huarghhh.

keledek pon susah nak dpt skrg ni kak.xtau la nk pi kutip mana,,,tapi iman rasa mcm menyelrekan la.tambah pulak, mn ptg2. perghhhh... sodap2

sedapnyeer..!!!.xtahu la bila nak buat,air lak kena catu..

goreng pisang pun org mkan sambal kicap kan..

x pernh try,

Mmg belajar mkn sambal kicap kat johor jugak ;)

Sedaonya.. ni keledek comel mesti beli di CH hari tu kan? Akak suka juga goreng keledek oren ni. Makan dengan sambal kicap tu..mebeles

satu petangtu akak teringat dah kalau ler dapat makan goreng pisang ngan sambal kicap sedapnyer... teringat2 rasanya...

salam QR..
hehe..cma suka mkn cicah cili kicap or sambal belacan.. rare... :)
sedapnyaaa...

walawei nmpk cm sedap
kak tk penah la mkn grg pisang or keledek ngn smbl kicap

1st time dgr ni ha..hehe

Inilah juga style keluarga kakak. Pisang ogreng pun kami makan cecah sambal kicap macam ini bukan aje keledek. Sedap kan:)

wah! simple menu.. boleh buat petang nti sis... hehe

Mahu tak sedap keledek goreng cicah sambal kicap. Kalau goreng pisang tu lagilah marbeles, CikSu.

wahhh ni klu pekena time petang2 ni best tak terkata!

mmg sedap..selalu buat kat kg cumanya Ai x pakai gula sbb pakai kicap kipa udang yg manis tu..mmg layannnnn :)

ishh..nmpk sedap sungguh..lg berkhasiat dr fun fries

keledek oren ni kalau buat cekodok pon sodapp..

Yang ni sedappp, cik su...
x keledek, pisang goreng cicah cili kicap...

sedap aih.. kat sini banyak je yang jual.. so, takyah lah goreng sendiri. hihi.. Ros beli je yer.

sama la fevret akak jugak makan gorg pisang dgn sambal kicap nie

Ciksu, walaupun saya bkn org johor dan tak pernah dok johor, tapi sambal kical ni saya suka sangat. Sampaikan makan domino pizza pun aya cicah dgn kicap cili. Sape mampu buat mcm tu. hahah.. nangis org johor kalo baca ni sbb sambal kicap mereka disalahgunakan.

sangat sedap bila dapat makan cicah dengan sambal kicap berbanding dengan cili sos biasa.. hehehe..

Sambal kicap orang Johor pnya style kan :)

Myra prefer sos, mungkin dah biasa kot kan :)

sedapnyaa..!

cicah pisang pun mengancam ni.. :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF