Biji Cabai

Ok, kawan kawan.. topik kita hari ni mengenai biji cabai.. belah johor panggil lada.. belah key el panggil cili.. pokok pangkalnya benda yang sama jak pong :)

tak kesahla biji cabai hidup ka cabai kering ka cabai hijau ka.. saya memang pobia nengoknya.. sakit mata ni kalau nampak terang terangan.. pastu mula la tangan ni lelaju je mengasingkannya.. 

sekarang ni kan kalau beli nasi lemak, bila tengok sambal dia comfirm penuh biji cabai ni.. rasanya dedulu tak da la banyak sangat nampaknya.. ke saya yang tak perasan selama ni atau buat buat tak perasan... mmm, ntah la.. 

disebabkan dah pobia, makanya hari tu masa beli barang dapur dekat NSK Selayang, saya sengaja la pilih cabai kering pedas.. selalunya dok ambik cabai kering kurang pedas..
kedua duanya ada perbezaan.. nampak ketara..
kalau yang kurang pedas kerinting kerinting sikit, pastu kurus kering je..
kalau cabai kering pedas pulak lebar & besar sikit..

mengikut logik akal pikiran saya ni.. kalau ambik cabai kering yang pedas senang la nak mengerjakannya nanti.. sebab besar besar kan..
sekali masa nak mengerjakannya.. mak aii, lebey kurang juga.. aduusss!!!! >_<


 terpaksa buat 3 step
mula mula buang kepala
pastu belah tengah
kemdian tarik buang tangkai biji cabai kering tu.

baru puas hati.. sekali kesemua biji bijinya berjaya ditanggalkan
selalunya saya gunting serong je.. pastu kasik tampi tampi sikit.. yang balance balance tu tak kesah.. 
just rebus bagi lama atas api, pastu masa nak blend letak minyak masak sikit.. 
konon konon dapat hancurkan saki baki biji cabai kering tu..
kalau dulu iye tapi sekarang saya tengok macam tak mujarab je..
kadang kadang ada juga biji cabai tu terlepas.. mmmm, nape erkk!!!

adakah mata blender saya tu dah tumpul????
 al-maklum le blender tu pon dah berusia 6 tahun.. sama tarikh perkahwinan kami dah.. ater dapat hadiah masa kawin dulu.. hikhikhik.. 
guna aje la kan selagi boleh guna.. ye dok :)


cer tengok tu, kemain besar biji cabai ni.. gerun nengoknya..
kalau makan kat kedai atau sendiri masak sekalipon, kalau nampak je dengan mata kasar ni.. comfirm le dok belek buang sesatu.. biar lambat asal selamat.. haa, giteww !!!

3 hari 3 malam kot dok buang biji cabai ni saja.. memang gigih la..
masa buat kena la pakai glove.. jangan dok berlagak hang terer.. 
lepas buat mau panas pijor tangan tu.. pastu pi genyeh pulak kat tempat tak sepatutnya.. haaa, haru ceq oiii... 

ceq dah kena la ni sebab tu dok pesan.. hahaaaaa.. 
sekali tangan ni gatai pi dok sapu peluh kat tengkok 
pastu masyaAllah punyalah panas baq hang... ^_*


Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Biji Cabai"

Tu dia...
Biji cabai besaq2, banyak plak tu...
K nrl pun biasa gunting serong, rebus atas api lama sikit, tapis gun a bakul jarang tu...
Pernah dulu time muda remaja, konon tolong mak, time tapis tu dok gaul jg guna tangan nak asingkan biji2 yang ada sikit2 lagi tu... haa, pijo tangan... ;D

assalam Qaseh..memang rajin sungguh..acik cuma belah dan potong pendek kemudia.letak dalam bekas jarang tu..goncang banyak kali..bagi biji cili keluar..lepas tu..basuh kat air lalu..kat singki tu..ketuk2 lagi..dah banyak biji keluar baru rebus lama2 sampai lembik cili tu hi hi..kemudian mesin..macam qaseh kata la..letak minyak masak..nak bagi hancur biji cili yang baki tinggal sikit tu

Rajinnya nak pisahkan biji cabai tu sis...hehe

sama le dgn saya, kalo biasa nak buat cili boh, saya potong serong je. tak kira yg pedas ke yg tak pedas. pastu biji cabai tu kalo ada terlepas kira halal je. heheh. aku telan le jugek. tapi masa blend tu saya tak letak minyak. lepas ni nak try la letak minyak. org kata boleh tahan lama ye.

iyer,.... kot tergenyeh tmpt x sepatutnyer dgn tgn pedas cabai tu... haruuuu...

saya pemalas..guna cili boh jek huhi ;)

hahahha... hangat pijo ler ye...mau tak nya nmanya pun cili..

Akak pun mmg fobia dgn bj capai.biasanya akak akan gunting cabai ni memanjang dan kuarkan semua bj cabai supaya x de yg tetinggal.lps tu rebus...then blend sampai jd cabai pes..kalau ada yg keping2 kecik cabai pun akak x suke.lps blend..akak tumis pes cabai dgn myk sikit supaya time masak nanti cabai ni cepat mati.akak rasa blender cik.su tu dah bleh masuk muzium..pisau dh x tajam..

Subhanallah...rajin sungguh adik akak ni!akak stiap minggu bli jer cili boh puteri punya..sbb xserajin QR...bertuah cik abenya..hehe

Akak pun amalkan gini kalau buat sdiri.. mmg buang dulu biji cili. Tapi kalau tak rajin mmg beli je. Tak puas hati kalau buat dgn malas atau sibuk, sb proses nak asingkan cili dgn biji, gunting halus , rebus sikit kasi lembut, blend dan kalau buat banyak, akak masak sekali lagi cili yg dh blend tu letak minyak sikit utk tahan beberapa minggu, kadang2 bulan..

Buh minyak masa blender... Sbb suami sy fobia tgk biji cabai ni... Sy dilarang buat cili sendiri...

kita sama ciksue..tak suka tengok biji cabai.. kalau makan sambal kat kedai ada biji, konfem sebelum makan asingkan dulu..

dah mama ajar mcm ni..hehehe..

Kalau akak biarkan je. Dh tampi xnak kuar sudah. X kuasa nak layan.

cikna pun anti jugak dgn biji cabai ni.. kalau makan pastu terjumpa mmg cikna asingkan letak tepi pinggan.. kalau kita yg proses sendiri mmg licin la biji tu kan.. hihi..

Biji cili ni kalau dah malas tu memang tak buang la terus bland jer hahaha :D

mmg kena pisahkan sbb takut nk makan smbal yang banyak biji cabai tu..huhu

kalau akak,memang buang biji tu..

Amboii. besaqnyaaaa biji cabai *tutup mata*

K.atie pon suka beli cabai kering yg pedassss...sekali beli 5 henggit sampai org kedai kata nak brniaga ke sbb byk sgt!.Family k.atie kuat mkn pedas...tu yg kena beli byk sbb msk sambal hari2...

saki baki bijik cabai tu klu blander lama biasanya mmg hancur..klu tak hancur juga mungkin la kena cari blander baru.hehe

saki baki bijik cabai tu klu blander lama biasanya mmg hancur..klu tak hancur juga mungkin la kena cari blander baru.hehe

saya dulu pernah beli cili kering yang kecik2 tu nak buat sambal untuk ikan belah belakang kan, sekali meraung makan punya la pedas giler giler giler, tapi tetap habis hehehhee. selalu kalau potong part kepala tu lagi senang la kan nak kuarkan dia, sini saya tak pakai cili kering ni sebab mahal amat, pakai yang jenis flakes tu jer.

Betul cabai kurang pedas yg keting keting tu...yg tak keting mmg azab hehe

Salam QR..

hihih..dah ngape fobia dgn biji cabai tu cik su? cma ok lagi dgn biji cabai ni..lagi suka kalo sambal ada biji cabai..ihihi..
3 hari 3 mlm?? fengsannnn :d

sy pun ciksu klau nk rebus cili tu msti buang biji dia btul2.. cik abg pntang klau mkan cili dia bnyk. mau bising dia..

Sy selalu gunting kecik kecik pastu rebus...mse tapis tuh memg byk bijik kuar...mse blend memg bubuh minyak n bijik memg xde dh...

Rajinnya ciksu. Saya ikut mood. Tapi klo mengerjakan cabai ni, memang pijar jer rasa tgn.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF