Rambutan


Nak makan rambutan pon ada caranya. Sambil kopek sambil makan tak syiokkk, nak lagi syiokkkk makan rambutan ni kan, macam ni caranya =_= hahahaa. Kemahen kan ada caranya la pulak ye.. 

Kopek siap2 rambutan yang dok ada tu, kendian cuci bersih, masukkan dalam tupperware. Simpan jap dalam esbok. Jangan lelama, sekadar bagi sejuk je. Memang layan ngadap rambutan ni. Kejap je dah habis kan :

Ala, sure korang pon pernah buat macam ni kan, betul tak ??

Sebenarnya nak kongsi ni dengan uols. Saya dah lupa kat entry mana saya dapat komen ni. Ada reader tanya saya kenapa tak guna bawang putih. Maksudnya saya tak campur bawang merah dengan bawang putih. Masa tu nak terang lebey2 pon tak tau nak mula dari mana.

 Selalunya kalau masak nasi goreng atau sayur memang saya just guna bawang putih semata. Kadang ikut mood juga la kan. Kalau buat sambal tumis pulak saya memang letak bawang merah aje. Kalau buat gulai atau kari memang akan tumis bawang putih + bawang ros tu sekali dengan daun kari + halba bagai kan.. pastu baru masukkan bawang besar yang siap dikisar tetapi sejak saya terbaca di blog Aisy Nasiha pasai isu ni, baru le saya mula praktikkan dalam masakan seharian. Ikut sunnah Nabi & untuk kesihatan juga.

Memandangkan hari ni saya bw ke blog HASLINYDA & terjumpa entry KENAPA BAWANG MERAH & PUTIH TIDAK BOLEH DICAMPURKAN makanya saya pon nak berkongsi dengan uols. 

Jemput singgah & baca ye. Untuk tambah ilmu di dada :)

*klik link yang saya bagi tu tau*



Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Rambutan "

sedapnya rambutan sejuk..kalau musim selalu buat mcm ni...best jek mkn.
sy mmg tak simpan bwg blend. nak masak br kupas & guna. ikut cara bonda & mentua.

Tak pernah pula tahu tentang bawang merah n bawang putih ni.. Kena gali lagi ilmu tentangnya ni..

sama la QR..dirumah acik ni kalau tak kopek dan simpan dalam peti ais..tak sape la nak usik rambutan tu..kalau dah kopek simpan dalam peti ais..sekejap je licin

wahhh...rambutan sejuk makan time panas2 ni best gak ^^

Rajinnya cik su, akak tak sempat le nak kupas sebiji2 n simpan, mgkn dek kemalasan melampau kot....

Bawang merah n bawang putih bergaduh dlm perut. Tu mak sy kata..huhu

As'salam ciksu. lama akk tk singgah sini.. sama dgn akk kalu mkn buah slluje buat gitu..kopek dlu,taruk lm peti ais kemudian ole mkn..hehee..sejuk tekak..

kupas dan buh dalam peti sejuk
oh nikmatnya kan ciksue :)

saya selalu kopek nak elakkan rambutan tu busuk kalo tak makan dan terbiar beberapa hari..
kopek & simpan dalam aisbox..
saya br tau ni pasal bawang merah bawang putih xleh campur..terjah link

rambutan mmng sedap klu dah siap buang kulit masuk esbok tapiiii lgi sedap klu siap buang biji tggal ngappp je ;p

moktam tu suka sangat..selalu kopek siap simpan dlm peti ais,bila nak mkn siap hiris guna pisau coz xsuka mkn ngan bijik nt batuk..dah tahu naper onion xleh letk bersama garlic tu..hihi

Sy suka gak wat gtu.. Pastu buh dlm peti sejuk ... Sedap...

rambutan makan mcm tue memang bestttttt sejuk je. lagi satu dia tahan lama sikit. kalau biar masih ada kulit ketahanan dia tue berkurang sedikit

sy pun suka buat cmtu sue.. kupas byk pastu simpan.. bila mkn fuhhh nikmatnya..hehehe

salam QR..
rambutan peberet anak2..cma pom suka m knstyle ciksu tu..tp selalunye tak sempat..habes dikerjakan anak2..hehe..

cma pun kalo menumis, tumis satu2..

Biasanya kalau dah nampak rambutan, tak sempat nak ikut langkah-langkah yang Ciksu beri ni. Lagi cepat masuk dalam perut adalah sebab tak tahan godaan.

Nasib baik saya dua-dua bawang pun tak makan tapi of course bila masak memang akan masukkan bawang putih+bawang merah. Lepas baca tak ingat blog siapa, teruslah tak buat gitu lagi. Hasilnya ok je rasanya !

ciksu, ROs dok ingat yang family Ros je makan ghope ni.. rupanya ramai lagi yang makan macam ni yer. hihi.. memang nikmat lah tekak bila masuk rambutan ni.. tapi, takleh makan banyak, nanti sakit tekak.. heeee

memg sedap mkn mcm nih..sjuk aje tekak...tp kalo org yg semput memg xleh mkn cenggini...huhuhu...

yg osl bwg tuh pun sy de bce gak....memg ikut sunnah nabi kan

Nikmat tu dapat makan rambutan sejuk².

Nak baca pasal bawang jap. Sebab baru tau gak ni.

teringat arwah tok..suka sgt buat jem rambutan bagi cucu dya..:')

Eh.. ada nama blog kita kat sini ke ? Hihi. Patutla masa minggu akak tak menulis tu ada banyak pembaca drp blog ciksu. Mesti sebab entry yang ni..thanks

Capek kopek, makan hanya sekejap

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF