Nasi Ayam


Sejak duatiga bulan ni kan, suka sangat la nak makan nasi2 yang berset set ni.. nape ntah.. contoh nasi yang berset2 ni macam Nasi LemakNasi Ayam, Nasi Tomato, Nasi Daging, Nasi Pandan, Nasi Lobak Merah, Nasi Ayam Penyet & apa2 lagi la yang mesti didatangkan satu set.. Kalau Nasi Beriani saya pi makan kat Pasar Malam Jalan TAR. Puas hati dengan harga & set yang dihidangkan..

Ini bukannya apa tau.. kes dok teringat zaman2 sekolah dulu la..
kalau ada buat majlis, memang suka sangat tempah set makanan macam ni.. Nak2 masa hujung tahun sebelum cuti sekolah. Kelas kan selalu buat jamuan akhir tahun.
Tetiba rindu nak makan :)

Makanya jom ler merajinkan diri untuk masak Nasi Ayam.. gigih + gagah le masak sdn bhd sebab nanti boleh ulang ulang makan... hahahaha...
Sampai 3 kali la masak Nasi Ayam ni.. apa kes pon tak tau le..

ok, dah cukup membebel :) jom kita buat kuah sup dulu..

kebiasaannya saya buah kuah sup style gini je.. tapi ikut jugak kalau apa yang ada dalam esbok.. pandai2 la kan..

SUP

didihkan air dalam periuk..

ketuk bawang putih & halia (kuantiti pandai2 la ye).. campak masuk dalam periuk tadi.. bila air dah mendidih masukkan ayam.. kemdian masukkan juga kiub ayam knorr & garam. Cukup rasa. Tutup api.
Jangan lupa sebelum tu dah boleh angkat ayam tadi. Toskan.
*bila semua dah siap (maksudnya dh siap goreng ayam & nasi dah masak), tumis bawang ros yang dihiris hingga garing kemdian simbahkan dalam kuah sup sekali dengan minyak gorengan bawang tu.. tabur daun sup*

AYAM



Toskan ayam tadi sampai kering.
Gaul sebati dengan halia & bawang putih tumbuk bersama kicap kipas udang, sos tiram & madu. Biar dia meresap.
 Pastu goreng le.. tak payah lelama sebab ayam dah rebus tadi kan.

NASI AYAM

Beras basuh & sejat macam biasa.

 Dalam kuali masukkan butter, biar cair, kemdian masukkan hirisan bawang besar, halia & daun pandan.
Kacau sebati, agak dah garing hasil tumisan, tuangkan ke dalam periuk berisi beras tu.
Masukkan kuah sup & garam.. kacau bagi sekata.
 Tanak nasi macam biasa.
*kalau nak nasi ayam warna kuning just masukkan sedikit kunyit*

SOS CILI NASI AYAM


Cili merah (buang biji), halia, bawang putih & kuah sup. 
Satukan kesemuanya, kisar.
Masukkan dalam kuali, masak atas api.
Perasakan dengan gula, garam & sos cili.
Cukup rasa, tutup api, siap sedia dihidangkan.

Kadang2 buat style gini supnya.. untuk Nasi Ayam bulan 2/2014..

Sup Brokoli & Bebola Ayam QR


sup sayur

Sos Kicap Nasi Ayam


Kicap tu pulak gaul sebati hasil perapan ayam tadi kemdian tambah sikit kuah sup..
masak atas api.. cukup rasa ok la tu..

Menu Nasi Ayam bulan 3/2014.. lepas balik dari Cameron Highland  beli sayur mayur banyakkan!!!!



Memang puas la makan.. banyak sayur :-)

Salad & tomato ceri yang segar bugar..


"Arrghhh.. tetiba lapar la pulak.."

ppssstt: uols masak apa tengah hari ni? 






Previous
Next Post »
18 Komentar untuk "Nasi Ayam "

Ooo ciksue msk nasi aym taruk daun pndan ek..tp akak masukkan serai yg ditumis bersama mejerin dan bwg putih..today msk alakad je..aym greng kicap,kerabu perut dan kari ayam..

akak pun kekadang masak gak nasi ayam ni..tp jarang lah.. akak tak reti sgt buat sos & lada kicap tu.. pasni boleh lah ikut resepi cik sue.. hehe..

sedapnyaa..dah lama tak makan nasi ayam..lagi2 yg sendiri bikin..:)

ciksu, nasi ayam ni fav saya tau.. nak2 yang mak buat. makan bertambah2.. tgh menanti masa je nak tunggu en.suami dpt cuti, nak balik ipoh suh mak buatkan nasi ayam ni..
pastu sejak pregnt ni pula menjadi2 suka nasi aym. semalam pun baru makan. tapi tak puas sebab nak mak masak juga..hihi

oo macam tu ciksu buat sup dia ek.. Ros tak pernha lagi buat nasi ayam pas kawen ni. hihihi.. dok makan yang mak buat je ..

Akk selalu beli je kalau nasi ayam ni. Kalau nak masak byk benda kena buat.

Wah. Sedapnya.. pandai ciksu masak nasi ayam. Kalau akak nak makan yang sedap, kena bodek suami, sebab nasi ayam dia lagi sedap.

Fav anak2... Hari minggu selalu buat nasi ayam... :)

mggu lpas de wat juga nasi ayam..

lapaq nasi ayam pulak rasanya ni..hehehe

Rajinnya Ciksu ni. Sampai ulang masak nasi ayam 3 kali. Kalaulah dok dekat-dekat, boleh agaknya nak tadah pinggan ya Ciksu?

Nampak macam banyak gak kerja nak dibuat bila masak nasi ayam ni. Saya ni mood memasak tengah merundum. Dah seminggu dapur tak berasap. Keluar masuk kedai je. Dah jemu kedai nanti balik ke pangkal dapur sendirilah nampaknya!

wahhhh bila la angin rajin nak menerpa dalam diri nie hihihih

Salam QR..
hehe..kalo cma jadi jiran, dgn muke tak malunye dtg ketuk pintu nk mkn nasi ayam... :p
sungguh tak reti buat sos cili tu..nnti nk try versi ciksu ni

sup brokoli tu mmng sedap la... nasi ayam ni sesekali makan mmng sedap

Menariknya sup bebola ayam dgn broccoli tu. Lenkali bleh buat kalau buat nasik ayam. Sbb, biasa makan nasi ayam kan takde sayur. hanya salad dgn timun tu mcm tak cukup zat je. Keke. perasaan betul. Sos lada tu selama ni saya tak letak pon sup dlm tu. Agaknya tu la rahsia kesedapan sos tu kan,.

Adoiiii nasi ayam...nih yg buat air liur meleleh

Adoiiii....tiba2 terasa lapar sangat. Saya pun penggemar tegar nasi ayam tau...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF