Bakso

Saya ambik resepi bakso ni dari buku koleksi resepi yang saya ada. kalau ikutkan kena rebus dengan kaki lembu bagai. mana nak carik kan !! so, saya olah ikut citarasa anak tekak saya sajok. yang penting ada rasa & sedap dimakan. haaa, gituu (",)

RESEPI BAKSO


Bakso simple yang saya buat semalam. renyah masa nak siapkan kuahnya aje. kena tumbuk bagai. bab lain sekejap je dah siap. untuk bebola daging tu saya beli yang dah siap dah. senang keja ku di bulan puasa ni ^_° 


bahan untuk kuah:
bebola daging secukupnya
buah pelaga
kulit kayu manis
bawang merah dikisar (1 senduk kecik di atas) 
serai diketuk (2 batang)
lengkuas diketuk (agak2 le)
cili padi ditumbuk (6 biji)
ketumbar rendam air panas & ditumbuk (1sk)
jintan manis rendam air panas & ditumbuk (1sk)
garam + gula sesedap rasa
kicap sesedap rasa
asam keping (1)
air secukupnya

**bebola putih tu bebola sayur. cik abe lettew punya kerja**

caranya:
tumis serai + lengkuas + kulit kayu manis + buah pelaga
masukkan bawang besar yang dikisar. biar garing
masukkan air secukupnya. biar mendidih
masukkan bebola daging. biar mendidih
masukkan asam keping
perasakan dengan kicap + gula + garam sesedap rasa
cukup rasa, tutup api, siap 

bahan sampingan:
bihun dicelur
taugeh dicelur
daun sup + daun bawang dihiris

*kalau ikutkan ada penggunaan bawang putih tapi sejak saya tahu mencampurkan kedua bawang itu MAKRUH maka sebolehnya saya elakkan. rasanya tetap okje :)
**bahan kisar sepatutnya ada halia, bawang putih & serai tapi saya just guna bawang merah semata**











Previous
Next Post »
23 Komentar untuk "Bakso "

thanx sharekan resepi ni ciksu..

wahh..sedapnyeee..senang je rupanya cara buat bakso..nnti nak cuba la..thanks untuk resepi =)

Alahaiiii...dah lama tak makan bakso.

aaaa...bakso...dapnya...dapnya

kalau beli susah nak cari yg sedap.. buat sendiri baru puas hati kan.. husband saya pun suka bakso..

makan plak dgn sambal kicap pedas kan! meletops!

Yeah.. Nk mnta hubby buatkan hujung mggu ni.. Hehe

Ini pun sedap.. ai dah kenyang makan bertambah tadi pun asyik berkenan makanan lagi ya.. hihi.

fv cheery ni.thanks for resepi kak su..hehe

ya Allah...bakso tu akak punya pevret tau cik su!!!huhu..

bakso memang sedap..tp kalo saya pon ikut tekak & apa bahan ada kat umah..takyah beria sangat..y penting ada rasa & kenyang..

peberet kfieda ni.....kalau gi psr mlm tak sah tak beli bakso..padan la cina byk guna bwg putih je kan cik su

hmm..tetiba dapat idea lak nak masak ape nanti..boleh try nie...:)

Bakso ni memang agak renyah nak buat lagi2 kalau bebola dagingnya buat sendiri. Tapi bila dah masuk mulut, tambah pula dengan cilinya memang berbaloiii rasa bersilat lama2 kat dapur..uhuu

Ciksu, sebenarnya Ros minat juga makan bakso ni. tapi husband Ros pulak memang tak suka. so, bila nak makan Ros beli je. tu pun kalau teringin.. hihi

Kalaulah saya takda keluarga, saya jengah blog ni hari-hari di bulan puasa ambil feel saja. Lepas tu, masa berbuka makan jelah roti+kaya sebab dah kenyang ambil feel :)

salam QR..
lama cma tak makn bakso tau..
suka letak cili tu mkn sampai meleleh ayaq idung..hihi..thanks share resepi

Misi nak buat steamboat hari ni tak berjaya. Wiken la kut baru buat

rajinnya ciksu..akak ni kalu berbuka nak makan nasik jugak

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF