Udang Galah Masak Lemak Cili Padi..

RESEPI UDANG GALAH MASAK LEMAK CILI PADI

Bahannya:
Udang galah secukupnya
daun kunyit
cili padi + kunyit hidup -tumbuk
kentang 
air
santan sawit
gula & garam

Caranya:
renehkan bahan tumbuk dengan sedikit air + kentang.
agak dah empuk masukkan santan sawit, gula & garam sesedap rasa.
kendian masukkan udang galah.


Dijadikan menu berbuka puasa pada 23 Ramadan. saya cuma masak Udang Galah Masak Lemak Cili Padi + Ikan Sardin Goreng + Buah Melaka
alhamdulillah :)

Dah lama nak makan Udang Galah. time nak makan bukan main susah nak dapat. 
dulu cik abe sokmo je mancing kalau nak makan. sekarang tak lagi. rehat kejap. 
alhamdulillah, baru2 ni jumpa juga. rezeki saya. 
saya paling suka buat Tempoyak Udang Galah. memang sedap. nak2 kalau guna tempoyak baru. lagi mabeles ^^

Buat Buah Melaka sebab nak habiskan stok tepung pulut. kalau dibiar takut tak terguna pulak nanti. buat time bulan puasa baru terasa nikmatnya makan kuih tradisional ni (",)

Oh ya, saya minta maap ye, hari ni saya tak sempat bw ke mana2 blog pon sebabnya pepagi lagi dah keluar sebab ada hal sikit. kendian balik rumah.. rehat kejap. dalam jam 10 gerak ke Masjid Jamek & Sogo naik LRT. saje bawa adik ke sana mencari apa yang patut. pergi pepagi memang tak bersesak sangat. bila tengah hari orang dah mula memenuhi sekitar Jalan Tar & Sogo. cuaca pon tak panas sangat cuma macam berjerebu aje. 

Sejak balik duduk KL selama 2 tahun, baru tahun ni saya pergi ke Masjid India. sebelum2 ni ntah tak rasa pon nak pergi. tak sanggup ngko nak bersesak dengan orang ramai 
kalau tak kerana nak bawa adik ke sana, memang tak la saya nak ke sana bulan2 puasa ginii. pergi pasar malam setiap hari sabtu pon da bersesak inikan pulak musim perayaan. lagi le sesak ^_*

ppppssstt: saja cari pasal ke sana sebab nak makan dodol & kuih batang buruk.
dodol beli yang dari Pekan Rabu, Kedah. sedap. lemak + lembut.
kuih batang buruk beli yang dari Ipoh. pon sedap. terasa kacang hijaunya.. 

alhamdulillah :)


Previous
Next Post »
25 Komentar untuk "Udang Galah Masak Lemak Cili Padi.. "

Akak tadi buat masak lemak cili padi dengan pucuk ubi. Tapi lupa letak daun kunyit, Papa N mulalah bising. Dia suka makan yang ada letak daun kunyit. Seronok berjalan ke Masjid India masa ni, meriah kan? Dah lama akak tak ke sana.. bila ada anak ni, pegi dekat2 je..

sedapnya...ini kalau terhidang depan mata, mau rembat dulu. Lauk lain memang tak pandang dah.Bukan selalu dapat ni.

selain tu bli apa lg kat jln masjid india cik su?waah udang galah,sodapp tu,jiran akak pun baru balik pantai remis smlm bwk udang banyak ada mcm2 saiz..Alhamdulillah

dirumah acik pun sama..kegemaran anak2 udang galah masak tempoyak..

Rajinnya bulan2 pose ni ciksu bersesak kat masjid india. Beli apa kat situ? Byk ke beli baju raya?

ciksue...1st time husna tgk masak lemak cili api letak kentang..hehe..kreatif la ciksue..

Cik su beli btg buruk kt mana?mak akak org png..so mmg selalu blk sana.png area bayan lepas

uih tempat tu klu nk rasa dah tak nmpk jln nmpak org je ;p
dodol pekan rabu mmng sedap...

Akhirnya sampai gak ke Masjid India ya, Ciksu :)

Rasanya minggu ni lagilah sesak baratkan kat sana, maklumlah masing-masing nak cari persiapan raya. Baju anak-anak pun saya belum ambil lagi. Malasnya rasa nak jejak ke area ni tapi dalam hati ada juga simpan angan-angan nih :)

kalau udang galah biasa family saya suka buat rendang. rasa dia mesra sangattttt

sini senang nak dapat udang galah tapi jijah lepas bersalin hakimi makan terus alergik. skrg xtry lagi

sedappnyaaa!!

Ciksu, udang tu msak cmpur dgn belimbing buluh sedappppp tau.. Teringat pula mil buatkn hritu.. Rasa mcm nk je suh dia msakkn lg.. Hihi

aummm..
sedapnya cik sue..
udang galah ni febret lya

ciksu saje kan nak tunjuk udang tu kat Ros.. hihihi.. memang feveret. Ros kalau gi pasar batu pahat,memang beli udang ni tau. kat sana senang nak dapat yang lauk yang fresh sebab pasar tu tepi pelabuhan orang dok bawa naik hasil tangkapan..

sib baik dah dpt udang galah puasa ni...kalau tak meleleh ayer liuq

My peberet tu udang masak lemak..
dah lama tak makan :D

naib baik aku bukan penggemar udang...

Cik sue lama okje tak makan udang galah.....mahallah cik sue ....takut nak beli! Sedap pulak tgk cik sue masak ni.
okje lama tak gi jalan TAR tu...pak jilap tak mo....dpd kena marah kang baik tak yah ngengada nak ajak dia

Mmg sedap buat msk lemak... Terangkt...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF