Bila Si Anak Mengeliat

macam pelik pulak bunyinya tu kan. apabila sekali sekala menyebutnya. korang pernah dengar tak pesanan dari penaja yang berbunyi begini..

"bila basuh baju baby jangan diperah, nanti baby mengeliat.."

haaa.. ada siapa-siapa pernah dengar tak..?

nak dijadikan cerita, sesungguhnya saya memang tak tahu menahu pon pasal ni.
sebabnya mak-mak tak ada pulak yang berpesan tetapi sebaliknya bila member saya yang dah ada 2 orang anak datang ziarah hari tu, bagitau pasai mende ni. terkezut oke :*)
padahal nak tergelak sebab memang ada buat pon.. 

untuk ke sekian kalinya.. setelah permata hati saya dilahirkan , semua kain bajunya adik lelaki saya yang basuh. siap perah la kan.. so, memang perasan anak saya banyak kali mengeliat. memang mengeliat yang beria-ria tu haaa.. kaw-kaw  punya mengeliat.. 
bila cakap dengan mak, mak kata tak ada apa la, exercise katanya.. hahaha.. 
apa-apa aje lah kan..
yang syioknya mak saya siap keringkan baju anak saya tu guna spin lagi
kata mak kalau tak spin bila masanya nak kering.

mak saya cuma pesan 
"bila basuh baju jangan direndam baju tu lelama, nanti takut anak kembung.."

alhamdulillah la sejak masuk umo 4 bulan lebih ni, anak saya dah kurang mengeliatnya..
kembung perut pon rasanya tak lagi..

pppssttt: macam-macam kan :) 
Previous
Next Post »
24 Komentar untuk "Bila Si Anak Mengeliat "

erkk?? macam tu ke?

first time dengar ni..hihi

sungguh lah ciksu? baru tahu ni. hahaha. takpe. lambat lagi nak ada anak. hihihi :)

Hahha tak pernah dengar punnnnnn benda macam ni.

ha'a penah dgr gak tapi tak sure la bleh pecaya ke tak..

queenpink pernah dengar..cakap orang tua dulu2 :) tapi apa kaitan bila basuh baju baby jangan diperah, nanti baby mengeliat.."
queenpink masih tak faham :)

tu la yg org tua2 ckp tp akak xpenah ikut pun..spin tetap spin,hehe..

yang baju jgn rendam nanti anak kembung perut tu biasa dengar.tapi saya fikir cara lain..lagi lama kita rendam lagi banyak bakteria terkumpul.so basuh la cepat2. lagipun baju baby..bukan kotor sangat...setakat muntah susu je pun
bab mengeliat tu..rasanya baby cuma bleh baring je..x de pegerakkan lain pun dia bleh buat dgn sendiri.sekali sekala merenggangkan badan.kita pun kalau baring lama2..mau sakit urat badan ni
ini pandangan saya je cik su..

hihi..org tua2 ramai y pesan camtu.. satu lg towel jgn belit rambut, tkut pusat ank terbelit..ntah la.. klo ye pon kebetulan kot

akak pun baru tau ni
thanks sharing
alhamdulillah baby n mommynya sihat yea :)

alamak.. kalo basuh baju dalam washing machine baju kena spin, camno lak tu..

hihi..

kak nad mmg ada dengar. makpak mertua la banyak pantang larang yg camtu. sbb depa lama dok kg kan.. klu ikutkan mcm2 lagi.. ada yg mcm xleh percaya je, tp bila depan depa kita ikut la kan, jaga hati depa..mana yg mcm pelik ja tu, balik umah kami buat jugak hehehe...

Mcm tu pula eh.. Bab jgn rendam bju tu mak sy pun pesan.tp bju zahra basuh ngn mesin..

Mcm tu pula eh.. Bab jgn rendam bju tu mak sy pun pesan.tp bju zahra basuh ngn mesin..

iya jijah pernah dengar.. tp jijah buat juga.. so far hakimi xde msalah juga

biasalahtu... cam penah dengar... tapi memang selau basuh baju bebipun tak beria ngat...

Haha.. Pernah dgr ni.. Tp mitos aje semua tu.. Xbetul pun.. Kalau ada nampak sama tu kebetulan je.. Mcm adik sya jenis percaya semua benda ni, sampai gaduh² xbg perah baju anak dia sbb org Kelantan kata perah baju nanti anak sakit urat.. Hehe

mak saya ler tu pesan kat somi .. jgn di perah baju baby tu beria sgt.. nnt bdk mengeliat .. kesian .. huhuhub .. tu masa amir kecik² duulah.. rendam pun x bg..

whattttt??? bukan mengeliat tu untuk betulkan urat ker?? okay lah tu... karang kejung pulak urat tu keras je sepanjang masa

haha... org lama mmg mcm2 pntg larang... sy pun biasa.. tapi tak ikut pun..

yang jangan rendam baju tu pun mama ada pesan jugak. takut anak kembong perot. sampai sekarang takut nak rendam baju dia hihihihi

hehe...tak usah percaya sangatlah cik su
benda yang mendatangkan khurafat ni biasa saya dengar aje =)

fuyyo!!!!!! x pernah dgr pun pasal perah baju = mengeliat tu.. huhu.. macam2 la ek

Pernah dengar gak. Tapi biasalah, orang dedulu byk pantang larangnya.

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF