Jeruk Mempelam

Yezzzaaaa. Akhirnya dapat juga jamah Jeruk Mempelam ni. Hihihi. Rentetan dari entry INI


Buat sendiri. Dapat le banyak tu. Dapat rasa Jeruk Mempelam tu pon dah lega. 
Bukannya nak makan banyak pon. Dok le dalam esbok tu. Hihihi. Hari tu beria benor nak makannya. Bila dah buat sikit aje jamahnya. Jadik le, sekadar merasa orang kata (",)


Cik abe jumpa pelam ni dekat Pasar Chow Kit. 2 biji RM1. Ini je yang ada tapi bijinya dah keras le. Boleh je. Hahahaha. Janji dapat makan. 


Dapat je terus cuci bersih2. Kemdian potong manjang gitew. Sambil potong, sambil telan air lior. Hahahaha. Apa pon tak boleh :D
 Dah tak sabar rasanya nak makan Jeruk Mempelam.


Dah siap potong rendam pelam tadi dalam air garam semalaman. Sampai le bertukar warna macam ni. Sambil tunggu pelam tu, saya dah buat siap2 air gula + garam untuk simpan nanti. Tak sabor dah. Hihihi.

Bila dah bertukar warna pelam tu, basuh kemdian tos sekejap sebelum masukkan dalam tupperware putih, letak air gula yang dah siap tu, tutup simpan dalam esbok. Biar semalaman. 


Agak dah semalaman, amik terus makan sejuk2 tu. 

"Ya Allah, sedapnya.."
Tak terkata la. Ranggup je bila gigit.

Alhamdulillah.

 "Sukanya dalam hati dapat makan Jeruk Mempelam idaman hati.." ^______°




Previous
Next Post »
25 Komentar untuk "Jeruk Mempelam"

telan liur tengok jeruk pelam ni.. huhu

akk ni benda ygmasam tak berapa sgt...

kalau my mom dulu satu versi dia akan buat taruk cili siap2, woii menjejes lior kawe ni ha.

assalamualaikum qaseh...mama pun ngah layan mkn jeruk mangga buatan sendiri ni...buat sendiri lg puas hatikn..;)

owhhh senang je la ek buat nya....kecor ayaq liur!!

mesti puas hati gembira tak terkata ciksue..hehehe..

tapi orang kat sini plak yg terliur..:p

salam QR..

hehe..sambil baca, sambil telan lioq habaq hang,, :p
lama dah x buat jeruk pelam sendiri..
sedapnyaaa~~~

Erm...dap nya jeruk mempelam!
*sambil tongkat dagu bayang*

Alahai..sedapnya buah pauh ni. Rm1 2 biji? Hish.. bila kat bandar ni semua jadi mahal ye. Kalau kat kg buahnya jatuh saja ke tanah..

Salam QR..kecur airliur k.atie tgk jeruk mempelam tu :)

akak pulak terkenyit2 mata tgk pelam tue. terasa mcm masam mcm akak pulak yg makan hahahahaha :p

Tgk cm sedapp.. tp xsuka makan benda msam

wahhh telan ayaq liur jer lah menengok...hihi

wahhh telan ayaq liur jer lah menengok...hihi

haih... saya pun kecur air liur tgk gambar QR... hahahah

Eh, Ciksu! Macamana ni, buat sendiri boleh makan tapi yang beli punya tak boleh ek? En Abe bagi lampu hijau pulak :)

Takpa, takpa... jamah aje ek. Jangan makan banyak-banyak.

tak pernah buat sendiri, tapi dulu dok tengok mak buat. hihi

tgh pic pun dah terasa masin hujung2 lidah ni.hahah

cam tu buat dia...
cara cam ni jeruk tu nanti rangup eh ciksu?

nak jugak jeruk pelam... hehe...

2 hari baru dapat makan ye QR lamanya...

Tgk org mkn best je...syg mimie xmkn la

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF