Mee Sup Daging..


Menu berbuka puasa pada hari ke 9 Ramadan. saya buat Mee Sup Daging. senang sebab sekali harung aje. nak memasak senang, nak makan senang, nak mencuci pon senang :)


Mee Sup Daging ni ala-ala Bihun Sup Kedah/ Utara la juga... cuma saya guna mee untuk minggu kedua berpuasa ni... minggu pertama puasa hari tu dah makan bihun kan =_=


MEE SUP DAGING SIMPLE TAPI SEDAPPP !!!




Bahannya:

Tumis 4 sekawan + bawang putih yang dihiris + serai (ketuk) + lengkuas (ketuk) + bawang putih + halia kisar.. biar garing..
lada hitam ditumbuk..
masukkan rempah sup yang dibancuh.. biar pecah minyak..
masukkan air secukupnya.. biar mendidih..
masukkan daging batang pinang.. biar sampai empuk..
masukkan batang saderi.. 
boleh perasakan dengan gula + garam + cili hijau (diketuk).

Tadaaaaaaa.. siap


Mee Sup Daging


Bahan lain:

Mee kuning celur
daun sup + daun bawang hiris
 bawang goreng + tauhu goreng + lobak masin + sambal cili merah saya tak letak.. 
klik SINI untuk tengok Bihun Sup Kedah.

 Hadkan penggunaan peralatan dapur... kang nak membasuh lebey-lebey pulakkan.. 


Kesahnya,
untuk hari ni baru 2 kali mesin tangki air berbunyi. dengar aje tangki berbunyi berdezuppp lari masuk bilik air buka pili. terus tadah baldi. hahaa !! sabaq je la. apa pon tak boleh ^_~
memang kena pantas. rasanya yang first tu tak sampai pon setengah jam air ada.. tapi sempat la penuhkan botol-botol kosong yang dah diguna airnya.. yang syiokknya siap pi basuh  baju kot.. hahaaa, sekali.. nah hambek ngko..cukup sekadar untuk pusingan pertama saja. sudahnya dok la terperap dalam washing machine tu. adoyai !!!

Previous
Next Post »
34 Komentar untuk "Mee Sup Daging.. "

Seksanya xde air...dh baper lama dah?

wow! sis buat mee tom yam petang nih ...

Cabaran nii. Hehe. Boleh kecur air liur lawat blog akak :)

sodapnya kak oi... huhu..
anyway, x minat sangat mee
tapi daging n sup tu...

euw!!

Wah sedapnya... saya kalau menu gini mmg beli je... sbb saya sorang je mkn... encik hubby n anak2 xsuka... huhu terliur!

ni yang saya suka skodeng dapur cik sue ni... sumer pun simple dan sedap2, dan pelbagai hehe.

huhu so baju2 tu nak kena kelaurkan cuci manual la ni.

baru rancang nak buat mee sup esok..tapi ayam la..tgoklah klu jadi..sama plak ekk menu kita..asyik tiru ciksue je.haha

perghh...mengancam QR. Nanti nak buat jugalah...:)

kadang2 yang mudah2 gini yang sedap..yang kena kat tekak..lagi2 kalau memang penggemar sup dan daging..

Tgk mee sup daging ciksue ni teringat mee arwah mak dulu..tp mak x letak daging...dia buat mee sup seafood..ada sotong dan udang..

masih hadapi air on-off ke yang... sakit kepala nyer kalau ada masalah air ni, bertabah yer...

X.de air lagi ker....sabar la ye.
tips puasa masa preggy tu saya x berapa pandai.cuma menu wajib time berbuka n sahur mesti kurma.kemudian time mlm memang makan n mnm air banyak.saya x ambk.supplement..cuma mkn vitamin yg klinik bg saja..
sorry ya..x byk tips yg dapat bg

wah.. sedap dan mudah di sediakan..
boleh buat untuk berbuka hari ni..
Tq..

waaaa.... rindunya bihun sup kedah T__T moi sup pun rindu gak dah lama tak mkn...

dugaan sungguh bila tak dak air ni kan ciksu.. sabr ye ciksu. apapun, sedapnya mee sup tu ciksu ! letak sambal kicap tak ciksu?... aduhh..

Wow! mengancam..btw..kat kawasan rumah akak takde air ke? kat mana tu?

teringin nak rasa,
ciksu masak semua nampak sedap2 :)

sesekali layan sup sedap kan kak...laju je..

Siksanya takda air ni, Ciksu. Sama je gaya kita kalau air takda. Bunyi je air berdetik dah lintang pukang nak penuhkan semua yang ada. Tak menyabo rasanya nak basuh baju yang berlonggokkan...

Harapnya taklah lama sangat menunggu air mai, ya Ciksu!

wahhh! sedap nya sis..rajin masak na.. belum pernah mkn sup daging puasa ni..esok2 nak masak jgk lah..hehe..
Salam Ramdhan tau..:)

dah abis aritu layan abg jebat ;p hihihi abg jebat di hati hahhaha...

Rumah ni ada mee tapi xda daging. Tgk jelah gambar mee ciksu ni nampaknya..

Wah... Sedapnya sup daging... Lama tak makan..

salam cik su..
huhu..kat sana dah kena catuan ke..?
adoyai..cik su mmg bagi idea la nk memasak utk berbuka.. hihi..thanks share resepi.. :))

slurrpp..
setakat ni berbuka xde lagi msk y ringan2 mcm ni.. mmg wajib nk mkn nasi jgk.. huhu..

sedap makan sup2 kalo tak sihat & cuaca panas kan..

sedapnyaa..lama tak makan bnda berkuah mcm nih..asyik bedal nasi je..hehehe..

nyum nyum nyum di waktu tengahari,,,

Daging kalau buat sup mmg sedapkan Cik Sue....Mee sup kedah ni tk de sambal kicapkan cik Sue...sambal merah yek....

Kira berani makan mee kalau mee tu kita buat sndiri je xletak kapur. Klu x. Xberani leeee huuu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF