Mee Rebus


sebelum tu nak habaq siap2.. ini Mee Rebus bulan 2/2014 punya menu.. hikhik.. dah selamat hadam baru sekarang buat entry ye.. biasalah.. kasik simpan buat pekasam dulu :)

dok teringat Mee Rebus Hj Wahid.. itu yang teringin sangat nak makan.. kebetulan bahan2 semua ada.. maka buat sendiri aje lah demi memenuhi selera anak tekak yang tak seberapa ni.. memang puas makan.. nak2 masa kuah tengah panas2 tu.. 
"sedapnya"..

Mee Rebus 

senang je nak buat tapi macam biasalah renyah la sikit kan bab nak siapkan kuahnya tu.. amik masa.. janji puas hati bila makan.. betul tak???

mula2 buang kulit & potong kecik ubi keledek oren -supaya cepat empuk nanti.
cuci bersih toskan.. kemdian rebus dengan air + garam -rebus sampai empuk.
angkat & toskan.. biar sejuk sekejap, kisar dengan air baru (saya tak guna air keledek tu).

udang kering rendam dalam air panas sekejap.. pastu kisar

daging batang pinang -cepat sikit empuk.. rebus kemdian asingkan air & daging.

air rebusan daging

bila dah siap semua bahan2 untuk buat kuahnya, baru kita tumis bahan kisar tadi..

bahan kisar bawang putih, bawang besar, halia & serai

tumis bahan kisar, udang kering & cili kering -tumis sampai pecah minyak.

kemdian masukkan daging -kacau rata.
masukkan air daging & keledek -kepekatan & kelikatan kuah terpulang.
perasakan kuah dengan garam & gula sesedap rasa.. masak kuah sampai mendidih.. 
tutup api, siap.

kuah Mee Rebus yang pekat likat.. "nyum.. nyum.."

bahan2 lain
mee kuning & tauge -celur 
telur -rebus 
tauhu -goreng & hiris nipis
daun kucai -hiris
cili merah & hijau -hiris
bawang goreng

pssssttt: asyik le teringat makanan di JB.. nak2 Roti Canai & Nasi Ayam Penyet 

dalam Tesco Sri Alam tu.. hukhuk..








Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Mee Rebus "

ooo 1st time tgk cara buat kuah mee rebus..selalu mak nana guna perencah yg da siap tu.kakak beli kat johor :-)

Nyumms :) bestnyaa boleh cuba nanti
NEW ENTRY : BACA NOVEL

fae pun tgh makan mee right now hehe

huk huk huk... dah la kami tengah sejuk kaki tangan lapar punya pasal mama masuk dapur lambat hari ni... nampak pulak meer rebus pekat likat ciksue... godaan sungguh. memang renyah kan nak buatnya tapi puas hati.

sedapnya..saya pon minat makan mee rebus..sedapppp

senang je tgok ciksu masak2 ni... klu sy tah jadi apa...

best lagi dok kedah semuanya murahhh ;) sy pun rindu nk ke kedah lgi tapi tak tau bila T__T

hadoiii lahhh CikSu oiii..
jgn la kerap sgt tayang makanan2 ni ha..
org tgh on diet nih..muahahaha

Adeh...terus teringin tgk su masak ni... ;-)

rajinnya..sedap!!! tq utk resepi ni, boleh cub..peberet jgk nie

kami bertandang lagi CikSue buka tudung saji intai mee rebus hehehee.

husna suka kuah pekat.. nyum.. sedapnyaaa~

rajinnya ciksu masak ek..kalo saya tahu buat bihun sup je..hehee y lain malas nk buat.

K nrl pun suka jgk mee rebus ni... mee rebus yang paling k nrl suka mee rebus mak mertua... memang sedappp... ^__^

sedapnya Ciksu!.. ros tak pernah lagi buat sendiri. ada beli yang rencah dalam paket.. tapi tu la, rasa dia lain kan. nak yang ori gak baru sedap!

Mi rebus oh mi rebus...Kalaulah main seru aje terus dapat makan, bestnya hidup :)

Makanan kat Johor bestkan. Ngaku tak? Kalau balik Johor memang marbeleslah makan sampai kembung dari bangun tidur sampailah tidur balik malamnya.

mee rebus x berapa nak jalan. kurang berkenan huuu

macam tu ke buat mee rebus ni. Dah lama cari resepi mee kuah keledek ni. Mat Azghul dah lama suruh saya buat tapi tak reti malas belajar.

Klu nk mkn renyah mcmane pon mesti nk bt kn...puas hati dpt mkn...

mi rebus hj wahid! dulu penah makan kt angsana ;)

hamboii..mengancamnya nampak.. :)

tapi ye la kan, mee rebus ni mkn mmg sedap..nak buat tu renyah sikitt..huhuhu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF