Asam Pedas Ikan Tenggiri

Menu berbuka puasa pada 19 Ramadan. 

Hanya ada Asam Pedas Ikan Tenggiri + Sayur Lobak Putih + Cucur Pisang.


Kalau ikutkan hari ni bukan menu nasi tapi tadi cik abe cakap nak makan Asam Pedas Ikan Tenggiri maka ubah la menunya.

RESEPI ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

Bahannya:
ikan tenggiri 4 ketul 
serai -ketuk
bawang ros, kunyit hidup, belacan, cili kering, bunga kantan -kisar
air asam jawa secukupnya
daun kesum -secukupnya 
tomato atau bendi -ikut mana yang ada
garam & gula sesedap rasa

Caranya:
panaskan minyak masuk serai,
 kendian tumis bahan kisar sampai pecah minyak
masukkan air asam jawa.. biar mendidih..
perasakan dengan gula & garam 
masukkan daun kesum, tomato & ikan tenggiri.. 
biar mendidih sekejap... nak berkuah atau kering terpulang.. 

tadaaa.. siap sudah Asam Pedas Ikan Tenggiri ^^


Bertambah-tambah makan nasi tadi.. sayang sebab tiada stok bendi. itu yang guna tomato. kalau letak bendi lagi mabeles asam pedas ni. 

Bung kantan mahei betui la sekarang ni. sekuntum kecik tu aje dah RM3. itu yang saya kisar. kalau setakat belah dua kendian campak dalam kuah asam pedas tu, kang tak makan pon, kan dah membazir. bila kisar sebati jadi kuahnya & kuahnya lagi harum, pekat likat sampai melekat-lekat kat tangan lepas makan. hahaha.. jangan tak caya noh ! 
asam pedas ni penangannya belacan tu ler =_=

Lagi resepi Asam Pedas







Previous
Next Post »
21 Komentar untuk "Asam Pedas Ikan Tenggiri "

Salam kenal..nampak menyelerakan betul asam pedas tu..:)

kann..kalau ada bendi lagi sedap kan..

rasa mcm da lamaaa sgt x mkn asam pedas... dap nyer...

adui cik su...ikn tenggiri tu!!sedapp...

ooo ada letak belacan ek..tu yg jadi umph nya! ;p

smlm makan rojak je bebuka kt opis kan takde la nk mkn beria naw ;p

Kalau rumah kakak asam pedas dah macam satu kemestian CikSu. Seminggu sekurang-kurang pun sekali mesti ada..

tu la...smlm tgk sapa update kata bunga kantan stangkai RM5

aummm.
myfebret..
bru je asak hari rabu leps

Lama tak buat asam pedas Cik Sue....belum kepingin hehe......
ohhh cik sue buh serai yeh...okje selalunya tk letak....sure lagi wangikan...

Eh.. ada bendi dlm asam pedas ciksu..mmg sedap ni.. bunga kantan tu kalau suami akak, dia nak kena masuk yg belah dua je, sb dia jenis gigit daun kantan tu. Jadi, kadang2 sampai 3 diletakkan pun , mmg habis bubga kantan tu. Kalau rm3 satu, mak, rm9 la.. kena kurangkan ni kalau akak buat.

Ermm asam pedas. . Sedap..ohh boleh kisar ye sis bunga kantam tu..tak tau plak..hehe

nmpk sngt pekat kuahnya

tifaanvar

Mahal kan bunga kantan. smlm cari pon xde....kat rumah bonda byk...rumah sendiri xde tanah nak tanam

haishhh kecur air liur hihihihi

Asam peda feveret Ros tau ciksu. bila tengok entry ciksu ni, ketawa sendiri Ros sorang-sorang. hahaha.. ada memori indah dengan ikan tenggiri.. Ros ada buat entry pasal tu, kat tajuk entry asam pedas ikan parang. Alkisah gi pasar nak beli ikan tenggir buat asam pedas, tapi p beli ikan parang. bulan puasa tahun lepas lah. hihihi

Asam pedas ni memang sedaplah, Ciksu. Biasanya memang dengan ikan tenggiri, jenahak, ikan parang dan ikan merah. Kalau ada lauk asam pedas memang makan bertambahlah nampaknya.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF