Tudung kanak-kanak


Kematian Lagi..

masih tak dapat nak berblogwalking dengan jayanya.. kekangan masa..
kebetulan hari ni mak saya ada buat kenduri arwah hari terakhir pak sedara saya + arwah adik + kenduri kesyukuran sempena cukur rambut permata hati saya hari tu.. untuk cukur rambut tu just buat pulut kuning + kurma itik.. selebihnya lauk kenduri macam biasa... panggilan pon hanya orang kampung + sedara mara terdekat saje.. 

elok aje menanti orang masjid datang rumah, dapat satu lagi berita kematian.. 
Allah Hu Akhbar.. berturut-turut.. ini pon elok habis kenduri 7 hari pak sedara saya..
arwah (Long Minah) yang meninggal tadi pon keluarganya ada hubung kait dengan keluarga saya juga.. 
arwah tok nek saya dengan arwah tok Long Minah 2 beradik.. 
kesahnya, arwah jatuh bilik air 2 minggu lepas.. kendian masuk ICU selepas kena bedah buang darah beku.. kemarin dengar khabar kena tebuk di leher.. ternyata Allah lebih sayangkan arwah.. dijemput pada hari Jumaat yang penuh barakah.. 

baru2 ni lepas ngurut saya ada suarakan pada mak, kalau mak nak pergi melawat saya nak ikut juga.. mak kata tunggu selesai buat kenduri memang nak pergi melawat lagi.. sebab sebelum ni mak saya pergi, saya masih dalam tempoh berpantang.. lagipon saya masih lemah, nak pergi melawat orang sakit di wad ICU.. memang ramai yang tak galakkan pergi.. 
kebetulan wad yang orang kampung saya meninggal 2 minggu lepas duduk di situ juga.. arwah pak sedara saya pon di situ juga.. so, pendek kata.. memang yang tahap kritikal bilik arwah2 duduk tu.. 

rata-rata terkejut tadi masa dapat berita kematian arwah.. sungguh tak sangka..
segala urusan mandi jenazah diuruskan di hospital.. 
jenazah sampai di rumah keluarganya sebelum asar.. keluarga arwah sekampung dengan pak sedara saya.. jam 6 petang selamat dikebumikan. 
ajal maut hanya Allah Maha Mengetahui.. 
Al-Fatihah. 

ppssttt: tunggu saya datang melawat uols ye.. in shaa Allah selepas raya haji gamaknya :)



24 Comments

  1. Asslmkm ciksu.. Semua telah tertulis kn..
    Salam takziah..

    ReplyDelete
  2. Sesungguhnya mati itu dekat...kita pun tak tahu bilakah giliran kita pula...semoga roh arwah dicucuri rahmatNya...Al Fatihah.

    ReplyDelete
  3. inna Lillahi wainna ilaihi rojiun
    salam takiah buat keluarga ciksue

    ciksue take care yea
    jangan lasak-lasak sangat naa
    teringin nak tengok baby tecik
    wassap gambo boleh :)

    ReplyDelete
  4. kita tak telepas dri kematian yang pasti itu..alfatihah kak

    ReplyDelete
  5. Innalillah...ajal datang mmng tade sapa yg tahu kan T__T
    arini pon nenek sedara sy meninggal sakit tua...

    Selamat hri raya aidi adha cik sue kiss skit kt bb ek

    ReplyDelete
  6. Innalillah... hari tu, time arwah nenek meninggal akk x dapat balik coz anak opperation, sedih coz cuma taw berita melalui wassap... itule nasib perantau

    ReplyDelete
  7. innalillah.. bila ajal dah menjemput..

    ReplyDelete
  8. QasehnyaRania, takziah diucapkan..
    Sedih bila dengar berita kematian lebih-lebih lagi kepada orang yang kita sayangi..

    ReplyDelete
  9. Salam takziah. Moga dicucuri rahmat keatas rohnya.

    ReplyDelete
  10. daripadaNya kita datang, kepadaNya jualah tempat kita kembali..salam takziah..

    ReplyDelete
  11. Innalilah wainalilah hirajiun. dariNya kita datang kepadaNya kita kembali. moga awrah ditempatkan bersama para solehin

    ReplyDelete
  12. al-fatihah...cik sue klik2 rhb hp n maybank

    ReplyDelete
  13. as salam..
    seronok bc pengalaman org nk bersalin ni..dalam takut2 ada kemanisannya..itulah pengalaman yang sangat indah...

    salam perkenalan..jom singgah blog saya..

    ReplyDelete
  14. Alfatihah buat mereka yang sudah pergi dijemput Ilahi. Sempat baca tajuk je Ciksu sebelum ni, hari ni baru dapat datang singgah. Sibuk ngalah orang dalam pantang lagi *__*

    ReplyDelete
  15. salam ciksu..
    maaf baru tahu..
    salam takziah..semoga mereka yg telah pergi meninggalkan kita ditempatkan disisi hambanya yang solihin..
    aaminn...
    alfatihah...

    ReplyDelete
  16. Innalillahi wainna ilaihi raajiuun

    ReplyDelete
  17. Alfatihah buat mereka yg telah pergi....Gitulah kehidupan Sue...ada yg lahir ada jugak yg pergi

    ReplyDelete
  18. begitulah kehidupan..setiap yg bernyawa pasti melalui mati, cuma kita taktau bila lagi..

    semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh

    ReplyDelete




Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa

Allahumma aamiin aamiin aamiin ya Rabbal alamiin