Buah Tembikai & Kelebihannya Buat Ibu Mengandung ^^


Sebelum mengandung saya memang suka makan tembikai,
bila dapat tahu semasa mengandung pon elok diamalkan tembikai, lagi la saya dok pulun makan. nak2 semasa bulan puasa. kire dok pulun beli tembikai tambah stok. boleh dikatakan stok tembikai tak pernah putus.

 Itupon selepas saya terbaca pengalaman mama saly semasa di bulan puasa. so, sepanjang bulan Ramadhan hari tu, memang sedia maklum kan menu berbuka puasa kami setiap hari mesti ada tembikai. Kebiasaannya, buat jus tembikai atau potong je. nak sedap sikit buat jus tembikai laici. wah..! sedapnya air tembikai. tetiba kan (",)

Ini yang saya ingin berkongsi dengan uols..

Rasulullah saw bersabda..
"Apabila kamu makan buah-buahan, makanlah tembikai kerana buah itu buah syurga yang mengandungi 1000 berkat dan 1000 rahmat.
Memakannya menyembuhkan setiap penyakit."

Lagi sabda Nabi saw..
 "Perempuan hamil yang selalu makan buah tembikai akan
 melahirkan anak yang baik parasnya dan pekertinya."

"semangka (tembikai) adalah makan, minuman dan raihan (tanaman harum), mencucikan pundi kencing, membersihkan perut, memperbanyakkan air punggung,
mencerahkn kulit dan mengatasi kelemahan."

ppppsstt: Saya mohon maap andainya saya kurang bw ke blog uols sekarang ni.. nantikan pengumuman "istimewa" dari saya ye :-)




Previous
Next Post »
36 Komentar untuk "Buah Tembikai & Kelebihannya Buat Ibu Mengandung ^^"

Asslmkm ciksu.. Tembikai mmng sedap. Masa prgnt ni kta mmng xmkn sngt. Sbb xthu. Tp bila dh thu tu hritu mmng mkn. Tembikai kuning. Nikmatnya la hai.. Hrap2 dpt la mkan lg bila blik ipoh ni.. Kt sini jual sebiji besar2, xde yng dh potong. Nk mkn sorang. Rasa xberbaloi pula beli sbb nti cpat kecut.

Kami pun summer time ni selalu beli tembikai, tapi saya ni kalau tok laki tak potong hidang, memang tak bersentuh la tembikai tu hehehehe.

psssttt ciksue dah selamat ker? debor la pulak.

Mkn puas2.. Dh bersalin nnt kna pntang sungguh..

Pengumuman ape tu cik su..x sbr nk tau

Oh.baru tau tembikai elok utk org mngandung. Yg sy dgr tembikai ni panas kalau mkn betul ke?...

Amboi.. bila tu nak buat pengumumannya....tak sabar nk tunggu ni

memang bagus tembikai ms hamil kan.. cuma lepas bersalin/pantang kena la berpantang makan tembikai..hehe sebab sejuk..

as salam sue, zaza pun peminat tegar buah tembikai hehe.. bulan puasa mmg xtggal buah tembikai :) takecare ye sue! doakn juga zaza prgnt mcm sue.tq.

patut hari2 ada menu tembikai masa bulan puasa tu yer :)
pengumuman istimewa?.. memang Ros ternanti-nanti ni ha. heee.. dah ke ciksu?.. cer cerita sat...

akak, saya dulu masa mengandung pun mmg ajin makan buah tembikai, sebab buah tembikai buah kegemaran nabi kita, saya anggap ia sunnah, tambah2 baik untuk ibu hamil..

bulan puasa aritu tu pulun minum air tembikai jugak....boleh ganti air dlm badan tmbhkn puasa aritu mmg panassssssssss sgt sgt

owh,,baru tahu..
tp lya xleh mkn..sakit urat..lepas eksiden kan..aritu minum air tembikai, berhari xleh bangun.

aritu ada terbaca mengenai hadis tu tak betul cik su..
tapi makan apa2 pon baik je asalkan tidak berlebihan dan seadanya..

sue bersalin bila..jantina anak apa.. seronok dh dpt pegag baby kan :)

Pengumuman apa tu su. TAk sabar ni. Ker dah bersalin *wink*

Tahniah ciksue on your new baby,alhamdulillah sekarang dah bergelar ibu..tumpang ceria dari sini :)
tembikai ni memang sedap,
akak paling suka tembikai kuning

dah tau apa pengumuman istimewa tu..hihi.. mgkn ciksu sekrg dah selmt melahirkan.. aamiin.. mudah-mudahan ye ciksu..apapun kalau bleh, tunggu habis pantang baru upload pic baby. itu yg sebaiknya. tp ikut suka ciksu la kan. haha.. happy for u.. :)

Memang suka tembikai x kira time pregnant atau x pregnant...
x sabar nak dengar berita baik ni.. semoga dipermudahkan... :)

Tembikai ni memang bagus kan sis..salah satu makanan Rasulullah:)

sue..btol tu..skrg akak prgnant pun tetap amalkn buah tembikai..hehe..tk boleh nk tggal buah ni..lg2 kalu bln puasa..best kan..
mcm mna sue skrg,dh bsalin belom..kak x sabar nk tgok org bru..hrp2 dipermudh sglanya..

betul tu ....tembikai bagus amalkan mase mengandung..... bagus sue rajin cari maklumat...ye laa sape tak nak yg terbaik utk kandungan kite kan.... amalkan tau mane2 yg menjadi sunah nabi...berkat nanti anak yg bakal kite lahirkan...jgn lupe selalu mengaji okey.....sentiasa pedengarkan baby dgn bacaan ayat alquraan dari suara kite sendiri....

MENCUCI PUNDI KENCING YER?? PTTLAH SY MAKAN SALUNYA TERKENCING² DAH MCM TOBAT NAK MKN...

AMBOIII SUPRISE SGT NAK BUAT PENGUMUMAN DAH BERSALIN YER.. TAHNIAH CIK SUE.. MAMA MIA DAH BG TAU...

Suami saya tak leh hidup kalau takda tembikai. Saya pulak biasa-biasa sahaja. Kalau ada jual murah kat Aeonbig tu memang kami beli barang 4,5 biji terus Ciksu..

Dah bersalin ke belum ni? Masih menunggu hari lagi ke?

saya mmng suka tmbikai. Cuma kalau msim hujam takut nk makan sbb takut selesema@batuk

Saya pun suka tembikai... buah fav ni...

Sedapnya tengok tembikai..
Makan sejuk2 memang mabeles :)

ye ke tak tau plak tembikai ni khasiat nya banyak mcm tu...tembikai mmng sedap tpi klu telajak mkn asik la nk tekucil ;p

Lya skarang xleh mkn tembikai.. nanti makin parah..sakit urat..kesan eksiden aritu.. aritu tringin sgt nk minum jus tmbikai..akibatnya berhari jgk xleh bngun..

ada perbincangan mengenai hadis tembikai ni... sangat daif...

tp dalam pantang kena pantang la betul2 tembikai ni..hehe

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF