Pantang Larang Semasa Mengandung

masa mengandung semua orang dok bagi nasihat itu ini.. ini boleh itu tak boleh.. jangan buat macam ni nanti bla.. bla.. bla.. masuk telinga kanan pastu sumbat kapas.. simpan dalam kepala.. selagi tak bercanggah, saya okje.. lagipon yang bagi nasihat pon dah makan garam dulu dari saya kan.. so, apa salahnya ikut..

macam mak saya sendiri selalu pesan  kalau buang sampah jangan ikat mati.. pastu kalau beli barang, plastik yang diikat mati tu, jangan terus dikoyak atau digunting.. duduk buka ikatan tu sampai boleh.. ini memang mencabar.. tapi saya tetap buat..

kebetulan mak perak bidan kampung. turut berpesan
  jangan makan nasi sejuk tak elok untuk anak dalam perut..
jangan pakai baju koyak.. kalau pakai tudung jangan belit-belit sangat.. ini saya memang buat. last saya pakai shawl masa pergi event CTDK. selepas tu memanjang je pakai TUDUNG BAWAL & TUDUNG ALA2 BIBIK.. 

ngah adik mak pulakk sokmo pesan setiap kali lepas mandi hisap air hujung rambut.. untuk mudahkan bersalin katanya.. yang ni mak saya & mak perak pon ada pesan jugak.. kadang ingat buat, kalau terlupa tak buat la.. 

opah cik abe pon tak ketinggalan.. lagipon opah bekas bidan kampung juga. sekarang dah tak aktif sebab uzur.. pesan opah setiap kali lepas mandi jangan belit tuala dekat leher.. yang ini memang tak pernah buat..

mulut & perilaku pon kena jaga juga semasa mengandung.. jangan main ikut sedap mulut je nak kata apa.. pernah dengar pepatah lama "kerana mulut badan binasa.."

bila semuanya bagi nasihat serupa tu, saya jenis tak banyak tanya.. ikut je la (",)

setakat yang saya ingat & saya praktikkan yang ini aje la.. kalau ada yang lain uols kongsi2 la erk kat kotak komen.. mana tau nanti kalau readers atau followers saya baca dorang pon boleh tahu serba sikit kan.. sharing is caring ^_^
Previous
Next Post »
20 Komentar untuk "Pantang Larang Semasa Mengandung"

Asslmkm ciksu.. Ada bbrpa prkara tu mak pesan juga.. :)

dlm bnyk2 tu yg penah dengar jgn lilit tuala kt leher je yg lain tak penah dengar ;)

salam cik su...dh lama nat xjengah blog ni..hihii...eh,yeaka...nat xpernah dengar pun pantang larang macam cik su ckp tu...pa yang cik nat dgr dr mama cik nat,dia pesan jgn tutup lubang yang dikorek..jgn potong rambut masa baru preggy ni..pa lagi ek..lupa lah..hihi..pa pun,thanks for the info..

Rindu menjelma kembali..
IbuAqil dtg jenguk2 sini..
Rindu org sini.. ;)
Pintu umah EmIenAqil dah bkk blk syg..
Jmpt ler singgah..

Salam ciksu,..banyak juga ya pantang larang semasa ngandung..a

Salam ciksu,..banyak juga ya pantang larang semasa ngandung..a

Memang banyak pantang larangnya, Ciksu tapi saya ni pulak masuk telinga kanan keluar balik telinga kiri. Tak sempat nak praktik. Tapi yang paling saya ingat masa saya mengandung, kakak saya tak bagi Hubbydearie makan tembikai kikis dengan sudu macam tu je. Hubbydearie pulak memang jenis tak boleh nampak tembikai. Tak sempat kita potong elok-elok dah dikikisnya dengan sudu suap masuk mulut!

ada juga jijah baru tahu pantang larang ni.. thanks ciksu kongsi..

adakalanya kata2 org tua ni kena ikut jugak kan... walaupons emuanya kuasa Allah SWT

Bila dlm pantang memg byk kena buat

Bila dlm pantang memg byk kena buat

Ada sebab orang2 dulu suruh berpantang bagai.. Orang kita antara nak ikut dengan tak ikut je...

Sy buat yg mana rasa x bercggah dgn hukum syarak...

Lady dh x ingt dah pntg lrgnye.. huhuhu.. sb main bedal jerk.. huhu

Kalau akak, dipesan jangan makan tak betempat, maksudnya jangan makan sambil berjalan atau tak duduk masa mengandung, supaya anak tak menyuap yg bukan-bukan nanti.

Lagi dilarang makan dalam pinggan atau cawan yang sumbing.

saya pula gunting
abah selalu dok pesan letak gunting yang boleh dilipat pada kunci
tak tahulah pasal apa, ikut je =)

sama la byk jugak pesannya. tp byk yg ingt2 lupa ihihihi. nanti kalau pregnant lagi boleh la amalkan petua ciksu ni

Memang banyak pantang org dulu².

Mcm² pantang org tua.. Family sya tak adalah pantang² teruk.. Sekadar biasa walau umy pun boleh membidan org

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF