Ikan Terubok Bakar + Air Asam

Menu berbuka puasa pada 8 Ramadan. walaupon air tak da tetap juga gagahkan diri untuk memasak sendiri. in shaa Allah sebolehnya cuba juga. semalam masak juga menu nasi.
berlaukkan Ikan Terubok Bakar + Air Asam + Sayur Campur.

Simple je tapi memang layan makan ikan terubok sambil cicah air asam tu. kalau ada ikan bakar jarang la saya buat menu berkuah sebab nanti cik abe memang tak layan. dia dok pulun ikan bakar tu je. so, saya padankan dengan sayur campur aje. alhamdulillah habis kesemuanya.


AIR ASAM SEDAPPP + PEDASSS

caranya:
cili padi secukupnya + ditumbuk lumat bersama garam + gula + belacan.
masukkan air asam jawa secukupnya. gaul bagi mesra dalam lesung batu tu.
tuang dalam mangkuk, gaul mesra bersama bawang besar yang dihiris halus. kalau ada tomato lagi mabelessss.

Ikan Terubok ni susah + seksa nak makan kan. salah satunya sebab banyak tulang. kalau kena caranya mudah je nak makan ikan terubok. isinya dah la lemak, sedap pulak tu. klik SINI cara nak mudahkan tulang temulang ikan terubok mudah dikeluarkan nanti. in shaa Allah :)

Bukan tak nak beli kat PARAM tapi tahu-tahu aje lah kan. kalau kuih muih saya okje kalau beli di PARAM tapi kalau lauk pauk ni, saya kurang yakin sikit. bukan pe, cuma risau takut peniaga-peniaga hangatkan balik lauk semalam. so, dari nak membazir beli kat luar pastu balik rumah tak puas hati, lebih baik tak payah beli terus kan. puas hati !!!


Previous
Next Post »
37 Komentar untuk "Ikan Terubok Bakar + Air Asam "

kalau ikan terubuk ni rajin makan kulit yang garing jer...sebab tak berapa minat ikan terubuk, tapi tak dinafikan ramai yang kata sedap....

air asam tu mnggiurkan sungguh.haha :p

sedap tu jijah...husna belum berbuka lg dgn ikan bakar..maklumlah mmg x sempat nak bakar ikan ni hehe

mamk ROs suka sangat ikan terubuk tau ciksu.. Ros pula kurang sikit sebab tulang dia tu la.. hihi

ikan terubuk bakarrrr..fav ecah..ecah slalunya xkelar..senang sikit nak buang tulang..kalau kelar tulang dia putus2 jadi lagi makin bnyak tulang..

wahhhhh mmg layannnnn makan terubuk bakar... cuma akak ni kalau mkn terubuk, mmg makan nasi dgn sambal belacan jer dulu... abes nasi baru layan terubuk sbb fokus dari tercekik tulang ekekkeeee

sedapnye ikan terubuk tapi mengenangkan banyak tulang tu..emm..tapi dah baca tips mudah buang tulangnye cam nak beli ikan terubuk pulak

Tahan air liur tengok air asam tu. aaaaa

meleleh tengok air asam tu ciksu.. hihi..

Husband sy suka terubuk tp sy mmg x suka sbb leceh tulang temulangnya tu..hehhehehee.Kalo buat ikan bakar...mmg cari ikan yg tak byk tulang.Dah lama x cicah air asam...sedapnya...

Sedapnya tu nampak air asam pun mabeles tu pasti makan menjilat jari tu...

sedapnyaaa..dah lama nak cari ikan terubuk..tp jarang jumpa yg fresh..lama sgt tak mkn terubuk bakar

Salam...
yang ni betul2 menyelerakan...konfirm dah tak toleh kirin kanan....terliur i tau...

xpe cik su,pastikan air tadahan sentiasa ada la baru xde problem nak msk..ikn trubuk tu mmg best tp xtahannya byk sgt tulangnya!

ikan terubuk memg peberet..sedap!!

Aduh,Ciksu... berbunyi lapar terus perut ni bila tengok ikan terubuk. Ikan favorite saya tu, Ciksu. Kalau ikan bakar, memang terubuk je saya makan. Senyap-senyap saya menguis ikan, asingkan tulang :)

Rajin Ciksu ni, air takda pun still memasak sendiri. Kalau saya, mungkin surrenderlah sebab sayang nak guna air. Ni dah berapa hari paip tak berair ni, Ciksu? Macam dah 2,3lamanya saya membacanya ....

Samalah kita. Saya pun tak beli kat PARAM tahun ni atas sebab yang sama. Lagipun harga dah pasti lebih mahal tapi kesedapannya still tak terjaminkan!

sama la ayu. g param beli kuih yg teringin je

tak reti nak makan terubul bakar..banyak tulang hehe

wahhh meleleh air liur ni ciksue..:p

kombinasi yg sgt sedap n menyihat kan ;p

dah baper kali saya buka entry ni, nak komen jer ada yang memanggil. huhuhu

menu ciksu tetap sedap2 even xde air..

ayaq asam tu pun dah boleh jadi macam kuah
uihh sedap nyaa :)

**tingat menu ikan terubuk ni favourite arwah mak akak, dia suka buat

aduhh.. air asam tu buat kecur liur.. sedap ikan bakar cecah tu..memang peberet akak..:)

Ikan terubok... Mmg x pnh makan.. Hehe

Wah menu ni sedap la QR.... nak tiru la... hahaha...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

salam cik su..
wuuuuu..lama cma tak mkn ikan terubuk ni tau.. selalu time posa ini mesti menu wajib.. tp sejak 3 tahun sudah dah tak jadi menu wajib.. huhuuh..

Ikan terubuk ni lemakkan cik sue sedap!...Dah lama tk makan ikan ni.....tak teringin nak beli pulak...

Betullll kalau kat param tu xtentu lagi ikan bru ke x. Tp klu kira mmg xmasak sndiri jugak. Bli je kt kdai. Tp tgk menu apa yg xde smlm. Ada hari ni. Ambik yg itu hikhikhik

Sedap. Tapi bab tulang yg lemah sket tu.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF