Jalan-jalan Makan Kenduri

alhamdulillah kemarin cuaca sangat mengizinkan.. berbanding hari sebelum ni hujan turun hari-hari.. tak lebat mana walaupon hujan turun renyai-renyai tapi memang basah la juga kalau kena.. tak selesa pulak kalau nak ke mana-mana bawa anak kecil kan.. sian dia nanti.. 

maka dapat la pergi makan kenduri.. ada 3 jemputan.. kesemua destinasi jauh-jauh.. cuba penuhi jemputan ^___- 

sejuk mata memandang ke sawah.. 
sebelum pergi kenduri singgah jenguk tok long yang dah uzur sekejap..


destinasi pertama
di sini menu pon best-best.. biasala ala kampung.. ada ayam masak merah, ulam cabai, gulai nangka, keladi masak asam pedas, ikan talang goreng bawang.. 
saya makan nasi lauk ayam, sambal belacan, ikan masin je.. 
maklum le masih berpantang makan lagi.. nak ikut sangat kan.. itu aje lah makanannya.. 
saya okje :’)

paling menarik di sini ada air balang.. banyak jenis air juga disediakan.. antaranya air tebu, bandung cincau, sirap, oren, asam boi & jagung.. pilih aje lah nak yang mana..
 cendol pon ada.. 


pengantin lelaki ni adik kepada kawan arwah adik saya
nama abang pengantin Fikri, sama dengan nama arwah adik saya, Fikri juga..
persamaan antara abang pengantin dengan arwah adik saya ialah dorang sama-sama tamat latihan pada tahun 2006 di Port Dikson..  
semalam mak menangis saat berpeluk dengan mak pengantin lelaki :’(
al-fatihah


destinasi kedua
rumah adik ipar pak menakan
menu di sini pon best..
menu kampung juga.. ada ayam goreng berempah, ulam cabai, gulai daging campur rebung, acar buah.. 
selain itu, ada laksa, roti jala kari ayam, rojak buah & teh tarik 

 sambal belacan je saya cari..
gulai daging di sini campur rebung, so, tak ambil pon


 destinasi ketiga..


 ke rumah cikgu sarina.. cikgu sekolah rendah saya.. sangat meriah sebab ada 3 pasangan pengantin.. kesemuanya anak dara.. alhamdulillah buat dalam satu majlis.. jimat kan :) rumah tengah bendang/ sawah.. sejuk je muka bila disapa angin :’)
menu makanan pon meriah.. ada nasi putih, lauk kampung, ayam percik.. ada mee kari, bihun sup..

buah tangan dari ke tiga-tiga buah rumah
3 orang makanya dapat la 9 bungkus 

inilah hasilnya..
 ada kuih muih macam-macam jenis, gula-gulasumi, kopok 
letak satu bekas dah boleh buat minum petang cicah milo :) 
alhamdulillah rezeki kenduri kawen kan  

ppppssst: teringat zaman kecik dulu, siap dapat nasi bungkus dengan lauk dan telur
sekarang digantikan dengan yang lebih mudah

Previous
Next Post »
15 Komentar untuk "Jalan-jalan Makan Kenduri "

banyaknya ciksu makann. hahahaha :P syoknyaaa ada kenduri dekat tengah bendang. nani penah berangan nak ada rumah dekat tengah bendang. hahahah :P

skrg musim kenduri kawen kan..yg last tu mmng senang sekali harung 3 org betul2 jimattt

Sekarang ni memang musim kenduri...kenduri kawen...kenduri bersunat ...bertunaang dan berendoi...

Tiap minggu makan free...tapi makan free lauk kampong lagi sedap...

wah..untunglah dapat pegi kenduri.IbuNoey dok terperap dalam rumah sebab tak sihat.kena pula hubby pegi Ops Banjir..

banyak dapat jemputan ye cik su
sedap dengar ada gulai rebung tu

musim cuti sekolah ni penmuh dengan aktiviti makan kendurilah ye ciksue..untung baby dpt jalan2.hehe..mesti baby behave tak meragam kan..

byknya buah tangan dpt.klu baby dh besar ni kejap je licin jajan ni semua.

best2..makan nasi kenduri lagi tuu

ulam cabai tu macam mana? ada mcm2 jenis ulam lepas tu cicah dengan sambal belacan?

Banyaknya kenduri... Syok la makan..

Tu dia...sekali 3 kenduri. Memang kenyang terlampu nih ☺

Kenyang macam ni. Macam-macam menu pun ada. Paling terliur bila baca keladi masak asam pedas. Aduhai...

Sekarang ni jarang dapat telur rebuskan Ciksu. Biasanya sesuai untuk budak-budak. Kalau bawa anak-anak, memang mereka sukalah dapat macam-macam makanan!

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF