Kuih Ketayap My Peberet :D


Dalam entri menu berbuka puasa hari ke 4 , ada yang tanya saya.. buat sendiri ke kuih ketayap tu? ye, saya buat sendiri kuih ketayap tu. 

Ye la, sejak dari zaman dok dengan mak lagi kot. kalau buat kuih ketayap saya la tukang letak inti, pastu gulung. kalau buat kuih sagu saya la tukang golek kelapa. kalau buat buah melaka saya lah jugak tukang masukkan nisan tu. maklum le sorang je anak perempuan.

Resepi Kuih Ketayap


Hari ke 3 buat kuih sagu.. hari ke 4 buat kuih ketayap la pulak. 
ada tema merah.. ada tema hijo (",) kuih warna2 ni tambah daya penarik untuk makan kan.. 

Syiokkk nak membuatnya aje, bab makan.. mmmm, sekadar merasa. selebihnya serah pada cik abe aje la. nak membuatnya pon bercinta jugak. tak larat nak berdiri lelama. rasa macam nak pitam je.. huhuhu.. bulan2 puasa ni elok buat inti waktu malam sebab boleh rasa sekali kan. hihihi. baru le tak terlajak manisnya nanti :)


bahan untuk inti ketayap:
kelapa parut 
gula merah + air 
gula putih 
garam

gula merah + air masak atas api. kacau sampai gula larut. kemdian tapis dalam kuali
satukan kelapa parut + gula putih & garam. gaul sebati. masukkan dalam air gula merah 
masak sampai kesemuanya sebati & kering. selalu kacau oke. 

* kuantiti pandai2 la agak ye. inti buat lebih pon tak apa, boleh simpan dalam esbok. bila2 pon boleh guna *
** kemanisan inti pon terpulang pada citarasa memasing **


bahan untuk kulit ketayap:

  tepung gandum 
 air atau air pandan
1 biji telur 
garam
 pewarna hijau
santan sawit

satukan kesemua bahan. pastu blender, tapis.
guna sesenduk untuk buat kulitnya. kalau guna pemanggang ajaib tak payah letak minyak dah sebab takkan melekat. kalau guna kuali leper biasa, kena letak minyak supaya tak melekat.
pepandai la adjust nak kulit besar mana ye !!

* kuih kalau yang saya selalu buat saya main buat ikut sukatan saya je *

** adunan tepung ni tak pekat sangat, tak cair sangat. ala2 lebih kurang macam buat adunan Roti Jala **

Previous
Next Post »
40 Komentar untuk "Kuih Ketayap My Peberet :D"

lamanya saya tak makan kuih ketayap. sekarang ni susah sgt nak jumpa yg betul2 sedap

Kuih kegemaran bonda & anak2. td FIL beli je ketayap dot2...

Nak juga buat..sejak jadi isteri nak memasak je

salam perkenalan...
kalau saya dengan family pnggil kuih ni kuih dadar

Akak syok makan, tak suka buat sebab rasa lama nak tunggu habis siap semua kulitnya. Hihi.. sedap ni, akak pun suka kuih ni.

Cik Su, mmg akak salute ngan awak, terlalu rajin ke dapur, untungnya Cik Abe..

Slm ramadan..
kita panggil ni kuih lenggang..
hihi

Hebat pemangganb ajaib. Ira pon ada. Tapi tak rajin nak buat kuih muih ni..muahahaa...husband pon xkisah sgt kuih muih ni ada atau x,.ada dia makan...saje la tanya nak makan kuih x? Dia sebut kuih2 negeri dia..hahaha mmg xreti ler saya :D

nampak sedap
color pun cantik je ciksue
rajin :)

nampak sedap
color pun cantik je ciksue
rajin :)

Peberet akk jugak. Tp anak anak x reti mkn. Frustrated betui.

Rajin cik sue ke dapur....saya pun suka jugak kuih ketayap..tp slalu beli je

bestnya siap sempat buat kuih muih bagai.. saya kalau sempat buat kuih tu maksudnya kuih tu dah frozen siap2 tinggal goreng je.. haha.. sampai rumah pun dah dekat pukul 7.. cukup2 nak masak je..

Alahai, Ciksu.. menggoda pulak resepi ni pepagi cam ni. Nak buat cam malas. Tak nak buat, cam teringin pulak :)

suka mkn kulit ketayap yg dh digulung dgn inti ja.inti ketuk2 buang x mkn.x suka kelapa parut...hahahaha

Alahai...ni pun my pebret gak!!!

eh...sama la kita ank dara sorang!!!

teringin gak nak buat...
tapi nak tggu time cuti..:)

sedap kuih nih..dulu rajin tolong mak menggulung kuih ni..

salam QR..
rajinnya buat... alhamdulillah.. :)
teka teki.. byk2 kuih, kuih ape yg alim?
heheheheh :0

kuih peberet aiman ni tau.aiman panggil kuih tok tam sbb dr kecik dia suka mkn kuih ketayap buatan tok tam depan rumah abah.hehe

sy selalu fail bab menggulung,pernah buat tp sakit hati tak reti nk buat nipis2,nk gulung patah,pastu skang klu nk mkn beli jer.huhu

sedapnya..penah buat masa dgn arwah mak dulu,skrg ni tak buat lg dah hehehe

igt kn beli mmng cantik la hasilnya..

Kegemaran juga ni. Nk buat mmg bercinta.klu terlajak manissss lagila sepotong dua je mkn..uhuu

this is my favourite toooo..eh senang je nak buat dia ek :)

Rajin QR buat ya, kak yus smlm pun buka kuih ketayap tp ayah beli, bukan buat hehe.

Assalamualaikum kak, dapnya.. terliurnya sheila ~~~

Mak Cik Anis ada sikit trick. Dia masukkan sedikit kopi dalam inti.. Sedap !

Fav saya gak ni.. tp selalu beli je... haha sbb saya sorang je mkn...

ada pemanggan ajaib mmg senang memasak kan.. jijah kat sabah ni kalau senang nak cari kelapa parut dah masak dari kuih ketayap ni.. tp susahnya nak cari kelapa parut

menggodanya ketayap tu.. cantik je..

Sukalah tengok Sue masak ni macam rajinnnn jer...

peberet saya jgk..cantik dan kemas cik su buat

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF