Tudung kanak-kanak


Sembang Isnin -.-

Ini semalam punya citer. sepupu cik abe datang tapi ke Jalan Tar, sudahnya sangkut di sana manakala adik saya pulak member arwah kepada adik saya yang no 2, ajak berbuka puasa kat tempat kerja dia. kebetulan dia tukang masak, so, dia ajak la adik saya yang no 4 ni ke sana sebab semalam dia last kerja. 
sudahnya laki bini ni berbuka berdua aje la gamaknya ^^

Asalnya nak masak itu ini, last2 saya masak Asam Pedas Ikan Jenahak + Ikan Sardin Goreng + Tempe Goreng Bawang + Umai Ikan Tenggiri (member cik abe bagi).


Asam Pedas Ikan Jenahak sedap dimakan dengan nasi panas2. dengan bau daun kesomnya memang menambat selera. ditambah pulak isi ikan yang manis. memang layan la makan walaupon berdua aje. apesal gambar Asam Pedas saya tu dah macam gulai la pulak!! hikhik.. Ikan Jenahak kalau digulaikan pon sedap jugak tau. 

Umai Ikan Tenggiri pon sedap tapi saya tak makan sebab cik abe kata ada cuka. cuka tu tak dimasak, terus campur dengan ikan, pastu perah asam limau. 

Tempe Goreng biasa2 saja. digoreng sebagai kudap2 untuk mengunyah. 

pssstt: tinggal seminggu je lagi nak raya kan.. cepatnya masa berlalu.. 
dalam masa sebulan berpuasa ni pelbagai musibah menimpa kita sebagai umat islam.. sama2 lah kita renungkan.. 
oleh itu, besederhanalah kita dalam menyambut hari lebaran nanti.. (",)




25 Comments

  1. itulah cepatnya masa berlalu senin depan dah raya .. bz btl ramadhan kali ni.. jgn kata nak buat entry nak bw pun x menyempat haru nya...

    ReplyDelete
  2. inshaAllah, beserdehana jugak untuk Syawal yang bakal menjelma ni :)

    ReplyDelete
  3. rajinlah ciksu memasak.. asam pedas tu yang membuka selera Ros tu. hihihi.. ciksu, memang suka tembikai ni kan :)

    ReplyDelete
  4. sedapnya!!!
    petang ni nk masak gulai..tapi xtau nak masak gulai ape..huhuhu

    ReplyDelete
  5. Tiap tiap tahun pun sederhana. Fokus persiapan anak anak je..mak mak ni tolak tepi..perabut baru langsir baru pun tak de.

    ReplyDelete
  6. suka tempe goreng..potong nipis2..ngap..

    ReplyDelete
  7. Asam pedas ikan jenahak mestilah sedap. Umai tu kakak tak pernah nampak dan merasa. Nanti kakak nak google dish apa sebenarnya..

    ReplyDelete
  8. umai tu sedap ke tak penah makan...
    sat je kan dh nk raya...

    ReplyDelete
  9. he3 bler baca pasal ikan jenahak... akak gelak sorg2 sbb nak makan ikan besar2, biasanyer akak p umah mak sbb akak x pandai handle ikan besar... dok ulang2 ikan kembung, temenung, selar je ha3

    ReplyDelete
  10. Tempe goreng tu husna suka ratah mcmtu je..goreng dgn garam n kunyit sket..sedappp

    ReplyDelete
  11. Mana ciksu tak publish komen ni?

    ReplyDelete
  12. Umai ikan tu macam mana rasanya ya? Masam ea.. akak macam tak pernah makan rasanya. Tetamu tu ada hal kot, atau pun tak nak menyusah ciksu tu..

    ReplyDelete
  13. Ciksu ni letak gambar makanan apa pun sedap je di mata saya. Ikan jenahak tu kegemaran seisi keluarga saya, Ciksu. Ada satu lagi di rumah. Hari ni kenalah masak. Baru teringat nak dikarikan jek :)

    ReplyDelete
  14. rajinnyaa ciksu masak.. sedap2 semuanyaa

    ReplyDelete
  15. Sy time prgnt xleh mkn asam pdas.. Hukhuk..

    ReplyDelete
  16. tak pernah lg try umai. dulu2 pernah tgk chef wan buat.

    ReplyDelete
  17. Rasa nak akak ajar saya masak. hehe

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin