Sotong yang sedap

Dulu dulu saya kurang berminat dengan sotong. Kalau nengok sotong jeling jeling aje dengan ekor mata ni. Hahahaha. Salah satunya sebab saya alergic. Makanan laut lain tak pa tapi jangan bagi sotong. Confirm tergaru garu lepas tu. Jangan kata nak makan, lepas siang sotong aje mesti gatal gatal dekat tangan tu. Rimas tau ^_’

Last makan sotong tahun 2007. Sebelum kawin, saya belajar buat Ketupat Sotong dengan member... kebetulan member ni orang Ganu... itu la kali terakhir saya jamah sotong. Lepas aje makan ketupat sotong tu terus badan gatal gatal. Dok tergaru garu dah macam hapa. Sejak tu memang serik la nak makan sotong!!!!

Entah kenapa hari tu tekak nak pulak makan sotong ni. Alhamdulillah tak da gatal gatal dah. Lega. Tetiba terus jatuh chenta. Hihihi.

Cuma yang peliknya sekarang ni macam dah terbalik pulak. Kalau dulu cik abe makan ok je tapi sekarang kalau cik abe makan, confirm gatal gatal badan dia. Nak nak kalau makan udang, sotong atau kerang. Sian pulak saya nengoknya. 

Menu sotong peberet saya yang menjadi pujaan. Tetiba pujaan kan. Selalunya buat dekat cik abe aje, sekali bila jamah sendiri. 

"sedap jugak sotong ni.." Hahaha

Sambal Sotong

makan dengan nasi putih pon sedap.. dengan nasi lemak lagi le sedap :)

Sotong Goreng Tepung

ratah gitew sambil cicah sos thai memang layan :)

Sotong Dakwat Hitam

tertarik nak cuba sebab selalu skodeng ig #roziesangdewi.. macam best..
 so, saya try la buat & pertama kali juga makan.. boleh la tapi cik abe tak berminat sebab guna dakwat sotong tu.. ok :)

Ada sape sape antara uols pon alergic makanan laut tak? 
Atau kalau ada apa apa petua nak hilangkan rasa alergic tu ke?
Jom la share dengan saya ye (",)

pppsssttt: Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.. Al Fatihah & salam takziah buat keluarga Alllahyarham Dato Aziz Satar yang meninggal pagi tadi... tiada lah sudah bintang Lagenda Bujang Lapuk... semuanya dalam kenangan.. 




Previous
Next Post »
38 Komentar untuk "Sotong yang sedap"

suka sotong goreng tepung...ratah kejap je habis

deqla suka sotong.. alhamdulillah x alegik.. hubby plak kureng suka sbb katanya liat..haha.. dia mmg pyh mkn yg liat, daging antaranya.. dia x suka lekat celah gigi.. hahahaha.. kalo sotong deqla suka masak sambal.. x penah lagi buat sotong berdakwat tu.. huhu.. tp deqla ok jer mkn.. sbb arwah mak penah buat..

mmg sedap, tapi KA jrg masak sebab ADIK x suka sotong ni , dier mmg macam2 hehehe

adududud...sedap pulak sotongggg!!

yang sotong dakwat hitam tu tak pernah makan...hew hew hew...

Sotong..sotong...sedap2..suke2...:)

sama, memang jadi gatal.huhu, tapi sotong celup tepung je saya sukaa:)

Salam sis..
Kak suka sotong klu berbanding udang sbb udang kekadang buat kak alergik..hehe.. suka sotong goreng tepung..

Saya memang suka seafood ni, CikSu terutama ketam dengan udang. Sotong ni masakan favorite dah tentulah sambal tumis sotong dan sotong goreng tepung. Memang makan tak pelawa orang lainlah nampaknya. Suami lalu pun tak nampak kalau tak ditegur :)

Saye kalau makan seafood mesti gatal hidung.. Resdung kuat.. Tapi totap melantak tak hengat.. Sambil garu2 hidung pon ngap jgk.. Sbb sodap..

sotong goreng tepung tu memg nmpk super duper mabeles...sy suka jgk sotong, plg suka tlur sotong

sotong goreng tepung tu yg mengancam...Al-fatehah utk Allahyarham...

My peberet jugak sotong especially masak sambal, dan lg 1 masak asam.. :)

Yg masak dakwat hitam tu xberapa bekenan..heheee

awakkk jangan lupa pegi check urine tau. pastu bagitau akak cepat2 hihihihi. akak mendoakan yg positif lah hendaknya amin ;)

alhmdulillah xelergik..semua mknn boleh sapu..kui3..

saya pon kalau makan sotong,udang ni gatal2 tapi takla teruk..rasa mengerenyam..saya suka makan sambal sotong..

ehhh kita pun suka sontong, masak la apa pun semua kita makan, so far takder pulak saya allergik ngan seafood atau sontong ni, cuma tak dapat jer huhuhu. so takleh la nak share ketua.

saya xmkn sotong..tapi husband makan. tapi sejak kawen ngan dia, dah mula la belajar2 makan sotong ni. tapi kalu ada lauk lain mmg sotong tu saya tak usik

ehhh brapa banyak tapi daaa hahaha! :P

p/s: hehe, iman a.k.a bk tu adik ipar saya :)

Suami sy alergik sotong.. Mkn je trus gatal dan bersin..

erk..memang betul2 guna dakwat sotong tu ke?? boleh makan ea?? igtkan guna kicap, nama je lain..

tiey suka sangat makan sotong tepung tu.. mcm makan keropok.. tapi lecehlah nak goreng sebab meletup-letup..hihi..tapi sedapp..

sedapnya sotong. yg besar2 isi putih2 tu mmg menyelerakan. kalo yg fresh lagi sedap ciksu.

heheh..sian husband ciksu alergik berpindah ke dia.

IbuNoey pun tak berapa minat nak makan sotong.bkn sebab allergik tapi memang tak berapa nak masuk anak tekak..tapi kalau hubby,memang favret dia.tapi sejak akhir-akhir ni dia cam allergik pula.

sebelum aku kawen, sotong ni la makanan yang paling aku pantang... memang tak usik langsung!


ce sekarang...

kalau sotong kan, Ros cuma suka sotong goreng tepung jer.. yang masakan lain tak berapa sangat. tapi, kalauudang, masak apa pun Ros suka.. nak nak lagi kalau sambal lah :)

K nrl suka jugak sambal sotong, yg guna dakwat sotong tu x pernah rasa lak.. sedappp ke, cik su??

akak mkanan laut ni mmg suka Qaseh..
tmbh2 ketam..haihh..
tp bab nk kopek kulit ketam tu yg mls..huhu..

salam QR..
cma hantu seafood... nyum3.. tapi lebih kepada udang :p

sotong masak dakwat tu kena msk dekat dakwat sekali ke..? err..

salam takziah dan semoga arwah ditempatkan dikalangan hambanya yg solihin..

sotong goreng tu sedapnyaaaa.. :)

Syukur okje tak allergik ...makan batu pun rasanya ok kot haha...
Tapi setakat inilah QR tak tau esok lusa pulak...hendaknya dijauhkan

feveret nana seafood2 ni ciksue...tp tak tau mana yang silap....skrg ni menjadi2 alegic kalau mkn seafood...huuu:'( abes gatal2 tangan...

saya suka kuah kacang letak sotong dlm tu .. sotong kembang, sedappnya nikmat kalau dapat makan dengan nasi himpit

Sotong mimie leh mkn yg udang xleh...

Xde masalah bab mkn. Hentam je. Alhamdulillah...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF