Tudung kanak-kanak


Buah Tembikai & Kelebihannya Buat Ibu Mengandung ^^


Sebelum mengandung saya memang suka makan tembikai,
bila dapat tahu semasa mengandung pon elok diamalkan tembikai, lagi la saya dok pulun makan. nak2 semasa bulan puasa. kire dok pulun beli tembikai tambah stok. boleh dikatakan stok tembikai tak pernah putus.

 Itupon selepas saya terbaca pengalaman mama saly semasa di bulan puasa. so, sepanjang bulan Ramadhan hari tu, memang sedia maklum kan menu berbuka puasa kami setiap hari mesti ada tembikai. Kebiasaannya, buat jus tembikai atau potong je. nak sedap sikit buat jus tembikai laici. wah..! sedapnya air tembikai. tetiba kan (",)

Ini yang saya ingin berkongsi dengan uols..

Rasulullah saw bersabda..
"Apabila kamu makan buah-buahan, makanlah tembikai kerana buah itu buah syurga yang mengandungi 1000 berkat dan 1000 rahmat.
Memakannya menyembuhkan setiap penyakit."

Lagi sabda Nabi saw..
 "Perempuan hamil yang selalu makan buah tembikai akan
 melahirkan anak yang baik parasnya dan pekertinya."

"semangka (tembikai) adalah makan, minuman dan raihan (tanaman harum), mencucikan pundi kencing, membersihkan perut, memperbanyakkan air punggung,
mencerahkn kulit dan mengatasi kelemahan."

ppppsstt: Saya mohon maap andainya saya kurang bw ke blog uols sekarang ni.. nantikan pengumuman "istimewa" dari saya ye :-)




36 Comments

  1. Asslmkm ciksu.. Tembikai mmng sedap. Masa prgnt ni kta mmng xmkn sngt. Sbb xthu. Tp bila dh thu tu hritu mmng mkn. Tembikai kuning. Nikmatnya la hai.. Hrap2 dpt la mkan lg bila blik ipoh ni.. Kt sini jual sebiji besar2, xde yng dh potong. Nk mkn sorang. Rasa xberbaloi pula beli sbb nti cpat kecut.

    ReplyDelete
  2. Kami pun summer time ni selalu beli tembikai, tapi saya ni kalau tok laki tak potong hidang, memang tak bersentuh la tembikai tu hehehehe.

    psssttt ciksue dah selamat ker? debor la pulak.

    ReplyDelete
  3. Mkn puas2.. Dh bersalin nnt kna pntang sungguh..

    ReplyDelete
  4. Pengumuman ape tu cik su..x sbr nk tau

    ReplyDelete
  5. Oh.baru tau tembikai elok utk org mngandung. Yg sy dgr tembikai ni panas kalau mkn betul ke?...

    ReplyDelete
  6. Amboi.. bila tu nak buat pengumumannya....tak sabar nk tunggu ni

    ReplyDelete
  7. memang bagus tembikai ms hamil kan.. cuma lepas bersalin/pantang kena la berpantang makan tembikai..hehe sebab sejuk..

    ReplyDelete
  8. as salam sue, zaza pun peminat tegar buah tembikai hehe.. bulan puasa mmg xtggal buah tembikai :) takecare ye sue! doakn juga zaza prgnt mcm sue.tq.

    ReplyDelete
  9. patut hari2 ada menu tembikai masa bulan puasa tu yer :)
    pengumuman istimewa?.. memang Ros ternanti-nanti ni ha. heee.. dah ke ciksu?.. cer cerita sat...

    ReplyDelete
  10. akak, saya dulu masa mengandung pun mmg ajin makan buah tembikai, sebab buah tembikai buah kegemaran nabi kita, saya anggap ia sunnah, tambah2 baik untuk ibu hamil..

    ReplyDelete
  11. bulan puasa aritu tu pulun minum air tembikai jugak....boleh ganti air dlm badan tmbhkn puasa aritu mmg panassssssssss sgt sgt

    ReplyDelete
  12. owh,,baru tahu..
    tp lya xleh mkn..sakit urat..lepas eksiden kan..aritu minum air tembikai, berhari xleh bangun.

    ReplyDelete
  13. aritu ada terbaca mengenai hadis tu tak betul cik su..
    tapi makan apa2 pon baik je asalkan tidak berlebihan dan seadanya..

    ReplyDelete
  14. sue bersalin bila..jantina anak apa.. seronok dh dpt pegag baby kan :)

    ReplyDelete
  15. Pengumuman apa tu su. TAk sabar ni. Ker dah bersalin *wink*

    ReplyDelete
  16. Tahniah ciksue on your new baby,alhamdulillah sekarang dah bergelar ibu..tumpang ceria dari sini :)
    tembikai ni memang sedap,
    akak paling suka tembikai kuning

    ReplyDelete
  17. dah tau apa pengumuman istimewa tu..hihi.. mgkn ciksu sekrg dah selmt melahirkan.. aamiin.. mudah-mudahan ye ciksu..apapun kalau bleh, tunggu habis pantang baru upload pic baby. itu yg sebaiknya. tp ikut suka ciksu la kan. haha.. happy for u.. :)

    ReplyDelete
  18. Memang suka tembikai x kira time pregnant atau x pregnant...
    x sabar nak dengar berita baik ni.. semoga dipermudahkan... :)

    ReplyDelete
  19. Tembikai ni memang bagus kan sis..salah satu makanan Rasulullah:)

    ReplyDelete
  20. sue..btol tu..skrg akak prgnant pun tetap amalkn buah tembikai..hehe..tk boleh nk tggal buah ni..lg2 kalu bln puasa..best kan..
    mcm mna sue skrg,dh bsalin belom..kak x sabar nk tgok org bru..hrp2 dipermudh sglanya..

    ReplyDelete
  21. betul tu ....tembikai bagus amalkan mase mengandung..... bagus sue rajin cari maklumat...ye laa sape tak nak yg terbaik utk kandungan kite kan.... amalkan tau mane2 yg menjadi sunah nabi...berkat nanti anak yg bakal kite lahirkan...jgn lupe selalu mengaji okey.....sentiasa pedengarkan baby dgn bacaan ayat alquraan dari suara kite sendiri....

    ReplyDelete
  22. MENCUCI PUNDI KENCING YER?? PTTLAH SY MAKAN SALUNYA TERKENCING² DAH MCM TOBAT NAK MKN...

    AMBOIII SUPRISE SGT NAK BUAT PENGUMUMAN DAH BERSALIN YER.. TAHNIAH CIK SUE.. MAMA MIA DAH BG TAU...

    ReplyDelete
  23. Suami saya tak leh hidup kalau takda tembikai. Saya pulak biasa-biasa sahaja. Kalau ada jual murah kat Aeonbig tu memang kami beli barang 4,5 biji terus Ciksu..

    Dah bersalin ke belum ni? Masih menunggu hari lagi ke?

    ReplyDelete
  24. saya mmng suka tmbikai. Cuma kalau msim hujam takut nk makan sbb takut selesema@batuk

    ReplyDelete
  25. Saya pun suka tembikai... buah fav ni...

    ReplyDelete
  26. Sedapnya tengok tembikai..
    Makan sejuk2 memang mabeles :)

    ReplyDelete
  27. ye ke tak tau plak tembikai ni khasiat nya banyak mcm tu...tembikai mmng sedap tpi klu telajak mkn asik la nk tekucil ;p

    ReplyDelete
  28. Lya skarang xleh mkn tembikai.. nanti makin parah..sakit urat..kesan eksiden aritu.. aritu tringin sgt nk minum jus tmbikai..akibatnya berhari jgk xleh bngun..

    ReplyDelete
  29. ada perbincangan mengenai hadis tembikai ni... sangat daif...

    ReplyDelete
  30. tp dalam pantang kena pantang la betul2 tembikai ni..hehe

    ReplyDelete

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)