Khasiat Pucuk Lemuni

pertama kali makan pucuk lemuni semasa dalam berpantang hari tu. itupon mak perak yang bawakkan untuk menantunya ni haaa.. kalau tak dibawa maka tak kenal la saya dengan pucuk lemuni ni. bila dah kenal terus jatuh cinta.. haa.. acaner :D

pucuk lemuni ni ada 2 jenis, alhamdulillah saya berpeluang makan kedua2nya.. 


pucuk lemuni putih

pucuk lemuni ungu atau hitam 

apa rasanya pucuk lemuni.. 
haaa, rasa ulam la. pahit2 gituu tapi sedappp..
ala, sedap cara orang dalam pantang makan :) 

antara khasiat pucuk lemuni ni.. menurut mak perak salah satunya untuk awet muda dan sangat elok untuk perempuan yang baru lepas bersalin. bagus untuk peredaran darah. dengar aje untuk awet muda laju je kunyah.. haahaha.. padahal sebelum tu masa memula tengok.. ulam apa ni?? masak le nak kena makan :

kalau uols nak tahu, pucuk lemuni pon boleh dibuat nasi. buat masa ni saya belom sempat lagi nak merasa makan nasi lemuni sebab masa adik ipar saya nak masakkan nasi lemuni tu saya dah pon selamat balik ke Kedah. melepasssss 

mak perak ada tanam pucuk lemuni ni tapi pokoknya saya belom tengok pon. kalau uols nak tahu lebih lagi cer la try goggle oke ;) 

korang pernah tengok atau makan tak pucuk lemuni ???









Previous
Next Post »
27 Komentar untuk "Khasiat Pucuk Lemuni"

Masa kat kg dulu mak ada tanam pokok ni. Mai kl jgn harap la nak jumpa. Mak akk sll buat ns ulam ni. Sedap klw makan dgn ikan kering. Akk sll jumpa yg hitam. Yg putih tu x perasan

pernah dengar pucuk lemuni tapi tak pernah tengok :)

assalamualaikum...pernah dengar sebelum ni tapi tak pernah tengok. dgr kata pucuk lemuni ni antara ulam yang digunakan utk buat nasi ulam

Macam tak pernah makan. Tgk pucuk mcm tak cam tu..

xpenah tengok tapi pucuk ni senang dapat ke?

Kakak tak kenal lagi pokok lemuni. Teringin nak carilah. Pertama kali tahu lemuni masuk blog PCL (yg isterinya MamaDiana) tu..

jiran sy ada tanam yg warna ungu tu tapi tak penah la plak nk mkn ;p

byk jgk khasiat pucuk lemuni ek.. xpa2 phit pun telan.. sbb bgus utk bdn kita..

Saya pernah makan nasi lemuni, semasa pantang mak jiran dari Perak masakan..

Rasanya sedap juga

sedap pucuk lemuni ni buat nasik.last mkn masa kecik2 dulu je.skang ni ssh dah nk carik.tiba2 rasa telan air liur plak nak makan nasi lemuni.sedapnya!

memang sedap kan. kira pun lebih suka makan ulam dari sayur yang dah masak. rasa dia lain hihihi

husband Ros pernah cerita pasal pucuk ni. dia kalau bab ulam ulam ni, tahu lebih.. tak macam isteri dia ni. slow bab ulam ulaman . hihihi

Pandainya la QR makan pucuk2 ni.. saya mmg tak pandai mkn pucuk2 or ulam2..

Pernah dengar, tapi tak pernah makan rasanya..

Salam QR.. dah bersalin yea? tgk tu, lame tul tak masuk blog QR..sori sgt2.. dulu QR selalu gak nampak kat Blog Me.. Selamat Bersalin n berpantang yea.. so, camner.. dah sihat ke? baby sihat? nnt nak tgk entry2 QR sebelum2 ni.. kene tau citer selanjutnye..manyak ketinggalan ni.. hehehee...

Xpernah makan lg.. nampak sedap. Dengar nama penah la

tak pernah tau dan tak pernah makan,baru2 ni je pernah dengar taktau la kot2 ada nama lain bg pucuk ni..hehehe

kat mana boleh beli lemunni? i tak dapat jumpa kat selangor.

first time tgk n dengar..hehe tp khasiat bagus kann

Pernah dengar. Tapi tak tau pernah makan ker tak.

tak pernah dengar apatah lagi makan

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF