Almond London yang diidamkan ^^

Saya belajar buat Almond London dengan sorang kakak ni semasa duduk di Penang. beliau buat niaga, dia ajak saya tolong dia. so, dari situ la saya belajar, tengok cara dia membuat Almond London. untuk buat Almond London ni bagi saya agak renyah la jugak tapi hasilnya nanti.. haaaaa, memang makan aje khoje ngko!

Dari mula proses nak memanggang badam, kemdian nak bancuh adunan doh, dah siap nak kena gentel badam dengan doh. pastu bakar. selesai bakar, nak kena buat proses celup menyelup cekelat pulak. haaaa, kan banyak kerjanya. memang memerlukan kesabaran dan ketekunan yang tinggi untuk menyiapkan sebalang Almond London yang sedap dimakan. 

ALMOND LONDON YANG SEDAP

Untuk Almond London kali ni saya ambik resepi dari Kak Fazian saya le.. hihi

Almond London Rangup 
Rujukan:  Dapur Digital
Sumber: Millsnboon Forum Cari
Resepi asal: Arwah Sh Rodziah

Bahan-bahan:
250gm mentega
100gm gula kastor
50gm nestum dikisar/ serbuk badam
100gm tepung jagung
200gm tepung gandum (secukupnya) 
Kacang badam secukupnya (dipanggang)
1 sudu teh esen vanilla - resepi asal tak ada, ni akak tambah 
Almond nib secukupnya sbg hiasan. 
Coklat masakan
Papercup 

Caranya:

1)  Putar mentega dgn gula hingga sebati.
2)  Masukkan nestum dan putar(sekejap shj) hingga adunan sebati.
3)  Masukkan tepung jagung dan gaul hingga rata.
4)  Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang lembut.
5)  Rehatkan dlm 15 minit & ditudung dgn kitchen towel yang lembap.
6)  Ambil sedikit doh dan isi badam dan bentukkan samada bulat atau bujur.
7)  Bakar pada suhu 170 dlm 20 - 25 minit.


Untuk salutan coklat:

Parutkan coklat masakan supaya cepat cair nanti
masukkan sedikit minyak jagung untuk mengilatkan coklat
kendian masak coklat menggunakan kaedah double-boiling.  

Bila coklat dah cair, celupkan biskut menggunakan penyepit dan masukkan terus dlm papercup dan tabur sedikit almond nib diatasnya.


Buat sampai habis dan biarkan coklat beku, pastu boleh le ngappp :)

Almond London yang diidami ^^


Nak dapatkan Almond London yang sedap kena la celup keseluruhan biskut dengan coklat..
pastu badam kat dalam kena la letak sebijik baru puas makan.. badam di dalam dan di luar kena la ranggup..

Puas ngadap Almond London. dah 2x mengulang buat adunan. makan selagi boleh dimakan. hahaaa. apa pon tak boleh!



Saya sekut raya atau coklat kalau ada badam memang suka sesangat sangat sangat. kalau dapat makan memang susah nak berenti. itu yang lebih suka buat sendiri berbanding beli. buat sendiri puas hati, banyak mana ngko nak taruk badam pepandai le oke!

Tahun lepas saya tak buat langsung sekut raya. macam mana la nak buat. tak cukup masa. pagi pergi keja, balik tengah hari siap2 pi niaga kuih kat PARAM. balik rumah pon dah lepas Maghrib. memang tak terbuat pon. tapi yang syiokknya saya siap pi beli kelengkapan nak membuatnya. padahal tak terbuat buat pon. hahahaha.. sudahnya buat makan bukan time raya.. 


Previous
Next Post »
12 Komentar untuk "Almond London yang diidamkan ^^"

yg sedap kalo badam nya seketol tu ha lani org jual semua nya ciput je badam nya urmmmm...harga kemain mahal

Asslmkm ciksu.. Sedapnya almond.. Lama dh sy xmkan tau.. Klau rya nti terjumpa ni, nk kena belasah mkan ni.. Hihihi

bulan puasa ni tengok apa pun semuanya nmpak sedap.. hehe

salam aidilfitri.. :)

tahun ni busy sampai tak sempat nak buat biskut raya.. semua tunjuk aje

memang sedap almond london nih

haaaa saya baru tadi ushar2 resepi sekut raya macam berkenan sangat dengan almond london tapi tu la.. leceh. ada jj yang sentiasa sedia menolong, tapi baik tak payah la kot... hehehe

Akak suka juga makan biskut ni. Tapi sejak ada dua ahmad ni, mmg elakkan beli biskut ni, sebab tak nak kesan coklatnya merata alam. Diorang suka makan dan tangan tu mula lah pegang macam2..

Tak buat pun tahun ni. Kalau rajin nak buat lepas raya.

memang idaman hati biskut almond nie. lebih-lebih lagi kalau salut coklat penuh. sebalang tak sampai 5minit dah habis.

hehe..comei2 almond london cik su punya!

sedap.. dulu rajin buat biskut ni ngan mak.. nak buat sengsorang, macam malas je sekarang. hihi

Sedapnya... Tetap suka mkn...walaupun x sefemes msa bru knal dulu...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF