Pengalaman Berpantang 44 hari ^^

sepanjang berpantang saya berpantang betul2. tak ada nak ngelat2. apa yang diberi makan itu aja yang saya makan. tak ada nak minta yang bukan2 atau pelik2.
teringin tu jangan cakap la. time2 tu la nampak semuanya sedap2 pulakkan ^-^
dah la masa berpantang tu saya balik perabih di kampung. musim buah kayu pulak.
 alahai :) telan air liur je manjang.. 

bagi saya setakat 44 hari berpantang, apalah sangat kan.. selama ni dah makan macam2 kot. 6 tahun tunggu, apa salahnya berkorban sikit. demi anak & juga kesihatan diri sendiri.. nanti kita juga yang nak jaga anak.. kalau kita sebagai mak sakit, acaner!!!

cukup la sepanjang tempoh berpantang hari tu saya diuji dengan sakit bisul.

pergh.. 3 hari 3 malam kot saya menangis. sakit ya amat sangat.. nak2 masa bisul tu dah jadi mata, tunggu masa nak pecah.. ALLAH!! tak terkata sakitnya.
mujur si anak memahami. elok pulak dia tak meragam di saat saya sakit tu 
mau je tido dengan ayahnya.. 

berbalik pada berat badan yang berjaya saya perolehi dalam entry lepas..

bagi saya sendiri, sebetulnya kita kena jaga pemakanan dalam tempoh berpantang 44 hari.tu.
pemakanan dah jaga, kena la selalu pakai stoking untuk elak angin masuk ke dalam badan. nak2 kalau rumah kita pakai tiles. 
macam saya sendiri, hari ke 3 dah mula mengurut.. lepas habis pantang pon saya mengurut lagi.. 
bila dah berurut jangan lupa bertungku. bertungku ni bagus.. 
kalau nak pinggang kembali ramping & tak mo perut muncit macam tilam air, kena la rajin pakai bengkung.. tak gituu ibu2 sekalian :)

Kesimpulannya berpantang selama 44 hari ni bertujuan untuk memulihkan kembali keadaan kita, sebagai ibu yang baru melahirkan. orang kata setiap kali bersalin banyak urat2 dalam badan yang terputus. nak2 lagi kalau bersalin anak lelaki. so, dalam tempoh berpantang, berpantanglah dengan sebaik2nya. gunakan tempoh yang diberi untuk berehat & pulih anggota badan. ala, bukannya lama pon 44 hari tu. pejam celik, pejam celik, tup2 dah habis pantang. betuk tak??? 

yang pasti setiap orang yang melaluinya pasti akan merindui setiap saat ketika mengandung, bersalin dan berpantang. indah & perit kan?? 

Doa saya semoga Allah berikan peluang sebegini buat rakan2 yang masih berusaha untuk dapatkan zuriat. semoga mereka juga diberi kesempatan untuk merasainya. semoga dipermudahkan hendakNya segala urusan mereka. aamiin (",)


Previous
Next Post »
29 Komentar untuk "Pengalaman Berpantang 44 hari ^^"

berpantang cara petua org tua yg terbaik ...

tak dek pengalaman berpantang lagi. heheh :)

Alamakk..perut ti pun dah macam tilam air ni..waaaa

Setuju...diana dulu anak yg sulung ceser...than rest 5 tahun...baru delivered yg ke-2...bernasib baik yg ke2 ni normal. Berpantang secara cser and normal...tak byk beze. Semua kene berpantang....cuma in honestly anak yg sulung dulu Diana tak bengkung...sbb takut jahitan tertetas...hihi...mind set lebih. Ank ke2 bengkung....

Bini saya pantang lebih hari sikit, sal dia kena ceaser, so takut sangat kalau2 luka kat perut tu lum sembuh.. huhu..

Pss : Kalau singgah dan komen blog saya, jangan lupa letak link blog dekat website yek.. hehe..

Tak boleh nak rehat sangat pantang baru baru ni...anak dah ramai...semuanya menuntut perhatian

Betul la QR... time pantang mmg kena pantang betul2.. baru la badan kembali sihat...

Sya ni yg akan dtg la baru nak cuba pantang betul ²..yg dah lepas tu xblh buat apa dah..

suka ayat ciksu pasal dah tunggu 6 tahun, apalah sangat nak pantang ni ya? alhamdulilah, betul orang kata kalau kita dah ada keazaman, apa shaja boleh kita lakukan.. insyaAllah..

jaga badan, kita yang akan sihat nanti..

btl tu sue bila pantang kt jaga mesti badan cantik lps bersalin.. xde kembang²nya.... sbb kawal nafsukan.. dan selagi menyusukan anak .. selagi itulah kt pantang mkn.. jgn pantang jumpa haruu hahahaha ...

jika mampu pantang sampai kering nifas... sy amalkan cmtu sejak ank pertama... pakai stokin tak pernah lekang... ank kedua tak jaga sgt,... sbb pntg sendiri... hasilnya..tanggung je la kan... hehe

Habis berpantang tu mmg slim. Kulit pun lebih cerah. Tapi... bila start masuk kerja je, badan mula la naik mendadak sbb makan je keja nya. hehe.

ala tu ckit je cik su..akak lg la xleh berpntang langsung dah ank berderet setahun sorang,beranak je nak kena basuh berak sikakak lak..

Time berpantang lah nak kena jaga betul2. Kalau tak pantang betul, kesannya bila dah berumur nanti.

Bersalin kemudian berpantang dengan betul memang akan mengembalikan bentuk badan kita :D

saya setuju pasal bisul tu... ada kala saya memang tak tahan sakit bila bisul, saya pecahkan pakai gunting... picit nanahnya keluar... baru lega...

pasal pantang kan... kalau arwah mak saya jaga pantang anak2... sangat strict ikut adat orang jawa... ada param ada jamu ada tangas, macam2 lah...

bila mak saya meninggal, anak cucu ramai tanak ikut pantang... sudahnya bentan dan tanggung bertahun2 penyakit yg datang...

Hahaha, saya banyak ngelatnya tapi apa yang disuruh pantang tu saya ikutlah sebab saya takut. Cuma kadang tu terbabas gak.

betul2 takat 44hri apa la sgt kannn ;p

:yup dia pnggil sy k.ida coz sy atas shana setahun ;p

setuju cik su..
msa dlm pntang ni segalanya nak kena jaga...

lya pon berurut dulu.. lps habis pntang pon b'urut..org panggil "pelepas" kan.. selain tu tiap2 pagi mmg wajib bertungku..esp dekat peranakan utk kecutkan peranakkan..

Xpe. Untuk kesihatan diri sendiri gak kan...

Ros ada pengalaman jga kakak dulu masa berpantang.. So tahu juga serba sedikit ;)

bagusnya Cik Su betul2 berpantang

betul..sy suka waktu berpantang..klu nk kurus mmg kena beranak la.tp bab bengkung tu ada sikit malas.haha

masa pantang tu boleh je tahan tgok segala benda,abes pantang semua bedal.hehe

aah betoi memang rindu sangat nak berpantang dulu. moga Allah izinkan lagi nanti amin

Sy dlm berpntng cuba jgk untuk x mkn mcm2. Tp masuk hri ke20 naik lmbik bdan. Rasa xde tnga pula bila bnyk bnda xleh mkn. Bertahan jgk la. Tp bila mak bg izin blh mkn, mmng mak la apa yng blh. Hehe

QR..comment lagi... entry ni menarik, ade yg boleh dishare, coz mase bersalin n berpantang dgn ada twin.. saya berpantang mane dan je.. tak sempat la nak beria n btol berpantang..so kesannye..badan rasa sakit2 la... nyesal juga.. kali ni tak tau lagi takleh nak imagine berpantang camner, coz da ade twin kan..mesti mereka perlukan perhatian kita juga...

betul tu..berpantang lah betul2 bukan utk org lain utk kita jugak kan

iya.. berpantang betul2/ketat ni untuk diri kita sendiri utk hari tua nanti.. xde la sakit sana sini...

pantang tu sebenarnya untuk kesihatan kita dikemudian hari
memang time pantang tak rasa, lepas tu menanggunglah kan =)

saya hari kedua dah berurut selama lima hari berturut-turut
lepas pantang tak urut lagi

Alhamdulillah, atas berkat doa kalian yang sentiasa meninggalkan komen di sini.. akhirnya saya diberi kesempatan untuk mengandung setelah 6 tahun menanti. Kini, doakan kandungan saya sihat & sempurna serta dipermudahkan oleh ALLAH SWT untuk melahirkan permata hati yang dinanti. aamiin :)

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 QasehnyaRania - All Rights Reserved
Template By Kuncidunia & Kaizen Template - Support KZN | KSF