Tudung kanak-kanak


Lempeng Pisang yang sedappp ^^

Menu berbuka puasa semalamr

Terbuat gara2 cik abe hari tu la. masa balik kampung terbeli Lempeng Pisang di PARAM. so, tak puas makan. maka disuruhnya saya buatkan lagi. siap beli tepung gandum tak tahan tu :)
oke.. saya yang menurut perintah.

RESEPI LEMPENG PISANG



Bahannya:

pisang -lecek
tambah tepung gandum, telur, air secukupnya -gaul sebati
perasakan garam, gula, kelapa parut, esen vanila untuk hilangkan bau telur  -gaul sebati
daun pisang dilayur secukupnya

Caranya:
bancuhan tepung tak cair, tak pekat. pepandai ye. 
cedokkan adunan tepung. buat ikut citarasa memasing. tebal atau nipis terpulang.
masak dalam pemanggang ajaib.

ppsstt: ceq orang kedah. kami panggil "peknga"


13 Comments

  1. zaza suka peknga nyoq.. Soodaaapp...

    ReplyDelete
  2. org perak mmg suka makan lempeng pisang ni...dulu arwah mak pun rajin buat lempeng pisang ni..

    ReplyDelete
  3. tak pnh buat lagi lempeng pisang.. biasa lempeng kelapa je dok buat...

    ReplyDelete
  4. guna pisang awak sedap sbb manis kan..

    ReplyDelete
  5. Pak Jilap suka peknga ni Cik Sue....tp jarang buat....nantilah nak try buat jugak guna pemanggng Ajaib

    ReplyDelete
  6. rajinnya awak ni.

    Tifaanvar

    ReplyDelete
  7. mi ggu leoas bru lpas buat pancake n lempe g pisang tp xsmpt mik pic pisang sbb dh ngap de pic pancake pisang aje

    ReplyDelete
  8. lama aih tak dengaq orang cakap peknga :) rindu!

    ReplyDelete
  9. yess kat sini pon panggil peknga..hahaha..

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin