Nasi Pandan + Sambal Tumis Sotong + Sotong Goreng Tepung

Gabungan yang mantap & menyelerakan anak tekak kami laki binik ni :) Makan berdua aje tapi kemain bertambahnya.  Sampai habis nasi dalam `rice cooker’ tu haa !!! Maklum le saya ni jenis masak nasi makan sekali habis terus. Tak suka simpan sampai ke malam. Melainkan kalau buat kari atau gulai memang kena masak nasi lebih. Makanan berkuah kan. Sampai ke malam pon boleh makan lagi. Yer dok =_=

Nasi Pandan


Simple je nak buat nasi pandan ni.. saya buat style masak nasi ayam jugak..

Caranya: bawang besar, merah & halia dihiris, kemdian tumis dengan 4 sekawan dalam kuali dengan sedikit butter, tumis sampai garing.. kemdian masukkan dalam rice cooker yang sudah dimasukkan beras & air secukupnya beserta kiub ayam knorr & sedikit garam.. daun pandan jangan dilupa.. bila nasi dah hampir kering renjiskan nasi tadi dengan campuran air + pewarna hijau & masukkan kismis.. kacau sebati.. biar nasi kering macam biasa :)
masa nak makan tabur dengan bawang merah yang digoreng sendiri atau guna bawang goreng segera beserta daun ketumbar yang dihiris halus :)

Sambal Tumis Sotong


Sambal sotong yang sedap hingga meleleh air hidung. Hahaha. Pedas2 tapi sedap dilayan. Nak2 sambil nyicah dengan Sotong Goreng Tepung tu. Layan je !!!

Caranya:
Sebelum tu celur sotong dalam air mendidih sekejap. Angkat & toskan.
Tumis bawang kisar sampai garing, baru masukkan cili kering. Biar pecah minyak.
Masukkan air asam jawa, belacan, garam & gula sesedap rasa.
Bila cukup rasa yang diingini baru masukkan sotong. Kacau sebati. 
Taburkan bawang besar yang dihiris. Siap. 

*sotong tu saya buang kulit sebab saya memang tak suka kulit sotong.
**kemdian belah dua, yang bahagian dalamnya saya kelar.. cantik je nanti lepas rebus.. gulung2 giteww..

Sotong Goreng Tepung


Sotong cuci bersih2 siap buang kulitnya.. saya tak suka kalau makan sotong nampak kulitnya. Hihihi. 
sejat bagi kering air, lap dengan tisu pon okje.
letak dalam bekas bertutup, masukkan tepung gandum, goncang-goncang bagi sebati tepung + sotong
 celup dalam telur yang dipukul bersama garam & lada sulah, 
masukkan semula dalam bekas tepung
goncang lagi, biar keseluruhan sotong dilitupi tepung.
Goreng macam biasa.. 
* nak kerak lebey boleh guna tepung beras

Acar Timun




hanya letak timun +tomato + bawang besar + daun ketumbar..

perasakan dengan garam & gula sesedap rasa.. saya tak guna cuka sebab tajam kan :)
sejukkan dalam esbok sekejap sementara menanti nasi siap ditanak :)

pppssstt: taktik pelbagaikan masakan nasi supaya cik abe dapat temankan saya makan.. hahaha.. cik abe sebolehnya tak nak makan nasi.. nak diet katanya.. mana boleh.. sensorang makan tak syiokkan.. kena ada geng.. baru syiokkkk (",)


Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Nasi Pandan + Sambal Tumis Sotong + Sotong Goreng Tepung"

rajinnya masak! nmpk sgt menyelerakan ;)

adehh belum luch udah terliur sotong bergelimpangan sambal dgn bergoreng pulak tu.. sedappnya...

wah sedapnye..sungguh menyelerakan..sapa cakap makan berdua je takyah masak? takpela masak untuk suami juga kan..tambah pahala juga..

salam QR..
ni mcm set nasi beriani..siap dgn acar..
okeh..sambal sotong tu menggodaaaa~~~
nyum3..
thanks share resepi..cma tak pernah mkn dan tak pernah buat nasi pandan ni..hmmm..nnti bleh cubaaa

huihhh teliooo semua nya sedapppppp... nk skittt ;p

menariks!!! tema sotong gitu hah...

serius teliur tgk sotong tepung tu...cantik jek gorengannye...cantik tersalut jek tepung tu....mesti rangup kerap kerup kan.....

Langkah bijak ni CikSu. Kalau tak kena makan sendiri ye. Bila en abe tengok macam ini punya sedap mestilah meleleh air liur mana boleh tahan hihi..

terliur la pulak..
pestime dengar nasi pandan..

WAHH sedapnya ciksue,
pandainya awak masak best-best belaka

jemput join GA kita :)

rajin sungguh masak walau pun utk makan berdua je..

sedapnya...awatla korang rajin post gambar makanan yang sedap2 ni kan....hihihihi

Rajinnya masak. Tu makan sensorang ke dgn cik abe.

bertuah suami dapat isteri yang pandai masak...

Menggoda sungguh sambal sotong tu Ciksu. Rajinnya Ciksu mengelar sotong padanlah nampak cantik. Saya kalau memasak dengan hiruk pikuk anak-anak lagi, memang takda presentation ler. Siap masuk dalam pinggan, makan terus :)

tak aci sungguh taktik itu hahahahaha :p

sama la. kalau siang sotong mesti buang kulitnya skali. yg benda bijik putih dalam kepala dia pun kira buang skali.

sotong goreng tepung tu menggoda eh..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF