Resepi Susu Badam

sebenarnya saya dok cari susu badam yang dalam kotak tu.. saya tertengok dekat ig haniz zalikha kot.. tetiba teringin pulak nak rasa.. teringin sangat !! gigih la goggle nak carik kat mana untuk dapatkannya.. puas saya cari.. lain yang dicari, lain yang dapat.. ^^

tak dapat nak cari yang segera, saya jumpa 1 resepi buat susu badam.. blog akak ni dah lama tak berupdate.. saya jumpa dalam goggle pon dalam pages ke berapa ntah.. memang tak sabar nak cuba sebab dah teringin sangat2 nak rasa keenakkan susu badam :)



nak minta resepi tu, so carik kotak komen tak jumpa.. pastu terus saya hantar email kepada empunya blog.. 
tak sampai 5 minit akak tu balas..
punyala seronok.. minta izin nak try resepi susu badam tu sebab teringin nak rasa susu badam sesangatt. dapat je lampu hijau apalagi terus le membuatnya.. jenis tak nyabor (",)

kebanyakkan resepi yang saya jumpa rata2 ada campur dengan susu
tapi lain dengan resepi Kak WanSu
Kak WanSu langsung tak guna susu.. tapi hasilnya memang jadi susu.. 
betul2 ori punya susu badam 
 haaa, acaner tu.. 

meh kita tengok cara2nya,

susu badam asli

cukup 1 jag kecil tu untuk 2 orang minum..
minum sejuk pon sedap.. lepas buat terus minum pon sedap.. terpulang :)

nak buat pon senang aje.. apa yang perlu ada ialah 

Badam yang belum dipanggang

1 cawan badam rendam semalaman.. 
contohnya esok pagi nak minum susu badam malam ni rendam la.. dalam 6 @ 7 jam..
kemdian cuci, toskan.

kurma

boleh guna mengikut angka ganjil..
sama ada 3 biji, 5 biji, 7 biji atau seterusnya..
macam saya, saya guna dalam 7 biji.. so, rasanya tak da la manis sangat..
kurma ni kena rendam dulu.. rendam dalam 1 atau 2 jam sebelum dikisar.

air 

4 cawan air tapis
nak guna air masak pon ok je

pengisar

satukan kesemua bahan2 di atas.. 
kisar hingga halus.. 
kemudian tapis ambik susunya sahaja..
2 kali jugak la tapis
TAPI
hampas yang ditapis jangan dibuang ye.. 
tunggu nanti kita boleh buat sesuatu dengannya.. buat apa..? tunggu..

yang penting uols kena cuba buat & minum susu badam ni..!! sebab sedapppp yak matt oke. susu badam dah jadi minuman peberet saya sepanjang mengandung ni sebab rasanya terlajak sedappp, nak2 susu asli, kan !! tanpa sebarang campuran yang tak diingini. 

susu badam ni bagus untuk ibu mengandung, ibu menyusu & anak2 sekolah sebab ada badam & kurma. lagipon badam & kurma kan makanan sunnah. so, memang bagus diamalkan selalu. khasiat badam tu sendiri pon banyak untuk sesiapa yang mengamalkannya. boleh baca DI SINI KHASIAT BADAM 

selamat mencuba.. cuba tau, jangan tak cuba pulak.. ingat sesaje ke saya kongsi resepi ni dengan uols.. ^^


Previous
Next Post »
21 Komentar untuk "Resepi Susu Badam"

nak try la.. thanx untuk resepinya..
ciksu, kalau kita buat malam, keesokkannya baru nak minum boleh tak.. dia basi tak?..

terima kasih. Nak cuba juga nanti. Jemput join segmen bloglist saya semua.

Mmg 3 je bahannya ye? Badam, kurma, air.. Nampak gambar pun dah sedap :D

ohh...takde letak susu ye...sbb nama susu badam..hehe..macam sedap je ciksue..mmg bagus tu utk ibu mengandung :)

pelik kan diorang campur susu dalam susu badam.. kawan saya ajar pun tak masuk susu masa nak buat susu badam tu..mmg pior rasanya kata orang kampung.. hehe

macam nak cuba je susu badam ni. Tapi saye preggy baru 3 bulan lebih.

Assalamualaikum ciksu. heheh sedapnya. tak sempat buat pun. masa mengandung sheila amalkan madu, kurma dengan pati delima je. hehehe

eh baru tau rsa nya sma tak dgn susu biasa tu coz sy tak minum susu bila minum penin pale T_T

terima kasih su berkongsi resepi..tak pernah rasa lagi susu badam ni..nak mintak resepi su lah ye..

Assalamualaikum... sis boleh tak saya ambil resepi susu badam ni?

Kita nk try la..tenkiu nice sharing

Mohon izin nk guna resepi ni... :)

Assalamualaikum sis, izinkan sy Cuba ye..Terliur pulak baca resepinya..😆cuma nak Tanya..Cara penyimpannha mcm mana ye,tahan berapa lama kalau simpan dalam peti Sejuk sbb nk BG anak minum gantikan susu badan...Tq sis-ernie-

wslam akak..
sy try nk reply di tempat akak tp xda link plak. so, sy reply di sini je lah. hrap akak dtg semula lah.

rasa mmg sedap.. manis kurma tu je.lemak lemak badam tu

anak saya msa umur setahun lebih pon saya bg minum. so far dia x alergik dgn sumber kekacang..
baru blh try

berapa lama tahan?
setakat sy dok try buat.hri ni buat hari ni hbs.
x pnh biar lelama dlm esbok. sayang sbb kurma mahal badam pon mahal. hiks. so cepat cepat habiskan. pastu buat lgi. kiranya fresh lah..

wslm boleh. silaka ye..
selamat mencuba. rasanya mmg sedap..

wslm boleh. silaka ye..
selamat mencuba. rasanya mmg sedap..

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF