Tips Untuk Membantu Pasangan Yang Ingin Hamil

Tergodek message di FB member sekolah & kerja.. terjumpa teks kiriman Kak Qila semasa beliau pon tengah berusaha nak dapatkan permata hati sulung juga. kalau tak silap saya 3 tahun juga la Kak Qila berusaha. alhamdulillah, setelah pelbagai usaha dijalankan, akhirnya beliau pon berjaya mengandung juga. sekarang dah ada 2 orang anak. 
itupon setelah beliau berpindah ikut suami bertugas ke Indonesia.
 rezeki beliau di sana :)

Jemput baca ye, saya berkongsi dengan uols pulak.

Persoalan 
"Bagaimana saya boleh mengandung..?
 Apakah yang perlu saya lakukan untuk mengandung..?

Dan ada juga yang bertanyakan dalam bentuk yang lebih khusus iaitu, bilakah saat terbaik untuk melakukan hubungan seks (waktu subur wanita), 
berapa kali perlu dilakukan, 
posisi dan cara serta kaedah terbaik semasa hubungan seks untuk meningkatkan kemungkinan untuk hamil.

Beberapa Tips Untuk Hamil 

1. Waktu terbaik untuk melakukan hubungan seksual

Adalah penting bagi pasangan yang inginkan zuriat mengetahui masa yang sesuai untuk melakukan hubungan seks iaitu pada waktu wanita subur (masa pengeluaran telur @ ovulasi). Bila dan bagaimana untuk mengetahui waktu subur anda? Anda boleh dapatkan ovulation kit di mana2 farmasi. Ovulation kit ini boleh membantu anda menentukan bilakah masa subur anda. Anda perlu tahu bahawa telur yang matang hanya hidup 24 jam sedangkan sperma pula hidup 48 hingga 72 jam dalam tubuh wanita. Oleh itu, sekiranya anda melakukan hubungan seks sebelum saat ovulasi lebih baik berbanding selepas ovulasi.

2. Kekerapan melakukan hubungan seksual

Ini adalah bergantung kepada setiap pasangan itu sendiri. Tidak ada angka @ fakta yang tepat yang dapat memastikan berapa kali seseorang itu harus melakukan hubungan untuk hamil. Ada wanita yang hamil hanya dengan satu kali sahaja tetapi ada juga yang memerlukan waktu yang lebih lama. Bagaimanapun yang paling penting ialah "berapa kerap" anda melakukan hubungan pada " waktu subur". Sebab, jika anda melakukan hubungan banyak kali pun, tetapi bukan pada masa anda (isteri) subur, potensi untuk mengandung tetap tipis atau boleh jadi langsung tidak ada.

3.Nikmati proses hubungan seksual anda

Daripada penelitian pakar menunjukkan bahawa ketika seorang wantia mencapai orgasme - klimaks semasa hubungan kelamin - akan membentuk suasana alkaline pada vagina yang mana sperma suka keadaan ini, berbanding keadaan normal vagina. Jika anda mencapai orgasme pada saat yang bersamaan atau sesaat sesudah pasangan anda ejakulasi maka kesempatan sperma untuk selamat sampai di servik - rahim - lebih tinggi.

4. Posisi hubungan seksual

Posisi seks yang dicadangkan berikut ini mungkin dapat meningkatkan kemungkinan terjadinya kehamilan. Posisi suami di atas adalah yang terbaik untuk anda hamil. Letakkan sebuah bantal kecil dibahagian pinggul anda, sehingga pinggul anda beristirahat untuk menampung sejumlah sperma selama 15 minit atau lebih selepas anda berdua mencapai klimaks bersama sama.

Keadaan ini akan memudahkan sperma berenang ke dalam rahim. Jangan menggunakan bantal yang besar dan terlalu tinggi, kerana ia akan menyebabkan sperma terkumpul dibelakang rahim sahaja dan ini akan menyukarkannya untuk berenang dan bergabung degnan sel telur, yang akhirnya menjadikan usaha anda sia-sia saja.

Manakala posisi seksual yang perlu dielakkan bila anda ingin hamil adalah posisi wanita di atas, duduk atau berdiri, yang akan menyebabkan sebahagian dari sperma keluar dan hanya tersisa sedikit sperma yang mencuba berenang ke arah sel telur. Hukum graviti.

5. Jangan banyak bergerak setelah melakukan hubungan seks

Tidak ada bukti yang menunjukkan bahwa jika anda tidak bergerak gerak selepas hubungan akan meningkatkan potensi untuk hamil. Karena sebenarnya sperma sudah berada di dalam servik - rahim - sesaat setelah ejakulasi. Namun adalah digalakkan agar anda memberi masa untuk sperma berenang ke servik seperti yang diterangkan sebelumnya. Anda juga diingatkan agar tidak membersihkan vagina anda dengan cairan pembersih vagina setelah melakukan hubungan seksual kerana cairan pembersih vagina adalah bersifat toksic untuk sperma.

6. Buat para suami

Para suami sebaiknya menghindari memakai seluar dalam yang terlalu ketat atau mandi air panas, ini kerana ia akan menurunkan kemungkinan kehamilan kerana proses penekanan atau panas kawasan testis (pembentuk sperma). Ini berkait dengan tabiat atau amalan kebiasaan.

7. Relaks 

Setiap pasangan suami isteri perlu sentiasa tenang dan tabah dalam menghadapi apa jua stress @ tekanan. Ini kerana stress atau tekanan terhadap sesuatu masalah ini mampu menurunkan keupayaan untuk hamil.

8. Jaga kesihatan anda 

Menjaga kesihatan adalah asas yang paling penting. Pastikan tubuh anda cukup nutrisi. Perlu diingatkan bahawa wanita yang sihat akan lebih mudah hamil daripada yang mempunyai berat badan yang berlebihan atau kurang.

Tips di atas diharapkan dapat membantu anda untuk meningkatkan kemungkinan untuk hamil. Anda perlu tahu, hanya 30% sahaja dari jumlah sperma yang bertemu dengan telur di dalam rahim akan berhasil untuk melakukan kehamilan manakala 70% lagi gagal walaupun anda telah melakukannya dengan betul.
 Jadi anda harus menunggu & mencuba lagi.

Sekiranya telah mencubanya sehingga 1 tahun tanpa membuahkan hasil maka adalah penting untuk anda & pasangan merujuk kepada doktor pakar untuk dapatkan rawatan dan khidmat rundingan yang terbaik.

Jodoh, rezeki & anak adalah ketentuan & anugerah Allah,
 bagaimanapon anda harus berusaha sebaik mungkin untuk meraihnya.    
 Dr pakar adalah perunding terbaik untuk membantu anda mendapat anak.

Yang paling penting, sikap keterbukaan antara suami & isteri untuk sama sama berfikir, berbincang & berusaha untuk mendapatkan anak.

Rancang hubungan seksual anda, niat dengan ikhlas, 
berdoa kepada Allah & ikut pesanan serta nasihat doktor.
 Insya Allah anda pasti berjaya.


ppssstt:
 ...saya just copy paste apa yang Kak Qila bagi pada saya. sumber tak pulak disertakan. 
...semoga dapat membantu pasangan yang masih berusaha untuk hamil. 
...doa saya semoga urusan kalian untuk hamil/ mengandung juga dipermudahkan.aamiin (",)


Previous
Next Post »
17 Komentar untuk "Tips Untuk Membantu Pasangan Yang Ingin Hamil"

Asslmkm ciksu.. Mekasih share info ni wlpn skrng sy tgh prgnt.. Moga dpt membntu kwan2 yng sedang berusaha..

Nice sharing. Moga ramai yg mendapat manfaat daripada entry ni

tips yg menarik utk mereka yg mencari2 ilmu pasal bende ni sue.... mcm ni la bagus, bile kite dah berjaya kite bantu plak mereka2 yg lain...in sha Allah moga ade rezeki mereka kan sue...

Assalamualaikum ciksu, hehehe nice tips. dulu setahun lebih gak cuba ikut apa yg orang dok bagi (tips)... taktahu mana yang berkesan sebab sheila monitor waktu subur guna apps kat telefon. sebab period takpernah teratur. pasrah kita. tapi bersyukur jadi insan terpilih. alhamdullilah. ciksu, bila due?

Semoga dpt membantu kepada mereka yg masih berharap utk mendptkan zuriat...

thanx ciksu untuk perkongsian ni...

insha Allah,mudah mudahan dapat masuk kelab ciksue :)

Terima kasih tips yg amat berguna..:)

Fuh... penuh dengan info dan pengalaman...

Thanks for sharing kak. Scha ada tag akak. kalau rajin, jemputlah main sekali. hehe

http://www.schanazri.com/2014/08/7-things-about-scha-nazri-versatile.html

Bagus info ni untuk sesiapa yang cuba untuk hamil. Sharing is caringkan, Ciksu!

usaha tangga kejayaan tetapi Allah juga yg menentukan

Perkongsian yg bagus..harap dpt membantu mereka yg ingin hamil :)

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF