Burger Malaysia punya pasal la ni ^^

Syawal ke 8 tak ke mana2 pon. Duduk di rumah je. Walaupon cik abe dah start bercuti. Makanya, merajinkan diri menguli tepung untuk buat Burger Malaysia. 

Teringin sangat nak makan Burger Malaysia. Boleh je beli kalau nak makan sekadar untuk merasa tapi tu la nanti tak puas hati sape yang susah, ciksu jugak..! Bila buat sendiri kepuasan tu ada. Nak makan banyak mana.. terpulang.. sambal nak letak banyak mana pon suka hati le. Yang penting ikan bilis mau ranggup.
 Pastu makan masa masih panas2 tu. Ya Allah sedapnya lahai >_<


Gigih bin gagah le dok menguli. Dari melekat2 kat jari & besen merah tu sampai jadik ceng gituu. Haa, senget sebelah bahu ni. Hahaaaaa. Tapi tak pa kan demi burger Malasyia. 


 Tengok..! kemahen naik ye. Berganda2. Puas menguli demi burger Malaysia 


 Siap buat frozen lagi. Stok buat cik abe masa saya dalam tempoh berpantang nanti. kalau nak makan terus goreng aje. Kan mudah =_*


Ada donut juga. Guna je adunan yang sama. Lembut & gebus. Sedap di tekak. bentuk donut yang tak berapa nak comey sangat. Hahahahaaa..

UPDATE: 


Bahan-bahan:
1 kg tepung gandum
1 pkt yis (11 gm)
4 sudu besar susu pekat
1 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam halus
3 cawan air
1/2 cawan minyak masak
1 sudu besar shortening

Cara Membuatnya :
Bancuh susu, gula, garam bersama dengan air.
Di dalam bekas lain, campurkan tepung, shortening dan yis. Gaul hingga sebati.
Masuk kan minyak masak dalam bekas yang mengandungi tepung. Gaul rata.
Tuang air yang telah dibancuh tadi ke dalam bekas tepung sedikit demi sedikit. Gaul hingga sebati.
Uli doh hingga lembut, licin dan tidak melekat di jari dan bekas.
Tutup bekas adunan dengan tuala basah dan biarkan doh kembang selama 1 jam.
Selepas 1 jam, uli lagi dan buangkan angin.
Canaikan dan terap. Susun atas dulang dan biarkan 10 minit sebelum di goreng.

Goreng hingga kekuningan.

Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Burger Malaysia punya pasal la ni ^^"

sedapnya..lama tak makan burger kecik tu..

Memang gigih ciksu dok menguli tepung tu time tengah menunggu hari je.. tapi betul jugAK nak puas hati kena buat sendiri... :)

Asslmkm ciksu.. Aiihhhh.. Terliur nengoknya.. Nasib sy dh kt ipoh.. Blh la mtk mak buatkn.. Hehe

bestnyaa... rajinnya ciksu buat.. minta resepi burger malaysia tu leh..hee

alahai, anak mama tengok.. dia cakap "ma.. nak! ma.. nak! mamam... hihi

Aih rajinnya ciksu :) betul, kalau buat sendir memang puas hati..

rajinya..klu sy teringin mmng beli je la ;p

Wah buat stok trs... best ni... :)

burger malaysia kalo yg gebu2 tu memang sedap..saya pon suka

Rajinnya mama to be ni..untung en suami dan baby dpt mak rajin masak hehehe

sedapnya ciksu.. lama dah xmkn.. hehe.. ciksu, nnt bg alamat rumah. teringin nak tengok baby.. nk kenal juga ciksu in person.. hehe.. tp cm mane ye nk contact ciksu? hehe..

salah satu fevret saya. tapi tak suka klu yg jual letak timun sebab kadang rosak kuih tu bila timun rosak. rosak terus mood kite hihihihi

mantap,chef su..tetap rajin memasak ye..

dah bersalin ye?

pssttt... tahniah ciksue :D Allhamdulillah.

eh saya dah lama tak nampak burger malaysia ni, faveret jugak ni.

dah lama tak makan beger mesia ni hihi

terrernya ciksu buat berger melesia. mintak skit.

nampak sedap jer burger malaysia tu.. :)

bagus la sis..hehe..ada inisiatif tu buat frozen walaupon tgh sarat hehe

amboi kemain lagi burger malaysia depa..sedap lagi buat sendiri kan cik sue..yg frozen tu awalnya buat..lmbt lg kot nak pantang.hehe

Wah rajinnya die... mesti sedap kan

Rajinnya buat. Kn syok klw berjiran.

Ciksu.. ajar ldy pls cr nk buat ni... cksu jwb d blog ldy yer.. sb susah dh ldy nk geledah blik blog ni.. klu geledah pun blm tentu jumpe blik.. huhuhu

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF