Lontong Johor la pulak...

Lontong Johor

Haaa, kan saya dah bagitau... yang saya sekarang memang dok teringat sangat2 menu orang Johor... jangan la ditanya kenapa!!!! sebab saya sendiri pon tak tahu... hihihi... 

Kali ni saya masak Lontong Johor pulak... Ya Allah, sekali makan 3 kali saya tambah... dah lama giler kot tak makan Lontong Johor ni... 

Rasanya last saya makan tahun 2011 masa Hari Raya Haji... jiran blok saya buatkan... sebab setiap kali Hari Raya Haji kami memang tak balik kampung... cuti sekejap je... mana nak cukup kalau balik ke utara setakat sehari dua... kurang2 kena 2 minggu baru puas hati kan... hahaha..

Kisahnya, jiran saya ni namanya Kak Mariam, dia orang Kedah tapi suaminya orang Johor... makanya tiap kali raya sama ada raya haji atau raya puasa juadah utamanya mesti ada Lontong Johor & Ketupat Palas... itu le kisahnya.. nape teringat sangat2 dengan Lontong Johor ni.. (",)

Bahan2 yang diperlukan untuk melengkapkan menu Lontong Johor;



tumis lengkuas & serai yang diketuk.. 
kemdian masukkan bahan kisar (bawang besar)..
tabur sedikit serbuk kunyit.. 
 agak garing masukkan tauhu & tempe (saya goreng2 sekejap bagi garing luarannya, tak berapa suka kalau terus masuk dalam kuah)
kemdian masukkan air.. bila mendidih masukkan lobak merah + bila dah lembut masukkan udang + kacang panjang + kubis + suhun + fucuk (rendam dulu supaya cepat lembut)
agak dah empuk masukkan santan sawit + garam + gula
cukup rasa.. siap lettew..

Lontong dihidangkan bersama;



* telur (direbus kemdian digoreng sekejap)
** sambal tumis ikan bilis (pedas pedas sikit sebab kuah lontong saya tak da letak apa apa cili pon)
*** nasi impit
**** bawang goreng (hiris bawang ros, goreng)

satukan kesemuanya bila nak dimakan..
"sedap tau.. lemak2, pedas2.."
Lontong Johor makan macam ni saja pon sedap.. kalau tak habis boleh masak nasi makan dengan nasi panas2 pon sedapjuga.. mana2 pon boleh la kan :)



saya guna santan sawit khalis, so, kureng la rasa mengantuknya lepas makan.. hihihi

alhamdulillah.. lega rasanya dapat makan lontong johor ^_°



Previous
Next Post »
18 Komentar untuk "Lontong Johor la pulak..."

Ciksu ni buat saya teringin sama. Saya memang suka lontong ni. Kalau breakfast memang tercari-cari lontong dulu. Apalagi kalau bubuh tempe. Favorite sungguh. Tapi tak pernah buat sendiri. Selalunya kakak saya yang buatkan, seperiuk besar. Makan pun berulang-ulang sampai licin mangkuk :)

tengok lontong cam nak raya plak rasa..tak lama dah..heheee..

sedapnya akak...nk cikit...hihiii....lma xmkn lontong..

Sedapppnya tengok lontong ni... fav en suami ni... kalau buat lontong selalu letak tempe lebih sikit... :)

Salam QR..
uu..cma tak pernah lagi mkn lontong johor ni.. selalumkn jenis yg bese2 je.. masak lodeh dgn nasi impit..
thanks share resepi..time bulan posa nnti mesti cma gadoh nk cari nnti..mueheheh

Terliur LM tgk. Lama sungguh x mkn lontong

3 tahun duduk di Johor, lontong je yang saya makan tak banyak. Entah kenapa macam tak berapa nak masuk haha.. ni kalau Ciksu makan sampai 3 kali mesti memang penggemar lontong ni..

sedapnya...kami peminat lontong & soto...emmm...emmmm...

Asslmkm ciksu.. Waaa, teringat tu mcm mengidam je bunyi nya ya.. :) sedap lontong tu.. Next week sy blik ipoh.. Dpt la minta mak masakkn apa yng teringin.. Hihi

Inilah menu pertmaa Ros buat masa raya bbila bergelar isteri. hahha.. masa tahun 2012.. Ros kan raya di jb masa tuh. tak balik kg sebab cik abg tak dapat cuti. so, Ros buat lontong je . hihi.. ngan rendang ayam :)

sedapppnyaaa...lama tak mkn lontong..

Haishh.. Lama tak makan lontong...

cisdel betoi ciksu nie grrrrrrrrrrrr

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF