Resepi Ikan Cencaru Bakar Berempah

Saya buat versi Ayam Bakar Berempah, seghope menu berbuka puasa hari kedua Ramadan hari tu. bezanya untuk Ikan Cencaru Bakar Berempah ni saya tak guna santan sebaliknya tukar guna air asam jawa. 

RESEPI IKAN CENCARU BAKAR BEREMPAH


jangan lupa masa nak makan perah limau kasturi ke atas Ikan Cencaru Bakar Berempah tadi. masam2 manis pedas gituu. sungguh nikmat oke. sedappp sangat ^^

Bahannya:
Bawang besar, halia, cili kering -kisar
rempah ikan
asam jawa
gula, garam secukupnya

Caranya:
Tumis bahan kisar sampai pecah minyak, 
masukkan rempah ikan, air asam, garam & gula.
agak dah sesuai rasa. tutup api.
siap


kendian lumur kuah sambal tadi ke atas ikan cencaru.
balut dengan daun pisang & aluminum foil.
bakar dalam oven selama 15 minit dengan suhu 180°c.

pppsstt: kalau uols suka boleh juga buat Ikan Cencaru Goreng Sumbat Kelapa.


Previous
Next Post »
24 Komentar untuk "Resepi Ikan Cencaru Bakar Berempah "

Sedapnya....
rempah ikan tu yg mcm mana?
tunjuk skit bole ciksu?

bleh try ni, kebetulan papazakwan baru beli ikan cencaru siang tadi :)

Senang dan sedap. Makan sorang seekor puas ye CikSu:)

ikan cencaru ni kegemaran husna ni..tp x pandai nak masak mcmni..bese goreng je..hehe

sumpah teliur! lieya suke ikan bakar2 mcm ni nie...lieya dah snapshoot resepi...nanti nak try leee versi ni plak....

sedap ni sue..rempah ikan tu apa?

wahhh..senang je rupanya..bole la try nnt..tq cik sue :)

untuk yang pesen kurang makan ikan macam kira ni boleh la try menu ni pulak hihihi

cencaru sumbat pon sedap gak...cer try pari plak ;p

wahh..sedappnya..nak buat lah juga nti..:)

Assalamualaikum QR, sedapnyaaa terliur sheila tengok. singgah menabung groupon sini ~~~

Hidangan mcm ni perah limau kasturi tu memang menyengat.sedap mau habiskn sorang2 mkn

selalu sy buat ikan cencaru sumbat je.. nmpk sedap.. sy ambk ye resepi sue..hehehe.


tq

wow npak sedap sambal tu..ehehe..saya pun baru belajar buat ni.macam kebetulan pulak.

Rempah ikan tu kari ke cik sue?....boleh juga cuba ni...Cik sue ni terer masak yeh...mcm mcm resepi ditayangnya hehe

ikan caru sumbat lawan dngn air asm. Perrggh.... Terangkat...

Tifaanvar

kalau cencaru, Ros dok buat belah belakang ja.. belum pernah buat macam ni.. boleh try ni :)

dengan limau bagai..adehh kecur air liur nih..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF