Kerepek Kaduk


Daun Kaduk ni sekali pandang macam daun sireh tapi daunnya lebih lembut, lebar dan rasanya sedikit pedas/berangin apabila dimakan. Lagi satu daun kaduk tumbuh melata di bawah tak macam daun sireh yang tumbuh memanjat. 

Selain sedap dibuat ulam, kerabu & miang kam.. daun kaduk sesuai juga dibuat kerepek.. jangan tak tau !!!

Kerepek Kaduk


Kalau buat ulam daun kaduk saya tak pernah makan lagi.. 
kalau kerabu daun kaduk dah pernah rasa dulu masa duduk penang.. mak member buat kerabu daun kaduk.. sedap :)
Miang Kam pon sedap.. cara makan macam sireh pinang tapi bahan2 dia lagi banyak la.. ada rasa pedas2, masam2, manis2.. 
Kalau buat kerepek kaduk lagi la sedappp.. hahaaha.. krup.. krup.. krap.. krap je bila makan.. sedaq2 dah habis.. hihihi.. alaa, lebey kurang macam buat kerepek daun bayam tu haa.. cuma rasa daun kaduk la kan :)

Uols pernah makan kerepek kaduk tak ??? nak buat kerepek kaduk senang je pon.. cuma kena ada Daun kaduk secukupnya, Tepung beras, Kapur
Jintan manis, jintan putih, ketumbar (dikisar)
Telur, Kunyit & Garam

Cara-caranya:
  1. Bancuh tepung beras tadi dengan air kapur( kapur dicampur dengan air kemdian amik airnya yang jernih sahaja)
  2. Kemdian masukkan ketumbar, garam, kunyit dan bijian lain. Kacau sebati hingga tak berketul.
  3. Sebelum tu cuci daun kaduk tadi dan toskan hingga kering.
  4. Amik sehelai daun kaduk dan celup dalam tepung tadi dan goreng hingga garing.

bancuhan tepung ni boleh dipelbagaikan caranya.. ada yang suka letak rempah kari atau buat macam bancuhan tepung pisang goreng tu.. so, mana2 pon oke je.. ikut selera memasing la kan..

*****************

ppppssstt: Area key el kat mana erkkk nak cari ABC ???
 tetiba aje dok terbayang ABC yang merah2 air gula tu, kemdian di tabur kacang tanah sikit, pastu kasi letak eskerim sikit atas dia.. "adussss, sedapnya.."
 kalau dapat makan ni.. dah la key el musim panas sekarang.. 

Nak try pi carik area Kg Baru atau Chow Kit la tengok.. kot2 ada kan.. 
Previous
Next Post »
21 Komentar untuk "Kerepek Kaduk"

Wah. Kreatif macam ni. Naim kena daun ni daripada cerita UPin Ipin.

Jom ke seksyen 2 shah alam, banyak abc sedap..

eh, senang gak nak buat ni..maybe aade mase fifi akan try :)

mak saya slalu buat kerepek kaduk ni...tapi sampai sekarang tak pernah makan...sbb sy ni cerewet sikit nak makan tambah2 bab2 sayur ni....kiranya benda yang hijau sy susah sgt nak telan...huhu

tak pernah tahu daun ni org buat kerepek jugak rupanya.. dulu selalu tertukr dgn daun sirih

oohh ingatkan kerepek bayam.. sllu makan yg kerepek bayam...kerepek Kaduk ni tak pernah makan lg..

rsa dia seakan sireh klu makan cara ulam tu...tak brapa nk lalu ;p yg kerepek cam ni tak penah try lgi...

tak pernah makan pun kerepek kaduk ni.. mcm bayamkan daun dia..

Pernah makan.....beli dekat RTC Perak masa pergi Teronoh hari tu....mcm kopok bayam jugakkan cik Sue rasa dia...

daun kaduk ni byk khasiat..sbb org susah nak mkn la tu yg buat kerepek..bagus ni

pernah tengok, tapi tak tahu nama ;)

K nrl x pernah makan lagi kerepek daun kaduk ni... Daun kaduk ni banyak kat rumah nenek kat kg... memang betul tu, dia tumbuh melata kat atas tanah... :)

salam QR..
uuu..cma tak m kn daun kaduk ni.. tp kenal rupedia.. kalo kepok bayam tu pernah mkn.. eheh..

cik su! kat s.alam dkt2 dgn uitm tu je cma tahu ade 2 kedai abc yg malatop

x penah mkn kerepek ni. pokok kaduk ni tau la...salah satu daun utk buat botok2

Confirmedlah tak pernah merasa Ciksu dah namanya nampak sayur je terus lari. Tapi saya pernah dengar nama daun kaduk ni :)

1st time dgr dan tgk...apatah lagi la mkn... Hehe

pestime ritu masa pegi banting makan kerepek bayam. pastu pelik kenapa bayam nie besar kalau sayur bayam biasa kecik je hihihi

Pernah dgr daun kaduk. Tapi 1st time dgr kerepek kaduk ☺

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF