Tudung kanak-kanak


Ikan Terubok Bakar + Air Asam

Menu berbuka puasa pada 8 Ramadan. walaupon air tak da tetap juga gagahkan diri untuk memasak sendiri. in shaa Allah sebolehnya cuba juga. semalam masak juga menu nasi.
berlaukkan Ikan Terubok Bakar + Air Asam + Sayur Campur.

Simple je tapi memang layan makan ikan terubok sambil cicah air asam tu. kalau ada ikan bakar jarang la saya buat menu berkuah sebab nanti cik abe memang tak layan. dia dok pulun ikan bakar tu je. so, saya padankan dengan sayur campur aje. alhamdulillah habis kesemuanya.


AIR ASAM SEDAPPP + PEDASSS

caranya:
cili padi secukupnya + ditumbuk lumat bersama garam + gula + belacan.
masukkan air asam jawa secukupnya. gaul bagi mesra dalam lesung batu tu.
tuang dalam mangkuk, gaul mesra bersama bawang besar yang dihiris halus. kalau ada tomato lagi mabelessss.

Ikan Terubok ni susah + seksa nak makan kan. salah satunya sebab banyak tulang. kalau kena caranya mudah je nak makan ikan terubok. isinya dah la lemak, sedap pulak tu. klik SINI cara nak mudahkan tulang temulang ikan terubok mudah dikeluarkan nanti. in shaa Allah :)

Bukan tak nak beli kat PARAM tapi tahu-tahu aje lah kan. kalau kuih muih saya okje kalau beli di PARAM tapi kalau lauk pauk ni, saya kurang yakin sikit. bukan pe, cuma risau takut peniaga-peniaga hangatkan balik lauk semalam. so, dari nak membazir beli kat luar pastu balik rumah tak puas hati, lebih baik tak payah beli terus kan. puas hati !!!


37 Comments

  1. kalau ikan terubuk ni rajin makan kulit yang garing jer...sebab tak berapa minat ikan terubuk, tapi tak dinafikan ramai yang kata sedap....

    ReplyDelete
  2. air asam tu mnggiurkan sungguh.haha :p

    ReplyDelete
  3. sedap tu jijah...husna belum berbuka lg dgn ikan bakar..maklumlah mmg x sempat nak bakar ikan ni hehe

    ReplyDelete
  4. mamk ROs suka sangat ikan terubuk tau ciksu.. Ros pula kurang sikit sebab tulang dia tu la.. hihi

    ReplyDelete
  5. ikan terubuk bakarrrr..fav ecah..ecah slalunya xkelar..senang sikit nak buang tulang..kalau kelar tulang dia putus2 jadi lagi makin bnyak tulang..

    ReplyDelete
  6. wahhhhh mmg layannnnn makan terubuk bakar... cuma akak ni kalau mkn terubuk, mmg makan nasi dgn sambal belacan jer dulu... abes nasi baru layan terubuk sbb fokus dari tercekik tulang ekekkeeee

    ReplyDelete
  7. sedapnye ikan terubuk tapi mengenangkan banyak tulang tu..emm..tapi dah baca tips mudah buang tulangnye cam nak beli ikan terubuk pulak

    ReplyDelete
  8. Tahan air liur tengok air asam tu. aaaaa

    ReplyDelete
  9. meleleh tengok air asam tu ciksu.. hihi..

    ReplyDelete
  10. Husband sy suka terubuk tp sy mmg x suka sbb leceh tulang temulangnya tu..hehhehehee.Kalo buat ikan bakar...mmg cari ikan yg tak byk tulang.Dah lama x cicah air asam...sedapnya...

    ReplyDelete
  11. Sedapnya tu nampak air asam pun mabeles tu pasti makan menjilat jari tu...

    ReplyDelete
  12. sedapnyaaa..dah lama nak cari ikan terubuk..tp jarang jumpa yg fresh..lama sgt tak mkn terubuk bakar

    ReplyDelete
  13. Salam...
    yang ni betul2 menyelerakan...konfirm dah tak toleh kirin kanan....terliur i tau...

    ReplyDelete
  14. xpe cik su,pastikan air tadahan sentiasa ada la baru xde problem nak msk..ikn trubuk tu mmg best tp xtahannya byk sgt tulangnya!

    ReplyDelete
  15. ikan terubuk memg peberet..sedap!!

    ReplyDelete
  16. Aduh,Ciksu... berbunyi lapar terus perut ni bila tengok ikan terubuk. Ikan favorite saya tu, Ciksu. Kalau ikan bakar, memang terubuk je saya makan. Senyap-senyap saya menguis ikan, asingkan tulang :)

    Rajin Ciksu ni, air takda pun still memasak sendiri. Kalau saya, mungkin surrenderlah sebab sayang nak guna air. Ni dah berapa hari paip tak berair ni, Ciksu? Macam dah 2,3lamanya saya membacanya ....

    Samalah kita. Saya pun tak beli kat PARAM tahun ni atas sebab yang sama. Lagipun harga dah pasti lebih mahal tapi kesedapannya still tak terjaminkan!

    ReplyDelete
  17. sama la ayu. g param beli kuih yg teringin je

    ReplyDelete
  18. tak reti nak makan terubul bakar..banyak tulang hehe

    ReplyDelete
  19. wahhh meleleh air liur ni ciksue..:p

    ReplyDelete
  20. kombinasi yg sgt sedap n menyihat kan ;p

    ReplyDelete
  21. dah baper kali saya buka entry ni, nak komen jer ada yang memanggil. huhuhu

    ReplyDelete
  22. menu ciksu tetap sedap2 even xde air..

    ReplyDelete
  23. ayaq asam tu pun dah boleh jadi macam kuah
    uihh sedap nyaa :)

    **tingat menu ikan terubuk ni favourite arwah mak akak, dia suka buat

    ReplyDelete
  24. aduhh.. air asam tu buat kecur liur.. sedap ikan bakar cecah tu..memang peberet akak..:)

    ReplyDelete
  25. Ikan terubok... Mmg x pnh makan.. Hehe

    ReplyDelete
  26. Wah menu ni sedap la QR.... nak tiru la... hahaha...

    ReplyDelete
  27. sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

    ReplyDelete
  28. salam cik su..
    wuuuuu..lama cma tak mkn ikan terubuk ni tau.. selalu time posa ini mesti menu wajib.. tp sejak 3 tahun sudah dah tak jadi menu wajib.. huhuuh..

    ReplyDelete
  29. Ikan terubuk ni lemakkan cik sue sedap!...Dah lama tk makan ikan ni.....tak teringin nak beli pulak...

    ReplyDelete
  30. Betullll kalau kat param tu xtentu lagi ikan bru ke x. Tp klu kira mmg xmasak sndiri jugak. Bli je kt kdai. Tp tgk menu apa yg xde smlm. Ada hari ni. Ambik yg itu hikhikhik

    ReplyDelete
  31. Sedap. Tapi bab tulang yg lemah sket tu.

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin