Cara balut ketupat daun palas

Uols pandai balut ketupat daun palas tak..?

Saya boleh balut ketupat daun palas ni cuma tak berapa nak kemas. kalau kat kedah atau dalam family saya, arwah tok saya balut ketupat palas memang kemas & padat. turun ke mak saya & adik beradik perempuannya. semuanya balut kemas2. dari arwah tok ada lagi saya dok belajar balut ketupat palas ni, sampai sekarang tak pernah lulus. muahahaaaa. kalau lulus pon setakat dapat buat "ketupat jantan". bentuk tak cantik langsung. pastu nanti kalau rebus takut air termasuk dalam kelongsong. habis la kan ketupat palas tu nanti lembik..

Kalau buka daun palas, kendian kita balut daun palas untuk dapatkan bentuknya sebelum isi pulut, kita panggil "ketupat jantan". kalau dah isi pulut, kendian nak balut semula panggil "ketupat betina".. hahaaaa.. ! macam2 la panggilan kan ^^

CARA NAK BALUT KETUPAT DAUN PALAS


Caranya:

1. Ambil daun palas, simpulkan menjadi kon..
2. Kemudian isi pulut ke dalam daun palas.
3. Kemaskan simpulan daun palas. Ulang proses sehingga pulut habis.
4. Rebus ketupat yang siap dalam periuk. letak air, tutup periuk. air pandai2 la agak dengan kuantiti ketupat tu. selalunya kalau nak tau masak ke tak, tunggu sampai air kering. pastu akan ada bunyi.. ini cara mak saya la kan. lain orang lain caranya. ye dok..!


Isi pulut padat, balut pon kena kemas. jangan main balut je. kang air termasuk pulak.. 


Ketupat palas yang siap dibalut

kena balut kemas2 setiap bucu supaya air tak serap masuk masak merebus nanti.. 
lebihan tangkai daun palas tu boleh potong, kendian buat lapik dalam periuk sebelum merebus.. 


jemput makan ketupat daun palas di hari raya kelima >_<
uols pernah makan Ketupat Daun Buluh tak..?

ppssttt: gambo lama ni itu pasai pakai watermark lama.. bolehla erk..!




Previous
Next Post »
14 Komentar untuk "Cara balut ketupat daun palas"

Asslmkm ciksu.. Mak kta kn suka sesangat dengan ketupat ni tau.. Fav dia blh dikatakan.. Tp tu la.. Susah nk jmpa.

CN mmg tak lepas lagi membalut ketupat..takmo ler,snggup msak rendng lgi..lg senang ! hehe

Buat sendiri lg feeling bila mknkan QR... sedapnya nmpk...

hahha mmng tak pandai ler..pandai makan je ;p

Tak retilah cik sue nak buatnya .....makan taulah ....hehe
Tapi Raya ni belum dpt makan ketupat palas ni lagi. Pernah order dgn member org Ganu....dlm dia ada serunding....sedap sangat!

Ciksu nak tahu, Ros balik kampung mertua baru ni, Ros belajar buat ketupat sendiri tau. hihi.. first itme ok buat.. seronok je rasa bila buat, menjadi :)

ciksue...hanya org2 yg terpilih je yg pandai buat ketupat pals ni..macam kita..haha tetiba

raya ritu kami baru first time buat. mcm2 bentuk ada. sebab xmo termasuk air. ktorg kukus je. hihihihii

tak penah try balut ketupat palas ni. kalo ciksu balut jadi ketupat jantan, kalo saya, kot2 jadi ketupat pondan. hehehe.

tak penah makan ketupat daun buluh, tapi lemang periuk kera penah la makan. eh, ada kaitan ke.

Alhamdulillah.. Mmg reti buat...

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF