Pelam Oh Pelam

Sebelum ni ada baca entri kat blog JaaKechik dia buat jeruk mempelam... atau oghe klate royak jeruk pauh... pastu tertengok pulak ig izanmamamia.. pon buat jeruk mempelam  jugak... sebalang hokkay dorang tayang... maunya tak menceceh air lior saya nengoknya... sabor je la... udoh ler dah lama giler nak makan jeruk mempelam yang ranggup tu... grrrr... geram ok.. geramm ^____*

Dah lama sangat saya tahan nak makan jeruk mempelam tu... ye la, jeruk kan tak berapa bagus bagi yang ’merancang untuk mengandung’... memang dah lama saya tinggalkan habit makan jeruk ni... zaman duduk Penang dulu... sokmo je ada stok jeruk dekat dalam esbok... nak2 jeruk mempelam, jeruk anggur & jeruk salak... 

Kali terakhir saya makan jeruk mempelam tahun 2009... masa duduk di JB jugak... saya buat sendiri... tak banyak pon.. sekadar untuk makan berdua... pelam pon orang bagi masa tu... itu la last saya makan jeruk mempelam... sampai sekarang saya masih ’berpantang makan jeruk’ ... 

Kalau pergi Tesco, Aeon Big atau JJ sokmo nampak orang jualkan.. 
Sesekali tu minta la izin dengan cik abe nak makan barang sekeping dua.. konon2nya dapat la lepas kempunan kan.. tapi dia tak mo jugak bagi.. sedey giler :’(

 "sabor katanya"..
"ok, sabor"..

Lepas aje baca blog Jaa & tengok ig izanmamamia tu.. saya sesaje le nunjuk kat cik abe gambar jeruk mempelam tu.. nak tunjuk sangat kan tahap kempunan nak makan jeruk mempelam tu.... hahahahaa... apa pon tak boleh >:<


Sudahnya cik abe pi beli pelam ni aje bagi saya makan.. kulitnya hijau ye tapi isinya kuning... pastu masam2 manis... lemak2 pon iye jugak... sedap la :) tapi tetap tak sama dengan jeruk mempelam.. hukhuk

Kasik potong cantik molek.. taruk dalam polistrene 

Motipnya... 

 nak keluar beli kuah rojak... stok dalam esbok dah habis... 

bila dah potong pelam siap2 makanya akan memudahkan kerja saya untuk menuang kuah rojak ke atasnya.. 

dapat je kuah rojak terus le kita menyicah... dalam kereta pon boleh bah.. hihihihi...

ppssssttt: apa pon tetap jugak nak makan jeruk mempelam... lain rasanya...
"pliiizzzzzz la abe, kali ni je"... 


Previous
Next Post »
33 Komentar untuk "Pelam Oh Pelam "

aduhai ciksu ni.. dah terasa dah ni kat tekak.. sedap!

baca entry nie sambil telan air liur..huhuhu sedap..ngah berpantang juga..sbb bru lepas bersalin..no more pelam..okay!

baca entry nie sambil telan air liur..huhuhu sedap..ngah berpantang juga..sbb bru lepas bersalin..no more pelam..okay!

musim pelam sekarang ni..
buat krabu pon sedp

Akk mmg suka makan pelam. Baru je lepas ni. Pastu rasa angin pulak satu badan. Picit sana picit sini sendawa. Adoi susah betui la.

psttttt awak jangan lupa check "ada ke takde" nanti tau. lain mcm je tgk ciksu kita nie sejak dua menjak nie.

akak doakan untuk awak. rabbi yassir wala tu'asir, rabbi tamim bilkhoir. amin amin

sedapnye.. tp deqla jureng kot mkn sesuatu yg masam.. kalo manis2 suka ..kihkih.. deqla is back ye.. tp x janji dpt setegar dulu.. komen entri2 lps pun mcm x terkejar rasanya ni.. maaf sgt2..

terbaiklah cik sue .. blk ni nak cicah pelam jgk .. dgn kicap cili ..

alahai napa abe x bg makan.. cik sue gastrik kah?? kalau x boleh jgn makn kang jd lain naya ...

Salam QR..
adoyai... cma yg tgh mmbace ni pun ngecesss ayaqlioq.. aahaha..
cma suka jeruk kelubi lgi dari pelam..

hihi.. nk rasa buleh.. tp betul2 sikit la ciksu.. satu tu pun kalo blh jgn habiskan.. separuh jer ..


sedapnyeeee kuah rojakkk

haaa...bukan takat ciksu teliooo kami yg tgok ni pun teliooo...makan jeruk brand madu pak ali la bleh kot coz takde 'gas' nya..kang meleleh ayaq liur bb ;p hihihi....

belum tengok gambar.. baru baca tulisan jeruk mempelam pun dah nak menitik nitik air liur.. hahaha..

kalau jeruk buat sendiri ok kot.. takde preservative kan..

he3 suka jeruk yer... sy x suka jeruk, mujur sbb kalau mkn keruk, terus gastrik...

haip!! sabar kejap ciksue..
dah dapat tu pelam tu kira ok la tu..hehehe..

hahahaha
sabo ye Cik Su sabo..kalo org kita cakap "Sabaq Cik Su sabaq".kekekee tp mmg sedap la CikSu rangup2 plak kan.haishhh balik kg ni tau la nk wat apa.hahaha

**Cik Su nk blk bila tu kg..wahhh eksaited nya :)

akak baru jer beli buah mempelam, nampak gayanya nak wat jeruk le

memang teringin sungguh ni ye ciksu.. apelagi pi cari jeruk pak ali la.. hehe..

Aduhai...sedapnyer la pelam..:)

Musim pelam sekarang ni kan. Rumah kakak pun banyaaak sangat semalam abang bawa balik dari tempat kerja dia...

Nantilah kakak buat macam CikSu buat.

Hubby okje bukan main lagi suka jeruk ni QR...OKje kuranglah pulak masam masam ni tapi boleh jer makan hehe

Kenapa pelam sering dikaitkan dengan wanita mengandung? Walhal lelaki pun ramai juga yang minat dengan buah pelam ni. Haha

wah! amat menggoda jiwa !

CN follow sini 1355 ;)

Bestkan layan? Kena pulak dengan kuah rojak sedap..
Alahai tetiba terliur pulak :)

family ecah pun suka makan mempelam ni.. hantu pelam kami semua..huhu cicah ngn kuah rojakk memang perhhh

makan gitu pun sedap gak ciksu..nampak mabeles tu..!

nur pun sebenarnya baru je pas buat jeruk pelam..sbb duk tgk xde sape pun mkn pelam muda tu...jadi ape lagi..buat jeruklaa...

kalau ciksu teringin sgt, mkn segigit je dah la..janji merasa...nanti pujuk cik abe lagi..hehehe

Uishh, semalan baru menyicah pelam epal... hehe

Sabar la. Akak pn mkn jgk. Tp sekeping dua je la. Atas izin.

Uwaaaaa...jeruk salak my pevret tu!!rasa je la ckit QR..inshaallah xde kesan apa pun..

Pelam ke pauh ni? Hihi. Kalau colek pauh ni siang ke malam ke mmg boleh habis.. sedap.. lagi2 kalau makan tu beramai2

Aduhai Ciksu, dah terjebat sama rasanya. Lama juga tak pekena jeruk mangga ni. Mentang-mentanglah hari ni puasa, nampak apa sahaja semuanya sedap di mata!

sabar ciksu. hehe. kena tahan skit.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF